اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج:

باید کشاورز را به کشاورزی و کشت و زرع راغب کنیم

خبرگزاری فارس:رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج، خرید تولیدات کشاورزان را مهم‌ترین اقدام عملی به منظور ایجاد رغبت و سودآوری برای یک کشاورز روستایی دانست که انتظار دارد یک‌سال زحمتش در مزرعه‌اش روی دستش نماند.

باید کشاورز را به کشاورزی و کشت و زرع راغب کنیم

اشکبوس دهداری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به صورت عملی شاهد تحقق سیاست‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد باشیم باید به نحوی مدیریت کنیم که کشاورز ما روز به روز به کشاورزی و کشت و کار راغب‌تر شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه تضمین خرید محصولات کشاورزی تولیدکنندگان مهم‌ترین اقدام عملی برای ترغیب کشاورزان به ویژه در روستاها به کشاورزی در همه شاخه‌های آن از دامداری گرفته تا شیلات است که باید مسئولان فکری به حال آن کنند.

این استاد دانشگاه افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای استعدادها و موقعیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که باید استفاده از این موقعیت‌ها از روی کاغذ به مزارع کشاورزی بیایند و ما تنها به برشمردن این موقعیت‌ها بسنده نکنیم.

وی به عنوان مثال به موقعیت بی‌نظیر کهگیلویه و بویراحمد در کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: همه کارشناسان این استان را مستعد سرمایه‌گذاری و کشت گیاهان دارویی می‌دانند ولی ما در این زمینه به جز طرح این موضوع در جلسات و نشست‌های اداری کار دیگری انجام ندادیم.

 

دهداری تأکید کرد: ‌بدون شک حمایت از کشاورزان و دامداران به ویژه کشاورزان روستایی از دغدغه‌ها و خواسته‌های مقام معظم رهبری است که لازم است مدیران به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج، خرید محصولات و تولیدات کشاورزان و دامداران را مهم‌ترین اقدام عملی به منظور ایجاد رغبت و سود‌آوری برای کشاورز روستایی دانست که انتظار دارد یک‌سال زحمتش در مزرعه‌اش منجر به ایجاد درآمد شود و محصولش روی دستش نماند.

این متخصص حوزه کشاورزی در شاخه اصلاح نباتات و ژنتیک با اشاره به ابلاغ سیاست‌های 9 گانه مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی ادامه داد:‌ دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاهیانی که خروجی زیادی از فارغ‌التحصیلان دارند در این‌گونه بحث‌ها مشارکت کنند تا به روال منطقی و پایدار در حوزه تصمیم‌گیری‌ها  و اجرا برسیم.

دهداری تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد اگر چه به لحاظ وسعت استان کوچکی است ولی به لحاظ ظرفیت‌ها و استعدادهای سرمایه‌گذاری و تولید استان بزرگی است و قابلیت‌های متنوع و قابل توجهی در حوزه‌های مختلف کشاورزی دارد.

این استاد دانشگاه یاسوج عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در کشاورزی مزایایی دارد که ریسک‌پذیری در این حوزه و ورود به تولید و صادرات در این بخش را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج منابع فراوان آبی را یکی از این مزایا نام برد و گفت: متأسفانه از آب این استان آنگونه که باید استفاده‌ای نمی‌شود.

دهداری سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را در بخش کشاورزی، کلی خواند و خواستار ورود جزئی‌تر و علمی به آنها به تفکیک شرایط بومی شد.

وی اضافه کرد: در خیلی از سیاست‌های 9 گانه ابلاغی در بخش کشاورزی قوانین مدون و خوبی داریم که تاکنون علی‌رغم ابلاغ اجرایی نشدند که امید است ابلاغیه رهبری موجب شود که با استفاده از این قوانین موجب رونق تولیدات کشاورزی در استان مستعد کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تعیین یک ضرب‌الاجل برای طی کردن مسیر عملیاتی شدن سیاست‌های مورد نظر رهبر انقلاب در حوزه کشاورزی را ضروری خواند و از استاندار خواست تا در صورت امکان با تشکیل کارگروه‌های علمی، کارشناسی و تخصصی این مسیر را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری فارس استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد منابع آبی کشور، هشت درصد جنگل‌های زاگرس و آب و هوای متنوع، موقعیت‌های زیادی در توسعه زراعت، تولید انواع ماهی، کشت گیاهان دارویی، طرح‌های مرتع‌کاری، دامداری و زنبورداری است که با کمی همت از سوی مسئولان و بهره‌گیری از دانش متخصصان این حوزه می‌توان شاهد تحول و تبدیل شدن کشاورزی به یکی از محورهای توسعه کهگیلویه بویراحمد در عمل باشیم.

انتهای پیام/82005/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول