اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نارضایتی بنی‌صدر از کمیسیون تحقیق جنایات شاه

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور در مصاحبه با لوموند:به حال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاسف می خورم ، گروگان گیری تنها راه مبارزه با آمریکا نیست . بنی صدر از این که اعضای کمیسیون تحقیق در مورد جنایات شاه و آمریکا نتوانسته اند به خوبی ماموریت خویش را انجام دهند ابراز تاسف کرد .

نارضایتی بنی‌صدر از کمیسیون تحقیق جنایات شاه

رخدادهای 22 اسفند 1358

چکیده

  • آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور با صدور احکامی به 98 تن از کارکنان این وزارتخانه ماموریت داد در سطح کشور بر حسن جریان انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی نظارت کنند .
  • ستاد مرکزی کمیته انقلاب اسلامی اعلام کرد : طبق گزارشات رسیده عواملی که ماهیت آنها کاملا روشن و شناسایی شده و از خارج مرزهای کشور رهبری می شوند قصد ایجاد اخلال و اغتشاش در انتخابات حساس و سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی را دارند .
  • رئیس جمهور در مصاحبه با لوموند : به حال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاسف می خورم ، گروگان گیری تنها راه مبارزه با آمریکا نیست .
  • سه تن از اعضای شورای نگهبان در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کردند دو مرحله ای بودن انتخابات مجلس شورای ملی هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد .
  • هادی غفاری گفت : فعالیت احزاب ، گروهها و سازمان هایی که به نحوی وابسته یا در خط قدرت های بیگانه اند برای من هنوز توجیه نشده است .
  • دادگاه انقلاب اسلامی تبریز پس از رسیدگی مکرر به پرونده های بیش از 100 نفر از متهمین این دادسرا رای خود را صادر کرد .
  • به گزارش روزنامه نیویورک دیلی نیوز وضع مزاجی شاه مخلوع ایجاب می کند که وی هر چه زودتر در یک بیمارستان نظامی آمریکا در پاناما  تحت عمل جراحی قرار گیرد اما واشنگتن با بستری شدن وی در یکی از بیمارستان های آمریکایی مخالف است .
وضعیت مجلس در زمان رژیم های گذشته

رهبر انقلاب در پیامی به ملت ایران با تبیین نقش مجلس در رژیم پهلوی مسئولیت ملت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کردند . اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از ؛

1- از آن زمانی که من یادم است تا حالا، مجلس شورای ملی یک لفظی بوده است که بی‎محتوا. مجلس شورای ملی معنایش این است که ملت اشخاصی را خودشان تعیین کنند، و آنها هم به شور بنشینند و مصالح کشور خودشان را تعیین کنند. قبل از آمدن رضاخان، زمان احمدشاه، امر انتخابات با خانها بود و مالکین بود ... در زمان رضاخان، آن وقت که قدرت پیدا کرد، و در زمان محمدرضا مجلس باز به ملت کار نداشت.

اگر اهمال کنند در پرونده اعمال ملت ثبت می شود

2- ملت اگر کنار بنشینند، اشخاص مؤمن، اشخاص متعهد کنار بنشینند، و اشخاصی که نقشه کشیده‎اند برای این مملکت از چپ و راست، آنها وارد بشوند در مجلس، تمام مسئولیت به عهده ملت است.هر قدمی که بر ضد اسلام بردارند، در نامه اعمال ملت نوشته می‎شود. هر کاری که انجام بدهند مسئولیتش متوجه ملت است.

پیام رهبرانقلاب: ملت اگر کنار بنشینند، اشخاص مؤمن، اشخاص متعهد کنار بنشینند، و اشخاصی که نقشه کشیده‎اند برای این مملکت از چپ و راست، آنها وارد بشوند در مجلس، تمام مسئولیت به عهده ملت است.هر قدمی که بر ضد اسلام بردارند، در نامه اعمال ملت نوشته می‎شود. هر کاری که انجام بدهند مسئولیتش متوجه ملت است.

3- امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است. و اگر مسامحه کنند در این امر، اهمال کنند، نروند و رأی ندهند، مسئولیت متوجه خود آنهاست عیناً.

اتمام حجت امام با امت

4- من آن مقداری که قدرت دارم برای گفتن، در عین حالی که حال من حال نقاهت است، احساس وظیفه می‎کنم و به ملت عرض می‎کنم. و اگر ملت به این حرف گوش نکرد، من حجت دارم. فردا در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، از ما سؤال خواهد شد. من عرض می‎کنم در آنجا که من به ملت، مصالح و مفاسد را گفتم.(1)

تعیین 98 ناظر انتخابات برای تهران و شهرستانها

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور با صدور احکامی به 98 تن از کارکنان این وزارتخانه ماموریت داد در سطح کشور بر حسن جریان انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی نظارت کنند . (2)

هشدار کمیته مرکزی در مورد اخلال در انتخابات

ستاد مرکزی کمیته انقلاب اسلامی در رابطه با همکاری نیروهای انتظامی و مردم در روزهای انتخابات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : طبق گزارشات رسیده عواملی که ماهیت آنها کاملا روشن و شناسایی شده و از خارج مرزهای کشور رهبری می شوند و قصد ایجاد اخلال و اغتشاش در انتخابات حساس و سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی را دارند . در ادامه این اطلاعیه آمده است : کمیته های انقلاب اسلامی ایران ضمن آمادگی کامل جهت مبارزه با این عوامل از کلیه نهادهای انقلابی و مامورین انتظامی و ملت مبارز ایران تقاضای همکاری صمیمانه داریم . (3)

بنی صدر همچنان با دو مرحله ای بودن انتخابات مخالف است

رئیس جمهور در مصاحبه با لوموند گفت : به حال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاسف میخورم ، گروگان گیری تنها راه مبارزه با آمریکا نیست . بنی صدر از این که اعضای کمیسیون تحقیق در مورد جنایات شاه و آمریکا نتوانسته اند به خوبی ماموریت خویش را انجام دهند ابراز تاسف کرد . بنی صدر اضافه کرد : تمام اعضای کمیسیون بین المللی ضد امپریالیست هستند و رد کردن آنها به نوعی قطع رابطه ما با افکار جهانی به ویژه جهان سوم است .بنی صدر همچنین در گفت و گوی دیگری اظهار داشت : همچنان با دو مرحله ای بودن انتخابات مخالف هستم . (4)

اعضای شورای نگهبان : دو مرحله ای بودن انتخابات مشکلی ندارد

سه تن از اعضای شورای نگهبان در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کردند دو مرحله ای بودن انتخابات مجلس شورای ملی هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد . آیت الله جنتی در این زمینه گفت : این طرح منافاتی با قانون اساسی ندارد و این مسائل از جزئیاتی است که بعدا مجلس باید آن را تصویب کند و هم اکنون با قانون اساسی قابل تطبیق است و با هیچ کدام از اصول آن منافاتی ندارد .

آیت الله رضوانی نیز گفت : بنظر من این طرح منافاتی با قانون اساسی ندارد بخاطر اینکه در قانون اساسی متذکر شده است که شرایط انتخاب شوندگان ، انتخاب کنندگان و کیفیت انتخابات را قانون تعیین می کند ، پس این قانون اساسی کیفیت انتخابات را به مجلس محول کرده است که امروز در نبود مجلس شورای ملی مصوبات شورای انقلاب در حکم قانون است.  آیت الله ربانی شیرازی نیز دو مرحله ای بودن انتخابات را مغایر با قانون اساسی ندانست . (5)

گذر زمان اثبات کرد که هادی غفاری و دوستانش در این ادعا صادق نیستند ، بررسی عملکرد احزاب و سازمان هایی چون مجمع روحانیون مبارز که هادی غفاری نیز عضو این تشکل است ، احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و ...نشان می دهد که این گروهها وابستگی مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا و دشمنان ایران داشته اند . دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فتنه 88 موید این ادعا است .

هادی غفاری : احزاب وابسته به آمریکا نباید فعالیت کنند

هادی غفاری گفت : فعالیت احزاب ، گروهها و سازمانهایی که به نحوی وابسته یا در خط قدرت های بیگانه اند برای من هنوز توجیه نشده است . وی ادامه داد : محکومیت امپریالیسم به آمریکا محدود نخواهد شد ولی فراموش نمی کنیم که شیطان بزرگ امروز ما آمریکا است . (6)

صدور احکام دادگاه انقلاب تبریز در مورد 100 متهم

دادگاه انقلاب اسلامی تبریز پس از رسیدگی مکرر به پرونده های بیش از 100 نفر از متهمین این دادسرا رای خود را صادر کرد .  بر اساس رای این دادگاه مرتضی رحیم زاده خوئی به جرم همکاری و شرکت در فساد رژیم پهلوی ، ظلم و استثمار مردم ، رواج فحشا و اعمال خلاف عفت و اسلام و قرآن و نیز دخالت در آشوب های اخیر تبریز مفسد فی الارض شناخته شد و با توجه به عدم حضور در محکمه به صورت غیابی به اعدام محکوم شد . تمام اموال این شخص ، فرزندان و همسر وی بنفع مستضعفین مصادره شد .

تقی توکلی وزیر سابق نیرو و نقی توکلی صاحب کارخانجات کبریت سازی توکلی نیز غیابا محاکمه و به مصادره اموال منقول و غیر منقول محکوم شدند . (7)

حال شاه وخیم اعلام شد.

به گزارش روزنامه نیویورک دیلی نیوز، وضع مزاجی شاه مخلوع ایجاب می کند که وی هر چه زودتر در یک بیمارستان نظامی آمریکا در پاناما  تحت عمل جراحی قرار گیرد اما واشنگتن با بستری شدن وی در یکی از بیمارستان های آمریکایی مخالف است . بر اساس این گزارش شاه یک غده سرطانی خطرناک دارد و باید برای خارج کردن آن هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد . (8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 180

2-  اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 21 اسفند 1358 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 22 اسفند 1358 ، صفحه 3

5- جمهوری اسلامی ، 22 اسفند 1358 ، صفحه 7

6-  اطلاعات ، 22 اسفند 1358 ، صفحه 2 ، گذر زمان اثبات کرد که هادی غفاری و دوستانش در این ادعا صادق نیستند ، بررسی عملکرد احزاب و سازمان هایی چون مجمع روحانیون مبارز که هادی غفاری نیز عضو این تشکل است ، احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و ...نشان می دهد که این گروهها وابستگی مستقیم و غیر مستقیم با آمریکا و دشمنان ایران داشته اند . دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فتنه 88 موید این ادعا است . هادی غفاری باید به این سوال پاسخ گوید که مجمع روحانیون مبارز و دیگر احزاب اصلاح طلب چرا در این برهه حساس تاریخ انقلاب با تکمیل پازل دشمن خیانتی را در حق ملت مرتکب شدند که اثرات آن همچنان مشهود است؟

7-  اطلاعات ، 22 اسفند 1358 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 22 اسفند 1358 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول