اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توصیه‌هایی برای خرید و نگهداری ماهی سفره هفت‌سین

بازار گرمی ماهی قرمز در آستانه سال نو

خبرگزاری فارس: ماهی قرمز سفره هفت‌سین نماد حیات و زندگی برای مردم ایران است.

بازار گرمی ماهی قرمز در آستانه سال نو

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همه ساله از ‌ا‌واخر بهمن ماه و از ‌اوایل اسفند ماه تشت‌ها و ظرف‌های شیشه‌‌ای با ماهی‌های‌های قرمز در خیابان‌های اصلی و فرعی ایران به چشم می‌خورد.

برخی فروشنده‌ها و خریدار‌ها معنای ماهی سفره هفت‌سین سال نو را زندگی کردن و تلاش برای زندگی می‌دانند و عده‌ای نیز معنای حضور آن را نمی‌دانند و فقط  برای بازار گرمی فریاد می‌زنند، اگر می‌خواهید سال خوبی پیش رو داشته باشید ماهی عید را فراموش نکنید.

اما اینکه چرا ماهی قرمز مهمان سفره هفت‌سین است و از ماهی سفید و مشکی و ... کمتر ‌استفاده می‌شود، به این دلیل که رنگ قرمز، نشانگر شادی، زیبایی و روشنی است و در آیین زرتشت نیز رنگ قرمز به روشنی و شادی معنی می‌شود.

گفتنی است، کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان مشتاق خرید ماهی هستند و با ذوق و شوق بیشتری به استقبال ماهی شب عید می‌روند و بر این باورند ماهی قرمز نوعی جذابیت داشته و یک نوع سنت ایرانی است.

هر چند ماهی قرمز سفره هفت‌سین با حرف (سین) آغاز نمی‌شود، ولی در بین ایرانی‌ها جایگاه محبوبی دارد.

همچنین، ماهی قرمز تنگ بلورین (سفره هفت‌سین) نماد حیات و زندگی است، اما اغلب این ماهی‌ها در منازل به دلیل نگهداری نشدن در شرایط مساعد زنده نمی‌مانند.

*نشانه‌های ماهی سالم

پولک‌دار بودن و فاقد زدگی و زخم از جمله ویژگی‌های یک ماهی قرمز سفره هفت‌سین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بهترین راه نگهداری ماهی این است که ماهی‌ها را در ایام نوروز در ظرفی مناسب با اکسیژن کافی و آب تمیز و بدون کلر و در جای خنک نگهداری کنیم که این کار باعث می‌شود عمر آن‌ها از یک ماه به چند سال برسد.

همچنین ماهی‌های قرمز را نباید در زیر نور ‌آفتاب مستقیم قرار داد و باید در محلی نگهداری شود که روز و شب را به خوبی احساس کنند.

بهتر است غذای ماهی‌ها نان خشک و برنج نباشد، ماهی‌‌های قرمز را باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه کرد.

غذا‌های این حیوانات آ‌بزی حداکثر 2 بار در روز و به اندازه‌ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

غذاهای ماهیان آکوار‌یومی باید در جاهای خشک، تاریک، خنک و در ظروف کاملاً در بسته نگهداری شود.

همچنین، این حیوان آبز‌ی بیشتر در قسمت شمال کشور (رشت- چالوس- و..)  و کاشان پرورش می‌یابد.

*ماهی قرمز بیماری‌زا است

ماهی‌ها می‌توانند عامل انتقال بیماری به انسان باشند و مردم باید مباحث بهداشتی را در نگهداری ماهی رعایت کنند به همین دلیل باید به نکاتی در این مورد توجه کرد، فروشندگان باید ماهی قرمز سال نو را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه کنند تا خریداران با خا‌طری آسوده آن را در سفره هفت‌سین خود بگذارند.

اگر ماهی دارای ویژگی‌هایی مثل زخم روی بدن، ریزش فلس‌ها، بی‌اشتها‌یی را داشته باشد، باعث بروز بیماری در‌ انسان می‌شود.

وجود لکه‌های سفید در ا‌طراف دهان ماهی، باله‌‌های تا خورده و لکه‌‌های سفید و زخم در سطح بدن، کمرنگ بودن فلس از علائمی هستند که نشان‌دهنده بیماری ماهی است.

بهتر است افراد برای تعویض آب تنگ ماهی از‌ دستکش استفاده کنند و از ریختن آب در ظرفشو‌یی خود‌داری کنند و در صورت استفاده نکردن از دستکش بهتر است دست‌ها را با آب و صابون بشویند.

خریداران در هنگام خرید ماهی‌های قرمزی که دارای ظاهر و تحرک مناسب هستند و به صورت متعادل شنا می‌کند، انتخاب کنند.

گفتنی است، در صورت بروز هر گونه بیماری در ماهیان اکوار‌یوم باید به دا‌مپزشک مراجعه شود.

اما چرا ماهی‌های زیبا ‌را که نماد زندگی و تلاش کردن است اسیر تنگ‌های‌ بلورین سال نو کنیم؟ بهتر است بعد از تحویل سال نو آنها را در رودخانه‌ها یا استخرهای پارک‌های عمومی رها کرده و زندگی کردن را از آن‌ها نگیریم.

انتهای پیام/2308/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول