اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی:

حرکت‌های سیاسی و فرهنگی باید شتاب بگیرد / تدوین مبانی اصولی در فلسفه آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب می‌خواهد حرکت‌های سیاسی و فرهنگی شتاب بیشتری پیدا کند و انقلاب اسلامی حرکت اجتماعی را هدایت می‌کند بنابراین باید نقش انقلابی را محقق کنیم.

حرکت‌های سیاسی و فرهنگی باید شتاب بگیرد / تدوین مبانی اصولی در فلسفه آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: انقلاب ما انقلابی فکری و فرهنگی بود و اساس آن بر تغییر باورها و ارزش‌های مردم شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: قشر فرهنگی مهم‌ترین قشری هستند که در پیروزی انقلاب مؤثر بودند و شهیدان بهشتی، رجایی و مفتح از جمله شخصیت‌هایی بودند که در این پدیده تأثیرگذار بودند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: انقلاب اسلامی از نظر فکری مبتنی بر باورها و ارزش‌های اسلامی است و اهتمام و تأکید امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب بر مسائل فرهنگی قرار داشت و شورا و ستاد انقلاب فرهنگی بر همین راستا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه با وجود کارشکنی‌های دشمنان در داخل و خارج کشور فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی انجام گرفته است، گفت: با وجود فعالیت‌های فرهنگی که در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و صدا و سیما صورت گرفته، مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی تأکید دارند.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی یادآور شد: در این اواخر مقام معظم رهبری به مسئولان وزارت آموزش و پرورش تأکید کردند تحول بنیادین زمانی انجام می‌گیرد که فلسفه آموزش و پرورش اسلامی باشد.

* مبانی اصولی در فلسفه آموزش و پرورش تدوین شود

وی عنوان داشت: اکنون تلاش‌های انجام شده برای خطوط اصلی کار و خط مشی اجرایی کافی نیست بنابراین باید پس از تدوین فلسفه آموزش و پرورش اسلامی مبانی اصولی در این فلسفه تدوین شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: تعیین راهبردها و استراتژی‌های آموزش و پرورش فعالیت دیگر بوده و نشانگر این مسئله است که بر اساس فلسفه آموزش و پرورش چه خطوطی را دنبال کنیم و چه اهدافی را در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: باید در عرصه تحقیقات و پژوهش در تدوین استراتژی آموزش و پرورش اقدام جدی صورت گیرد تا بر اساس آن نهادهای خاص مانند سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها استراتژی روشن داشته باشند.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی عنوان داشت: تدوین کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پس از 30 و اندی سال صورت گرفت و این کار زمان‌بر است و باید مدت‌ها روی آن کار شود تا منبع بزرگی برای برنامه‌ریزی در اختیار قشرهای مختلف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع اساسی که در سند آموزش و پرورش وجود دارد و همه به آن تکیه دارند از اهتمام رهبری مبنی بر هویت اسلامی، انقلابی و ایرانی سرچشمه می‌گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: باید بررسی شود این سه مقوله چه ارتباطی نسبت به یکدیگر دارند و چه طور می‌توان این مقوله‌ها را یکپارچه کرد و به صورت هویت درآورد.

وی تأکید کرد: باید این موضوع بررسی شود که هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی با یکدیگر رابطه‌ای مانند گل‌های مختلف دارند که با نخی در کنار یکدیگر قرار گرفتند یا ارتباط آنها ارگانیک است و از یک شاخه و ریشه هستند.

آیت‌الله مصباح ‌ِیزدی ادامه داد: در رابطه اسلامی، ایرانی و انقلابی باید چیستی و جایگاه اسلام، انقلابی بودن و حس ناسیونالیستی بررسی شود.

وی تصریح کرد: امروز اکثر صاحب‌نظران دنیا بر این باور هستند که دین در زندگی انسان‌ها در حاشیه قرار دارد و اقتصاد، علم و تجارت اساس زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: اقلیت‌های بزرگی در کشور وجود دارند که باید بررسی شود اگر فرهنگ اسلامی و ایرانی را با یکدیگر یکی کنیم تکلیف آنها چیست؟

وی ادامه داد: کسانی که هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی را مطرح کردند باید بتوانند بگویند ارتباط این سه مقوله چیست و اساسا بین این موارد چه ارتباطی وجود دارد.

مصباح‌ یزدی یادآور شد: اگر از افرادی ارتباط سه واژه اسلامی، ایرانی و انقلابی سؤال شود 90 درصد افراد بیان می‌کنند که ارتباطی بین آنها وجود ندارد و پاسخ مثبت و واضحی در زمینه رابطه، ضرورت، ارتباط ارگانیک بین آنها ندارند.

* ماهیت و منطق در سند تحول آموزش و پرورش باید روشن شود

وی عنوان داشت: اصل سند آموزش و پرورش مبتنی بر چیزی که بر ما روشن نیست و منطق عقلانی پشت آن نیست مطرح شده بنابراین باید کار دیگری در تعیین راهبردها صورت گیرد و این نکته بررسی شود چرا باید هویت اسلامی، انقلابی ایرانی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم پشت این مسئله چه منطقی وجود دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: باید در ابتدا اصل روشن شود و سپس تبیین شود که اسلامیت و ایرانیت چه اندازه اهمیت دارد و اگر تعارض پیدا کرد کدام یک مهم‌تر است و ناسیونالیست چه ارتباطی با انقلابیت و اسلامیت دارد.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی تأکید کرد: باید کار عمیق و بنیادینی در استراتژی آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و مطبوعات صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بدنه سند آموزش و پرورش متونی وجود دارد که باید تبیین شود علت تقدم برخی از آنها چیست و چه رابطه منطقی بین آنها وجود دارد و چه رابطه‌ای با هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی دارند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: این موارد باید به صورت شجره‌ای ترسیم شود و پس از تعیین شاخه‌ها ابزار دستیابی به شاخه‌ها تعیین شود و سپس برنامه آموزش و پرورش ابتدایی تعیین شود.

* روح یادگیری در کودک بیش از دیگران است

وی تأکید کرد: باید در نظر داشت روح اقتباس، یادگیری و الگوگیری در کودک بیش از دیگران است و برنامه برای دانش‌آموزان ابتدایی نسبت به دانش‌آموزان متوسطه تفاوت دارد و این یک اصل روانشناختی است.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی عنوان داشت: در ابتدا باید ارزش‌یابی شود و موارد مخرب را کنار بگذاریم تا از ضررها جلوگیری کنیم و مصلحت‌های اجرایی جایگزین شود تا از پرتگاه‌ها سوء استفاده نشود.

وی یادآور شد: انقلاب می‌خواهد حرکت‌های سیاسی و فرهنگی شتاب بیشتری پیدا کند و انقلاب اسلامی حرکت اجتماعی را هدایت می‌کند بنابراین باید نقش انقلابی را محقق کنیم.

انتهای پیام/78003/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول