اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از زاهدان گزارش می‌دهد

ترافیک خریدهای نوروزی در بازار / «فروشگاه بهاره» بهار بنجول‌فروشان نباشد

خبرگزاری فارس: چنانچه مسئولان دست اندرکار تنظیم بازار نظارت و دقت بیشتری بر قیمت کالاها به ویژه در ایام پایانی سال داشته باشند، توان خرید مردم بالا رفته و کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

ترافیک خریدهای نوروزی در بازار / «فروشگاه بهاره» بهار بنجول‌فروشان نباشد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، این روزها هرچه به ایام پایانی ماه اسفند نزدیک می‌شویم نگرانی مردم برای خرید کالاهای مورد نیازشان با توجه به قیمت‌های موجود در بازار بیشتر می‌شود آنها انتظارشان از مسئولان این است تا با نظارت و بازرسی‌های بیشتر و دقیق‌تر جلوی برخی از گرانفروشی‌های بی‌مورد و زیاده‌خواهی برخی از سودجویان را بگیرند تا مردم با قیمت واقعی اجناس بتوانند مایحتاج خود را خریداری کنند.

در همین راستا خبرنگار فارس در زاهدان برای ارزیابی بازار شب عید، گشتی در شهر زده و از پنجره نگاه فروشندگان و زاویه دید مشتری‌ها موضوع را بررسی و گفت‌وگویی با آنان انجام داده که در پی می‌خوانید:

محمد شیخ‌زاده یکی از شهروندان زاهدان گفت: افزایش قیمت‌ها و گرانی اجناس قابل توجیه نیست، در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت و تراکم جمعیت شهری، پیچیده شدن زندگی امروزی و تفاوت شاخص‌ها و سطح زندگی، مشکلات تازه‌ای نیز هر ساله برای مردم به وجود می‌آید که مهم‌ترین آنها بالا رفتن هزینه‌های زندگی و گران شدن کالاها و افزایش قیمت‌‌ها است.

وی افزود: یکی از حلقه‌هایی که همواره حرکت بازار زاهدان را با اخلال مواجه می‌کند عدم تعیین قیمت مناسب در زمان لازم است.

این شهروند بیان داشت: چنانچه مسئولان قیمت‌ها را مشخص و تعیین کنند به ویژه برای ایام پایانی سال، مردم دچار مشکل نخواهند شد نظارت و بازرسی بر قیمت‌ها می‌شود اما کافی نیست.

علیرضا بهروزیان یکی دیگر از شهروندان که در حال خرید میوه است می‌گوید: قیمت انواع میوه حتی در میادین تره بار نیز افزایش یافته است و باید جلوی گرانفروشان را گرفت و طبق یک نرخ مشخص و معینی اجازه فروش به آنها داده شود.

وی ادامه داد: مسئله نوسان‌های پدیدار شده در عرضه و قیمت کالاها در سبد مصرفی خانوارها سهم عمده‌ای پیدا کرده که باید اقدامات مؤثری صورت پذیرد با توجه به اینکه بخش اعظم هزینه‌های خانواده، صرف تأمین میوه و آجیل مورد نیاز می‌شود.

نمایشگاه بهاره، رضایت نسبی مردم را به همراه دارد

سلاله میرکاظمی در مورد وضعیت خرید کالا‌ها و چگونگی عرضه آن گفت: خرید سال نو به ویژه برای بچه‌ها، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است زیرا عید می‌شود و رنگ و بوی دیگری فضا به خود می‌گیرد ولی با این افزایش قیمت‌ها و گرانفروشی‌ها فقط می‌توانم برای یک فرزندم خرید عید کنم و برای دیگری چه باید کنم، خانواده‌هایی که فرزندان بیشتری دارند و درآمد پایینی هم دارند چگونه باید با این مشکلات روبه‌رو شوند؟ آیا بهتر نیست مسئولان فکر بهتری بکنند و مردم را از این نگرانی‌ها درآورند.

دانیال فرهمند یکی از خریداران هم عنوان داشت: بهترین اقدام دولت برای کنترل کوتاه مدت و مقطعی قیمت‌ها برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم است البته این هم کافی نیست چون ممکن است فقط رضایت نسبی مردم را در پی داشته باشد.

یک مادر و دختر هم اظهار داشتند: هر سال با راه‌اندازی نمایشگاه‌های بهاره می‌خواهند به مردم کمک شود متأسفانه هرچه جنس بنجول و به درد نخور هست داخل این نمایشگاه می‌آورند و با قیمت بالایی هم می‌فروشند.

آنها ابراز داشتند: سال نو یعنی کالای نو، نه اینکه هرچی ته مغازه‌ها مونده و به فروش نرسیده، بیاورند و تو نمایشگاه‌ها بفروشند بهتر است مسئولان قیمت‌ها را کنترل کنند تا مردم آن چیزهایی را که می‌خواهند بخرند و نیازی به نمایشگاه نباشد وقتی بازار هست دیگر نمایشگاه چه معنایی دارد؟

تعدادی از میوه فروشان و ماهی فروشان و عرضه کنندگان گوشت و مرغ هم از وضعیت بازار گلایه‌مند بودند و گفتند: وضعیت امسال بازار ما بسیار کساد است، هر سال با شلوغی بازار و خرید جدی مسافران و مردم مواجه بودیم اما امسال با افزایش قیمت‌ها، به طور نسبی از خرید کاسته شده است و آن ازدحام و شلوغی قبلی را شاهد نیستیم.

آنها ابراز داشتند: مردم فقط می‌آیند و قیمت می‌گیرند و بعد هم با چهره‌ای درهم و ناراضی می‌روند، خب آنها هم حق دارند و ما هم حق داریم اینجا تنها مسئولان باید به فکر چاره باشند، اقلام مورد نیاز مردم تأمین شده اما  متأسفانه دولت نظارت کافی را بر بازار ندارد و رها بودن قیمت‌ها به مردم ضعیف جامعه آسیب می‌رساند.

وفور کالاهای چینی و خارجی بی‌کیفیت به جای کالاهای داخلی

محمد شه‌بخش 30 سال است که در صنف پوشاک فعالیت می‌کند و در مورد قیمت‌های بازار عید و اوضاع بازار معتقد است: قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش دارد حتی در برخی موارد این افزایش به 40 تا 70 درصد هم می‌رسد نقدینگی مغازه صفر است، صرفا به اندازه پرداخت و مالیات، آب و برق درآمد داریم.

وی ادامه داد: رقابت در بازار زیاد است و جنس‌های بدل و چینی هم فراوان شده است.

فاطمه امینی یکی دیگر از خریداران پوشاک عید گفت: جنس‌های خارجی کیفیت بهتری دارند و مشتری‌های خوبی هم دارند در عین حال قیمت بالاتری هم نسبت به کالاهای مشابه ایرانی ندارند.

وی بیان کرد: منطقی نیست که اجاره مغازه‌ها با اضافه قیمت کالاها تأمین شود اما، دولت هم روی قیمت حق‌الاجاره نظارت ندارد.

یک مغازه‌دار زاهدانی گفت: قبلا اگر کسی مغازه‌ای اجاره می‌کرد حداقل چهار سال ماندگار بود اما اکنون تقریبا هر سال مغازه‌ها را عوض می‌کنند و درآمدها نسبت به سال‌های گذشته خیلی پایین آمده است، به طوری که تنها هزینه و مخارج مغازه را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: از صبح تا ظهر اولین فروش امروز مغازه یک نفر بوده است.

قیمت‌ها بسیار بالا است، مسئولان به فکر چاره باشند

یکی دیگر از شهروندان گفت: قیمت‌ها در بازار بسیار بالاست و حقیقتا من با داشتن دو تا بچه توانایی خرید لباس عید و وسایل مورد نیاز آنها را ندارم.

لیلا رستمی بیان کرد: خیلی از بازاریان فاکتورهایی را مبنی بر اینکه فروش آنها بر اساس قیمت متعارف است به ما نشان می‌دهند اما واقعا قیمت‌ها بالاست.

وی ادامه داد: از مسئولان تقاضا دارم تا حتما به اوضاع بازار رسیدگی کنند واقعا برای مردم زندگی با این شرایط بسیار سخت است.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم اظهار داشت: هر ساله 15-10 روز مانده به سال تحویل مردم معمولا برای خرید به بازار و فروشگاه‌ها می‌روند و لباس‌های نو و پارچه‌های رنگین ... خریداری می‌کنند در واقع افراد خانواده با خرید لباس نو و تغییر ظواهر زندگی، طراوت خاصی به حال و هوای شهر می‌بخشند.

سعید محمدی بیان کرد: از سوی مسئولان مربوطه در این ایام رسیدگی لازم می‌شود طبق روال هر ساله اما مشکل اساسی در قیمت کالاهاست.

وی افزود: قیمت کالاها روز به روز بالا می‌رود و مردم توانایی خرید را ندارند این مشکل از مسئولان مربوطه و رسیدگی آنها نیست بلکه با توجه به تورم و تحریم‌ها روز به روز ما دچار این نوسانات هستیم.

وی گفت: واقعا زندگی برای مردم مشکل شده و ما از مسئولان بالا رتبه تقاضای رسیدگی لازم را داریم.

وجود 70 تیم بازرسی برای تنظیم بازار در کل استان

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در این باره اظهار داشت: از 15 اسفند تا 20 فروردین سال 1392 در کل استان 70 تیم بازرسی مشغول به کار خواهند شد.

محمدرفیع سلطان‌زاده افزود: در این تیم بازرسی هم از اصناف و هم از بازرسان سازمان صنعت و معدن حضور دارند.

وی بیان کرد: این تیم از تیرماه 1391 به طور کلی مشغول به کار است اما از 15 فروردین شدت بازرسی بر روی کالا ها بیشتر خواهد شد و بیشتر توجه بر روی کالاهای مورد نیاز مردم در عید خواهد بود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در این بازدید و بررسی‌ها از اداره تعزیرات هم همکاری لازم را خواهند داشت و در صورت وجود تخلف، جریمه‌های نقدی و یا نصب پلاکارد صورت می‌گیرد.

سلطان‌زاده ادامه داد: از 15 اسفند ماه تا 20 فروردین ماه 1392 هر روز صبح و بعداز ظهر این بازدید وجود دارد تا مردم بتوانند با قیمت‌های مناسب و بدون گرانفروشی خرید خود را داشته باشند.

تعزیرات وظیفه رسیدگی به تخلفات اصناف را بر عهده دارد

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی و رئیس شعبه تجدید نظر زاهدان گفت: سازمان تعزیرات وظیفه رسیدگی به تخلفات اصناف را بر عهده دارد و در پایان سال با توجه به کثرت تقاضای مردم درخرید و فروش، این سازمان نقش اساسی را در تنظیم بازار خواهد داشت.

محمدحسین اشرفی بیان کرد: طرح نظارتی نوروز و کشیک نوروزی از 15 اسفند آغاز می‌شود و تا 20 فروردین 1392 ادامه دارد.

وی ادامه داد: این طرح نظارتی در عمده شهرستان‌های استان تشکیل می‌شود اما در برخی مناطق به علت اینکه معاملات کمتر صورت می‌پذیرد، کمتر وجود دارند.

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان اذعان داشت: در سال‌های قبل با توجه به کثرت خرید مردم در شهرستان‌های استان، این طرح نظارتی در کل استان تقسیم‌بندی شده است.

اشرفی تصریح کرد: در هر شهرستان یک کشیک نوروزی داریم و در مرکز استان شعبه تخلفات صنفی و  تخلفات بهداشتی و قاچاق کالا در مرکز استان را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ایام پایان سال قرار داریم تأکید بسیاری بر سرعت رسیدگی در امر گرانفروشی اصناف شده است.

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به طور ویژه اقدام دیگری که همگام با سازمان صنعت و معدن خواهیم داشت وجود گشت‌های مشترک با کارشناسان است که در صورت وجود تخلف در همان مکان حکم صادر می‌شود.

اشرفی گفت: در این ایام، گشت‌های مرکز بهداشت فعالیت دارند که از رستوران‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌ها بازدید می‌کنند تا از لحاظ بهداشتی مشکلی نداشته باشند.

وی افزود: در صورت وجود تخلفات برای گرانفروشی در صورتی که بار اول باشد به میزان تخلف جریمه خواهند شد اما اگر سه بار این گرانفروشی و تخلف تکرار شود علاوه برجریمه نقدی، نصب پلاکارد را هم خواهیم داشت.

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان بیان کرد: معمولا در اسفند ماه بیشترین تخلفات در پوشاک اعم از لباس، کفش و آجیل و میوه و شیرینی صورت می‌گیرد.

اشرفی اضافه کرد: مردم می‌توانند برای بیان شکایات خود از گرانفروشی از طریق ستاد خبری 124 به مسئولان مربوطه اطلاع دهند تا رسیدگی لازم انجام شود.

وی گفت: اداره تعزیرات هم در صورت وجود تخلفات چه از طریق تلفن و یا حضور مردم به اداره تعزیرات سریعا رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا مردم با مشکل روبه‌رو نشوند.

به گزارش فارس متخلفان به دنبال فرصت هستند تا با سوء‌ استفاده از شرایط، اقدام به گرانفروشی کنند که در این میان کسانی که حقوقشان پایمال می‌شود، مردم هستند.

خریدهای نوروز 92 اگرچه زودتر از موعد مرسوم هر سال آغاز شد، اما وجه متمایز دیگری نسبت به سال گذشته نیز داشت و آن اینکه، مردم در خریدهای خود وسواس بیشتری به خرج می‌دهند تا عیدی‌ها و یارانه‌های نقدی خود را صرف خرید اقلامی کنند که به اقتصاد خانوار کمک کند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها ترافیک اسفندماه امسال نسبت به مدت مشابه گذشته در زاهدان 15 تا 20 درصد افزایش یافته البته امسال ترافیک خریدهای نوروزی در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان زودتر آغاز شده است.

------------------------------------------------

گزارش: صفیه اعتصامی‌فرد، سعیده مرادقلی

-----------------------------------------------

انتهای پیام/75006/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول