اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان:

افزایش دانشگاه‌ها ضامن توسعه کشور/ کردستان قطب شیمی ایران می‌شود

خبرگزاری فارس: محمد کیانی با اشاره به نیازهای امروز کشور در زمینه تولید علم گفت: افزایش دانشگاه‌ها بستر مناسبی برای تولید علم و ضامن توسعه کشور است.

افزایش دانشگاه‌ها ضامن توسعه کشور/ کردستان قطب شیمی ایران می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رشد علمی هر جامعه‌ای ارتباط تنگاتنگی با وجود مراکز آموزش عالی در آن دارد. افزایش دانشگاه‌ها و ایجاد رشته‌های جدید منطبق با نیازهای روز کشور از جمله برنامه‌هایی است که متولیان بحث آموزش باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اینها مطالبی است که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان در گفت‌وگو با فارس به آنها پرداخته است. وی همچنین از تبدیل کردستان و دو استان دیگر غرب کشور به عنوان قطب شیمی ایران در آینده خبر می‌دهد.

کیانی از برنامه‌های دانشگاه آزاد، نقش مراکز آموزش عالی در تحقق شعار امسال و موارد دیگر در این مصاحبه سخن به میان آورده است.

فارس: به نظر شما نقش دانشگاه‌ها در توسعه کشور تا چه اندازه است؟

حقیقت آن است که خودکفایی و توسعه همه‌جانبه هر کشوری ارتباط مستقیم با مراکز علمی و دانشگاهی دارد. به ویژه در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت که موضوع بسیار مهمی است و همچنین دانشگاه قابلیت هدایت و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را دارد.

به همین دلایل است که بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله تبدیل و تثبیت ایران به قطب علمی منطقه لحاظ شده و باید تلاش کنیم تا در این زمینه کشور را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

فارس: مراکز علمی چگونه می‌توانند در خصوص شعار سال عنوان شده از سوی مقام معظم رهبری فعالیت کنند؟

دلیل آنکه امسال از سوی ایشان به نام سال حمایت از کار، تولید و سرمایه ملی نام‌گذاری شد این است که ایشان با تدبیر همیشگی خود اهداف دشمنان را شناسایی، نیازهای کشور را سنجیده و تأکید کردند باید از ظرفیت‌ها در راستای رفع نیازها و دفع خطرات استفاده شود.

یکی از نیازهای کشور هم ارتقای توانمندی‌ نیروهای ماهر در کشور است. با توجه به اینکه در حال حاضر عوامل تولید فرق کرده و در عصر فراصنعتی کنونی علم حرف اول را می‌‌زند باید هر جامعه‌ای به ثروت اصلی خود نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

این ثروت مهم منابع انسانی است و برای برخورداری از نیروی انسانی کارآمد نیاز به دانشگاه‌ها و عملکرد مثبت آنها داریم.

مولفه اصلی مورد توجه مراکز علمی هم آموزش و کار پژوهشی است و باید این مباحث به طور کامل بررسی شود. از سوی دیگر باید به مقوله آموزش‌های مهارتی و فنی‌حرفه‌ای توجه جدی شود. چرا که فقدان اینگونه آموزش‌ها در بخش آموزش عالی احساس می‌‌شود.

بنابر قانون، و طبق سیاست‌های کلان کشور در مورد تقویت مراکز آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و مؤمن در اولویت قرار دارد.

فارس: افزایش مراکز علمی و فضای دانشگاهی در نیل به این اهداف تا چه حد مؤثر است؟

ما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب، انحصار علم را در جهان شکستیم و در آن زمان علم به عنوان ابزاری در اختیار قدرت‌های زورگو بود که به وسیله آن اقدام به استثمار و چپاول ملت‌ها می‌کردند.

با توسعه دانشگاه‌ها و رشد تحصیلات تکمیلی در نظام اسلامی به تربیت نیروهای علمی و مؤمن به موازات هم توجه و موجب شد تا هم در مباحث فرهنگی و هم علمی کار جدی کنیم.

قطعا افزایش بیش از پیش مراکز آموزش عالی ضامن توسعه کشور است.

فارس: رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد تا چه اندازه با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی استان مرتبط است؟

در گذشته کمتر این نیازهای استانی دیده شده و تنها افزایش ظرفیت پذیرش‌ها مورد نظر بود. اما خوش‌بختانه در حال حاضر بر اساس نقشه جامع علمی کشور و آمایش سرزمینی این تناسب رشته و منطقه به جد دنبال شده و گام‌های بلندی هم برداشته شده است.

قطب‌بندی علمی استان‌ها با توجه به ظرفیت و استعداد‌های هر استان و منطقه تأکید شده است و در منطقه ما شامل استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام، دانشگاه آزاد به دنبال تبدیل این مؤلفه به قطب رشته شیمی با توجه به ظرفیت‌های خاص آن داشت.

نکته اساسی ایجاد رشته‌های مرتبط لازم و توجه به بحث تکمیلات تحصیلی و تولید نیروهای ماهر است. موفقیت از آن جامعه‌ای است که برنامه و هدف داشته باشد و برای تحقق اهداف نیازمند نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری بیش‌تر از سوی مسئولان در این زمینه هستیم.در برخی جاها بستر لازم برای خودمدیریتی و خود راهبری وجود ندارد و نیازمند قوام‌بخشی بیش‌‌تر است.

فارس: به عنوان سوال آخر برنامه‌های دانشگاه آزاد در خصوص ارتقای مراکز علمی وابسته و رسیدن به تولید ملی مناسب چیست؟

در استان کردستان بیش از 50 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد وجود دارد که 33 هزار نفر آنها تنها مختص واحد سنندج هستند. این امر نشان از کار جدی دانشگاه در زمینه مسائل نیروی انسانی دارد.

اما به منظور تربیت هرچه بیش‌تر نیروی انسانی و آموزش کاربردی به آنها توجه به تحصیلات تکمیلی جزو سرفصل‌های ماست.

موضوع دیگر انجام پژوهش و همچنین برقراری ارتباط مناسب با صنعت است که در این زمینه با دستگاه‌های اجرائی تفاهم‌نامه‌های لازم برای آموزش سطح علمی کارکنان این سازمان‌ها در حال انعقاد است.

از دیگر اهداف دانشگاه آزاد با توجه به وجود 330 نفر عضو هیئت علمی استان، ارتقائ سطح دانش این اساتید به منظور اثربخشی بیش‌تر، توجه به آموزش و به دنبال آن تحقق اشتغال پایدار و تقویت آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها دنبال می‌شود.

جا دارد در پایان این نکته را هم اشاره کنم هواپیمای بدون سرنشین ساخت پژوهش‌گران جوان دانشگاه آزاد کردستان که در تهران به پرواز درآمد قرار است در استان هم به نمایش عمومی و پرواز بپردازد که این نشان می‌دهد اگر تمهیدات لازم در اختیار جوانان قرار بگیرد می‌توانند به قله‌های موفقیت دست یابند.

------------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

-----------------------------

انتهای پیام/79012/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول