اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین دانشجوی دکترای فیزیک هسته‌ای دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد

خبرگزاری فارس: نخستین دانشجوی دکترای فیزیک هسته‌ای دانشگاه تبریز ضمن معرفی تابع توزیعی جدید که فضای محاسباتی برای طبقه‌بندی سیستم‌های هسته‌ای را به طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌دهد، موفق به دفاع از رساله خود شد.

نخستین دانشجوی دکترای فیزیک هسته‌ای دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، هادی صبری در این پایان‌نامه مفاهیم آماری سیستم‌های هسته‌ای مختلف به عنوان یکی از شاخه‌های فیزیک هسته‌ای مدرن مطالعه همچنین روش‌های تخمین جدیدی برای تعیین پارامترهای توابع توزیع مختلف را پیشنهاد کرده است که دقت فرآیند مطالعاتی را افزایش می‌دهد.

این دانش‌آموخته دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه مطالعه سیستم‌های غیرخطی و رفتار تصادفی در شاخه‌های مختلف فیزیک، جزو مفاهیم مورد توجه در سالیان اخیر بوده است، یادآور شد: مطالعه طیف انرژی سیستم‌های هسته‌ای و بررسی رفتار عمومی همچنین نوسان‌های صورت پذیرفته در این طیف‌ها، اطلاعات بسیار مناسبی در خصوص ساختار این سیستم‌ها و همچنین تاثیر پارامترهای مختلف روی چگالی ترازی را فراهم می‌آورد.

وی تاکید کرد: در این رساله با استفاده از آخرین و کامل‌ترین اطلاعات تجربی قابل دسترس، رفتار سیستم‌های هسته‌ای متعدد از جمله هسته‌های مختلف که در بازه‌های جرمی طبقه‌بندی شده‌اند و هسته‌هایی با ویژگی‌های تقارنی متناظر با حدود تقارنی مدل اندرکنش بوزونی، هسته‌های شناخته شده به عنوان بهترین نمونه‌ها برای نواحی گذار فازی – شکلی بین حدود تقارنی، هسته‌های با جفت‌های نوکلئونی متفاوت، هسته‌های پایدار و آن دسته از هسته‌های رادیو اکتیو با مدهای واپاشی و هسته‌های کروی و تغییر شکل یافته، بررسی شده است.

صبری یادآور شد: نتایج حاصل و ارتباط آن با ویژگی‌های ساختاری سیستم‌های هسته‌ای ضمن تائید پیش‌بینی‌های تئوریک موجود در این زمینه‌ها، فضای جدیدی برای گسترش مطالعات و درک زوایای ناشناخته سیستم‌های هسته‌ای فراهم می‌آورد.

وی افزود: در قالب این پایان‌نامه تابع توزیع جدیدی نیز معرفی شده است که با پوشش حدود تقارنی مختلف آماری، فضای محاسباتی برای طبقه‌بندی سیستم‌های هسته‌ای را به طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌دهد.

صبری با بیان اینکه از این رساله تاکنون دو عدد مقاله ISI در مجله معتبر Nuclear Physics A به چاپ رسیده و تعداد 14 مقاله در کنفرانس‌های داخلی ارائه شده است، تصریح کرد: تعداد 11 مقاله دیگر مربوط به نتایج این پایان‌نامه تحت بررسی در مجلات معتبر علمی است.

بر اساس این گزارش، راهنمایی رساله هادی صبری را دکتر محمدعلی جعفری‌زاده و دکتر ناصر فولادی از اساتید دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز بر عهده داشته‌اند.

یادآور می‌شود، هادی صبری متولد 1359 در شهر تبریز بوده و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته فیزیک حالت جامد در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه تبریز دریافت کرده است، وی بورسیه دانشگاه تبریز در مقطع دکترا بوده است. 

انتهای پیام/60001/و/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول