اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کاشان خبر داد

ثبت گیوه‌بافی نشلج کاشان در فهرست میراث معنوی کشور

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت گیوه‌بافی نشلج کاشان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

ثبت گیوه‌بافی نشلج کاشان در فهرست میراث معنوی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، حسین یزدان‌مهر اظهار داشت: گیوه‌بافی نشلج(نشلگ) کاشان در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور که در استان سمنان و در شهرستان شاهرود برگزار شد به ثبت ملی رسید.

وی افزود: ساخت گیوه مستلزم دو بخش مجزا از هم یعنی رویه و تخت است که در نشلج رویه را زنان می‌بافند و تخت را مردان می‌سازند و منظور از تخت‌کشی ساخت تخت این نوع گیوه است.

این مسئول، نشلج را از دیرباز یکی از مراکز مهم تخت‌کشی و گیوه‌بافی معرفی کرد و افزود: گیوه‌های نشلجی در کاشان از شهرت خاصی برخوردار هستند و به همین علت با وجود پاافزارهای مصنوعی که امروزه به بازار آمده هنوز تخت‌کشان و گیوه‌بافان نشلجی در منزل یا کارگاه خود به ساخت تخت و بافت رویه این نوع گیوه مشغول هستند.

وی ادامه داد: تخت‌کشی در نشلج سابقه دیرینه‌ای دارد. چنانکه تخت‌کشان نشلج آن را به «گیو» پهلوان افسانه‌ای ایران پسر گودرز، داماد رستم و پدر بیژن ربط می‌دهند که ذکر این گونه قصه‌ها که از سالیان دور در اذهان مردم مانده و سینه به سینه به نسل امروز رسیده نشان از قدمت دیرینه این صنعت و نیز ریشه فرهنگی آن در نشلج دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تأکید بر نوع معیشت مردم کاشان، نشلج و تمام مناطق تابعه که مبتنی بر کشاورزی، دامداری و مشاغل متروکه‌ای نظیر چاروداری بوده عنوان کرد: مردم این منطقه با توجه به ضرورت تحرک فراوان در فصول بهار، تابستان و پائیز که زمان کار و تلاش است سعی میکردند از پای‌افزاری سبک و راحت، مقاوم و در عین حال ارزان استفاده کنند.

وی متذکر شد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بنابر رسالت فرهنگی خود، ثبت ملی این اثر فرهنگی را که بیانگر هویت فرهنگی مردم شهرستان کاشان است در دستور کار خود قرار داد تا ثبت دانش این اثر فرهنگی در فهرست میراث معنوی گامی مؤثر در معرفی و ماندگاری صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان باشد.

انتهای پیام/2406/غ/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول