اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان:

آیین نوروزی ریشه در ادیان اسلامی دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: آیین نوروزی بیش از اسلام بوده اما ریشه در ادیان اسلامی دارد.

آیین نوروزی ریشه در ادیان اسلامی دارد

حجت‌الاسلام عباس دانشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی سرآمد و سرشار از مفاهیم و مسائل عالم هستی براساس جهان‌بینی اسلامی و پایه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: از زمانی که اسلام در ایران استقرار یافت و با استقبال ایرانیان مواجهه شد، ایرانیان اسلام را پذیرفتند، بنیانگذاری مسائل سیاسی مبتنی بر اسلام آغاز شد که اکنون نیز ادامه دارد.

مدیرکل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: نوروز آیینی بیش از اسلام و ریشه در ادیان اسلامی دارد اما دین اسلام را همه ادیان باور دارند و هیچ دینی با آن مخالفت ندارد.

دانشی بیان داشت: از آیین نوروزی، سننی پسندیده است که از آن به نیکی یاد می‌شود و این یک حقیقتی است که با آن آداب و رسوم ریشه در ادیان الهی و توحیدی داشته و نوروز را فقط به عنوان یک رسم به جا نمانده بلکه از دوران جاهلیت می‌توانیم تحلیل کنیم که نوروز آیین، رسوم و سنن الهی را در خود دارد و مورد تأیید و ارزش‌گذاری اسلام قرار گرفته به ویژه اینکه با حیات طبیعت نیز سازگاری دارد و عید کریسمس در یخبندان واقع شده است ایرانیان از تفکر بالایی برخوردار بوده و نوروز را همزمان با تحول عظیم طبیعت و تجدید حیات آن انتخاب کرده‌اند که این امر نشانگر فرهنگ و رفتار حکیمانه‌ای هست که مبتنی با تعالیم الهی است.

وی گفت: ما به عنوان آمادگی برای نوروز در چارچوب فرهنگ اسلامی نباید به خاطر پرداختن به برخی از امور از ارزش‌های اصیل اسلامی که در آن تعریف شده غفلت کنیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سنن این عید ملی آمیخته با ارزش‌های اسلامی بوده به ویژه تکریم بزرگان، دیدار با وابستگان، به دامان طبیعت رفتن، لباس تمیز و نو بر تن کردن، ضیافت فامیلی و خانه تکانی، بهداشت و... که مفاهیم عمیق اسلامی را در خود دارد.

دانشی افزود: از این رو در نوروز، مردم باید از رسومی که با مفاهیم اسلامی مغایرت دارد پرهیز کنند.

وی بیان کرد: ترویج نوروز باید مبتنی بر آموزه‌های دینی و جهان‌بینی اسلامی بوده و در میان ملل اسلامی جایگاه و منزلت واقعی و شکوه و استمرار داشته باشد و ثبت بین‌المللی آن اتفاق مبارکی بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در میان فارسی زبانان دیگر دنیا این رسوم جایگاه و منزلت شایسته‌ای دارد و آنچه را که در چارچوب ارزش‌های اسلامی میسور و ممکن است باید برای انتشار این آداب و رسوم اسلامی، ملی و ایرانی که با تمدن اسلام مغایرت ندارد، تلاش کرد.

دانشی گفت: نوروز را در سیستان که ریشه تاریخی عمیق دارد می‌توان نماد یک تمدن بزرگ دانست و نوروزشناسان و نوروزپژوهان فرهنگی باید در مورد این تمدن و رسوم مردم متمدن بیشتر پژوهش کنند تا ابعاد ناشناخته این آیین بزرگ نیز شناخته شود و آن را به جامعه بزرگ فرهنگیان دنیا معرفی کنند.

انتهای پیام/75003/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول