اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روزی برای تنظیم بازار در مشهد

بازار شب عید قرار است تخلف نداشته باشد

خبرگزاری فارس: شب عید و بازارش همیشه برای مردم مقوله‌ای بوده که نتوانسته‌‌اند از آن بگذرند و بدون نگرانی با آن کنار بیایند.

بازار شب عید قرار است تخلف نداشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بازدیدی توسط خبرنگاران رسانه‌های مختلف از ایستگاه‌های نظارت و کنترل اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در مشهد اتفاق افتاد که در آن کلیات برنامه‌هایی که توسط این سازمان برای پیشگیری از تخلفات در بازار شب عید تدارک دیده شده است مورد پیگیری قرار بگیرد.

در این ایستگاه‌ها به صورت ادواری موارد تخلف و قیمت‌های فروشندگان مورد بازرسی قرار می‌گیرد تا بتوانند تخلفات آنها را به ویژه در این ایام ویژه کشف کنند و با این روش از زیاد شدن تخلفات جلوگیری کنند.

افزایش اجاره بهانه همیشگی برای گران فروشان

وقتی سری به یکی از فروشندگان زدیم از ارائه فاکتور خرید خودداری کرد که به اعتقاد بازرسان معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت این یک نوع تخلف است همچنین صادر نکردن فاکتور برای خریداران اجناس بالای 10 هزار تومان و نداشتن اتیکت قیمت روی کالاها نیز یک تخلف به حساب می‌آید و توسط بازرسان به آنها رسیدگی می‌شود.

 وقتی دلیل این نوع تخلفات را از فروشنده جویا شدیم گفت: هزینه‌ها بسیار بالا رفته است به عنوان مثال اجاره بهای مغازه‌ها نسبت به سال گذشته بالا رفته و هزینه‌های تمام شده مغازه‌داری برای افراد بالا است.

وی ادامه داد: تنها جایی که افراد دولتی به آن نظارت دارند اصناف هستند ولی برای صاحبان املاک هیچ نظارتی وجود ندارد و هر مقداری که خودشان دوست داشته باشند اجاره بها را بالا می‌برند و مستأجران برای تامین معاش خود مجبور هستند که مغازه‌ها را اجاره کرده و برای تامین اجاره‌بها سود روی اجناس را بالا ببرند.

سود کم ضامن فروش بالاتر است

اگر بخواهیم بگوییم که در بازار شب عید تمام فروشندگان با بی‌انصافی تمام به کسب و کار مشغول می‌شوند یک قضاوت ناآگاهانه است در بازارهای شهرستان مشهد واحدهایی وجود دارند که برای رعایت انصاف از سودی که تعیین شده نیز کمتر دریافت می‌کنند.

یکی از فروشندگان صنف البسه دوخته شده که در بازار مرکزی مشهد به کسب و کار مشغول است اظهار کرد: حدود 11 درصد سود برای اجناس در نظر می‌گیرم ولی تمام قیمت‌ها را هم مقطوع حساب می‌کنم یعنی حتی یک تومان هم به هیچ کدام از خریدارانم تخفیف نمی‌دهم.

وی تصریح کرد: به این ترتیب هیچ مشکلی با پرداخت اجاره بها و دیگر هزینه‌ها واحد تجاری‌ام ندارم و تعداد مشتری‌هایم نیز بیشتر از سایر واحدهای صنفی است زیرا مردم جنس و قیمت را می‌شناسند و خودشان هستند که انتخاب می‌کنند از کجا خرید کنند.

این فروشنده در تمام مواردی که مقررات وجود دارد به نحو احسن مقررات را رعایت کرده تمامی اجناسش دارای اتیکت بوده و فاکتور فروش برای تمام مشتریان صادر می‌کند.

بازار نوسان دارد و هر روز ضرر می‌کنیم

عده‌ای از متخلفان اصناف از اوضاع بازار سو‌ءاستفاده می‌کنند و به قولی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند به عبارت دیگر به بهانه قیمت اجناس در حال افزایش است باید سود بیشتری را برای اجناس در نظر بگیریم تا بتوانیم کسری بودجه‌ای که برای خریدهای بعدی با توجه به بالاتر رفتن هر روزه اجناس با آن مواجه می‌شویم جبران شود.

یک فروشنده صنف خشکبار که در بازار مرکزی مشهد به کسب و کار مشغول است در این باره اظهار کرد: قیمت‌ها به طور روزانه بالا می‌رود و برای خرید اجناس جدید نیاز به پول بیشتری داریم نمی‌توان مغازه را خالی گذاشت به این خاطر که تعزیرات و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت نمی‌خواهد درک کند که ممکن است چه مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همین که قیمت‌ها به اندازه‌ای باشد که عرف پذیرای آن باشد کافی است و سازمان‌ها باید زمان وضع مقررات به فکر متصدیان اصناف نیز باشند.

کنترل قیمت‌ها برای مرم اطمینان روانی به همراه می‌آورد

تعدادی از افراد وقتی در محکمه‌های پرسش خبرنگاران حاضر بودند اظهار خوشحالی می‌کردند که بالاخره مسئولان دولتی به نفع مردم وارد عمل شده‌اند.

ass="rtejustify"> یکی از این افراد حاضر در مغازه یک زن سالمند اهل رامسر بود که در این باره اظهار کرد: همیشه فکر می‌کردم که در مشهد کسی بر کار فروشندگان نظارت ندارند و فروشندگان هر قیمتی را که بخواهند برای اجناس وضع می‌کنند ولی حالا که شاهد برخورد ماموران و بازرسان با متخلفان و مجازات آنها شده‌ام با اطمینان خاطر می‌توانم خریدم را انجام دهم و برای اقوامم سوغاتی تهیه کنم.

حدود 3000 هزار متخلف در ماه گشته مجازات شدند

در این راستا ناصر نقیدی معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار کرد: در مدت ماه قبل در 25 پایگاه فعال نظارت و بازرسی سارمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در شهرستان مشهد حدود 3 هزار نفر برای تخلف‌هایی که انجام داده بودند مجازات شدند.

وی تصریح کرد: این تعداد متخلف از 32 هزار و 500 نفر که مورد بازرسی قرار گرفته بودند کشف شده و عمده تخلفات آنها شامل کم فروشی، گران فروشی و نداشت برگه قیمت است.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به انواع مجازات‌هایی که برای افراد متخلف در این زمینه در نظر گرفته می‌شود خاطر نشان کرد: بیشتر این مجازات‌ها به صورت جریمه‌های نقدی است که ارزش ریالی آنها برای تعداد افراد ذکر شده در حدود 30 میلیارد ریال بوده است.

نقیدی در ارتباط با قیمت‌گذاری‌هایی که برای نمایشگاه‌ها انجام می‌شود اظهار کرد: قیمت‌های نمایشگاهی باید از قیمت‌های عرضه عمومی پایین‌تر باشند تا مردم برای خرید از آنها رغبت داشته باشند و تمامی غرفه‌های نمایشگاهی که کالا برای فروش دارند از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: تنها قسمت‌هایی که کارهای خدماتی ارائه می‌دهند مانند خشکشویی‌ها، آرایشگاه‌ و نصاب‌های تزئیناتی باید با توجه به قیمت‌های کمیسیون نظارت خدمات ارائه دهند.

معاون بازرسی سارمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی اضافه کرد: همچنین برخی از کالاهای ویژه مانند مواد شوینده، ماکارونی، روغن موتور و لاستیک قیمت‌هایشان توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان تعیین می‌شود.

نقیدی افزود: در سطح شهر مشهد 25 پایگاه برای بازرسی اصناف وجود دارد که مردم می‌توانند شکایات خود را از اصناف به اطلاع آنها برسانند همچنین سامانه رسیدگی به شکایات با شماره 124 آماده برای خدمت‌رسانی به مردم آماده دریافت شکایات است.

دریافت فاکتور از فروشنده حق مشتری است

همچنین هاشم جهان‌نوش مدیر بازرسی اصناف و سیستم غیردولتی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله احترام به حقوق مشتری اظهار کرد: دادن فاکتور به مشتری برای تمامی اجناسی که بالای 10 هزار تومان قیمت دارند ضروری است و فروشنده باید آن را صادر کند حتی اگر مشتری نخواهد آن را دریافت کند.

وی تصریح کرد: مردم باید اطلاع داشته باشند که از فروشگاه‌هایی خرید کنند که هم به آنها فاکتور ارائه دهند و هم اتیکت قیمت داشته باشند تا بتوانند در راستای احقاق حقوق خود گام‌هایی بردارند.

علاوه بر این مهدی مقدسی رئیس اداره بازرسی و کالای قاچاق سارمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به حضور میلیونی زائران امام رضا (ع) در مشهد اظهار کرد: برای نظارت بر کار واحدهای صنفی اطراف حرم مطهر رضوی در 4 مسیر منتهی به حرم مطهر پایگاه‌های نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی مستقر شده‌اند تا زائران بتوانند با خیال راحت خریدهای مورد نیاز خود را انجام دهند.

وی با اشاره به گرانی‌های اخیر در بازار تصریح کرد: این مسئله یک مسئله ملی است و از اختیارات استان خارج است وظیفه استان این است که با توجه به قیمت‌های خریدی که فروشندگان ارائه می‌دهند از گران‌فروشی آنها جلوگیری کنند.

صحبت کردن در مورد بازار شب عید بسیار گسترده‌تر از حوصله این مطلب است اما باید مسئولان و مردم با توجه به التهابات اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد برای این بازار تدابیری بیندیشند تا تورم و تخلف در آن مشاهده نشود و برای این کار باید دستگاه‌های دولتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مردم نیز با اصناف سختگیرانه‌تر برخورد کنند تا حقوق آنها ضایع نشود.

انتهای پیام/70010/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول