اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اعتیاد عامل ویرانی هویت

مرکز بازپروری، هوای دوباره زیستن را به معتادان تزریق می‌کند

خبرگزاری فارس: مرکز بازپروری معتادان با فعالیت خود تلاش می‌کند، معتادان را از دام اعتیاد رهانیده، آنها را به دامان جامعه بازگرداند و هوای دوباره زیستن را به آنها تزریق کند.

مرکز بازپروری، هوای دوباره زیستن را به معتادان تزریق می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ساعت 8 صبح به سمت دبیرستان می‌روم و از شب گذشته برنامه‌ریزی کردم که امروز مدرسه را تعطیل کنم، مثل همیشه دیر می‌رسم و مستقیم از درب پشتی وارد سالن و کلاس می‌شوم.

بخاری چکه‌ای ته کلاس را می‌بینم که بچه‌ها دورش جمع شده‌اند و در حال گرم شدن هستند، با ورودم به کلاس همه از بخاری فاصله می‌گیرند که من گرم شوم.

بعد از اینکه گرم شدم بر روی نیمکت خودم می‌نشینم؛ حالا معلم ادبیات آمده و امروز درسی درباره «ادبیات پایداری» داریم، اما من باید به برنامه‌های خودم برسم، بنابراین وقتی دبیرمان مشغول نوشتن ابیاتی از فردوسی بر روی تخته سیاه است از این فرصت استفاده می‌کنم و دو تا ترقه داخل بخاری می‌اندازم و چند لحظه بعد صدا، دود و سر و صدای وحشت‌زده بچه‌ها!

من برای همیشه از مدرسه اخراج شدم آن روزها با چند نفر آشنا شدم و سیگار را تعارف کردند؛ اولین دود سرفه و سر درد، خیلی خجالت کشیدم و به خودم قول دادم که دیگر از سیگار کشیدن سرفه نکنم. 

امروز 10 سال از آن ماجرا می‌گذرد و از خانه طرد شدم و در خرابه‌های اطراف شهر با چند نفر مثل خودم به دنبال تأمین مواد و رفع خماری هستم.

یکی از روزهای گرم تابستان است و دارم تو پارک قدم می‌زنم و منتظر ساقی هستم از نگاه‌های مردم متوجه می‌شوم که مرا با تعجب و به عنوان موجودی عجیب می‌نگرند در این موقع یکی از دوستان قدیمی خودم در دوران دبیرستان را می‌بینم، او را می‌شناسم؛ می‌خواهم فرار کنم، اما دیر شده، چراکه او مرا می‌بیند...

با من از خاطرات کودکی می‌گوید، از من می‌خواهد باشم، اما پاک.... مرا با مرکز بازپروری معتادان آشنا می‌کند، کمکم می‌کند و هوای زیستن را دوباره به من تزریق می‌کند.

امروز 30 دی 1391 حدود 8 سال است که پاک شدم و تشکیل خانواده دادم.

* اراده، مهم‌ترین راهکار ترک اعتیاد

فرماندار همدان در بازدید از مرکز بهبودی میان‌مدت ندای همدان با بیان اینکه برای ترک مواد مخدر باید سختی‌ها را تحمل کرد، گفت: یک معتاد باید به نقطه‌ای برسد که معتاد بودن او را آزار دهد، آن موقع با کسب راهنمایی می‌تواند پاک شود.

حسن قهرمانی‌مطلق افزود: اعتیاد وابستگی جسمی و روانی ایجاد می‌کند و مهم‌ترین راه ترک اعتیاد اراده قوی است که همه شما که در این مرکز هستید، دارید.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید هر چه زودتر از معضل اعتیاد رها شوید، باید سختی‌ها و دردهای آن را تحمل کنید تا بتوانید زندگی جدیدی را با محیطی عاری از مواد تجربه کنید.

فرماندار همدان با بیان اینکه امیدوارم جشن تولدتان را که از زمان ترک از اعتیاد است می‌گیرید، سال‌ها ادامه داشته باشد، بیان داشت: شما با ترک اعتیاد و بازگشت به آغوش خانواده‌های خود مایه سرفرازی و سربلندی خود و خانواده‌ها هستید.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مدیر این مرکز برخی از افراد را به صورت رایگان درمان می‌کند، فرمانداری همدان سعی می‌کند برای رفع مشکلات شما را یاری دهد.

قهرمانی‌مطلق با تقدیر و تشکر از زحمات پرسنل مرکز بهبودی تصریح کرد: برای تهیه برنج، فرمانداری هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد که برنج دولتی در اختیار مرکز قرار گیرد.

*مرکز بازپروری بستر هویت‌بخشی به رهایافتگان از اعتیاد

مسئول مرکز بهبودی میان‌مدت ندای رهایی همدان با بیان اینکه با ترک اعتیاد، شخص معتاد هویت جدیدی کسب کرده است، گفت: جامعه به یک فرد معتاد ارزش و احترام زیادی قائل نیست، اما این فرد بعد از ترک اعتیاد با هویت‌یابی دارای احترام و عزت می‌شود.

مظاهر قلی‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر 34 بیمار در مرکز بستری هستند، افزود: دوره درمان مرکز 21 روزه است و با چهار نفر پرسنل به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: هفت روز اول درمان سم‌زدایی است و 14 روز بعدی بهبودی بیماران مدنظر است و بعد از پایان دوره، بیماران ترخیص می‌شوند.

قلی‌زاده در ادامه تصریح کرد: هزینه درمان طبق تعرفه سازمان بهزیستی 187 هزار تومان است و بیمارانی را که توان پرداخت هزینه درمانی را ندارند به صورت رایگان درمان می‌کنیم.

وی در خصوص نحوه درمان در مرکز بازپروری خاطر نشان کرد: بیماران بعد از اینکه توسط یک معرف به مرکز معرفی شدند، درمان بدون دارو را شروع می‌کنیم و در طول درمان برخورد لفظی، فحاشی و یا برخورد فیزیکی با بیماران ممنوع است.

مسئول مرکز بهبودی میان‌مدت ندای رهایی همدان با بیان اینکه افراد تحت تعقیب و دارای بیماری‌های خاص مثل قلبی و عروقی در مرکز پذیرش نمی‌شوند، اضافه کرد: از 100 نفر بیماری که به مراکز بازپروری مراجعه می‌کنند،حدود 30 درصد آنها دوباره به مصرف مواد مخدر گرایش دارند.

در ادامه بهروز که نوجوانی 17 ساله است، می‌گوید: من شیشه مصرف می‌کردم، ولی قلی‌زاده مرا به صورت رایگان درمان کرده و من برای جبران زحمات او در مرکز ماندم و برای دوستانم غذا درست می‌کنم.

یکی دیگر که نمی‌خواهد نامش فاش شود، اظهار می‌کند: از دوران تحصیل در دانشگاه مواد مخدر مصرف می‌کرده و دارای مدرک کارشناسی معماری است و چون از محل کارش اخراج شده، برای بازگشت به جامعه تصمیم گرفتم با مراجعه به مرکز از چنگال اعتیاد رهایی یابم.

یکی دیگر می‌گوید که دوران دبیرستان با راه‌اندازی دعوا در مدرسه و ایجاد اغتشاش می‌خواستم اسم و رسمی در شهر برای خودم کسب کنم که کارم به اینجا کشید.

فرد میانسالی که اهل قروه سنندج است با بیان اینکه از دوران بچگی تریاک مصرف می کرده، گفت: 11 روز پیش برای انجام کاری به همدان آمدم و به خانه باجناقم رفتم وقتی خواستم در خانه او مواد استعمال کنم باجناقم اجازه نداد و مرا به این مرکز معرفی کرد.

وی ادامه داد: قبل از اینکه به این مرکز بیایم، تصورات غلط و ترس از ترک اعتیاد داشتم، اما در حال حاضر حالم خوب است و بعد از پایان دوره به شهرم برمی‌گردم و می توانم به دخترم بگویم که دیگر پیش دوستانش خجالت نکشد.

به هر حال با توجه به مشاهدات میدانی از مرکز بهبودی به نظر می‌رسد که سن اعتیاد به زیر 16 سال رسیده و اکثر افراد در خطر آلودگی به مواد مخدر دانش‌آموزان هستند.

کاهش سن اعتیاد زنگ‌های خطر را به صدا در آورده و خانواده‌ها باید خیلی بیشتر مراقب فرزندان خود در روابط اجتماعی باشند و دوست‌یابی فرزندان را به صورتی حساب شده کنترل و مدیریت کنند.

مسئولان با ارائه بسته‌های فرهنگی در مدارس از طریق کارشناسان و استفاده مدیریت شده از مراکز ترک اعتیاد و همین طور بهره‌گیری از رسانه‌ها در ترویج فرهنگ سلامت در جامعه اهتمام بیشتری کنند. 

==========

سردار فارسی

==========

انتهای پیام/2499/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول