اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

فارس گزارش می‌دهد

«دشت سهرین» زنجان مکانی جذاب و بکر برای طبیعت‌گردان

دشت سهرین زنجان یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین دشت‌های ایران با حیوانات و گونه‌های گیاهی مختلف از مهم‌ترین مناطق برای بازدید طبیعت‌گردان ایرانی است.

«دشت سهرین» زنجان مکانی جذاب و بکر برای طبیعت‌گردان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، منطقه «دشت سهرین» با وسعتی بیش از 30 هزار هکتار در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب زنجان است.

این دشت در حوزه روستای سهرین از مناطق گردشگری استان در نزدیکی فرودگاه شهر زنجان قرار دارد. 

دشت سهرین زنجان تنها مأمن و زیستگاه آخرین بازمانده آهوی ایرانی در شمال غرب کشور است که طبق آخرین سرشماری‌ها حدود 1450 راس آهو در این دشت زندگی می‌کنند.

عرض متوسط این دشت 10 تا 12 کیلومتر و ارتفاع آن یک‌هزار و 650 متر و شیب دشت سهرین دو تا سه درصد به سمت جنوب غربی است.

در این دشت وسیع با چشمان غیرمسلح نیز می‌توان اعمال و نحوه زندگی آهوان زیبای این منطقه را تماشا کرد و لذت برد.

این دشت آهوخیز جزو یکی از دشت‌های مهم استان زنجان است که می‌تواند در بخش اکوتوریسم پذیرای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

سیستم این دشت در گذشته به عنوان یک زیستگاه تابستانی و مهاجرتی برای آهوان بود و این حیوانات به طور پراکنده از خرداد ماه تا آذر ماه هر سال در این منطقه دیده می‌شد.

آهوان فلات مرکزی ایران در تابستان‌ها به این دشت مهاجرت می‌کردند که در سال 1358 به سه هزار رأس رسید اما به علت توسعه راه‌ها، خطوط انتقال برق و گاز، توسعه شهرها و مراکز مسکونی، روند گذر آهوان را مختل کرد.

دشت سهرین در بهمن ماه سال 57 با مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست در قالب بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

آهویی که در دشت سهرین زیست می‌کند از نظر رنگ، جسته، زیبایی گونه با هیچ یک از آهوان موجود در استان‌های یزد و اصفهان قابل مقایسه نیست.

گونه‌های گیاهی

از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این منطقه «پیچک، تاتوره، گون، خارشتر، ریش‌بز، گز، درمنه‌دشتی، بومادران، بابونه، کاکوتی، کاروانکش، درمنه، کلاه میرحسن، یولاف، ختمی، زرشک، ارغوان، داغداغان، شیرین‌بیان، گلپر و بید» می‌توان نام برد.

در ارتفاعات این دشت قارچ‌های خوراکی (دنبلان)، ریواس، کنگر، کاکوتی، آویشن و برخی از گیاهان خوراکی و دارویی می‌روید که هر ساله تعدادی از ساکنین اطراف را برای جمع‌آوری این گیاهان به خود جذب می‌کند.

گفتنی است؛ به‌ جز این آهوان زیبا پستانداران دیگری از جمله «گرگ، شغال، روباه معمولی، رودک، تشی، گراز، خرگوش و پرندگانی چون باقرقره شکم سیاه، کبوتر چاهی، کبک معمولی، سارگپه پابلند، عقاب طلایی، بحری، دلیجه، انواع چکاوک، زنبورخوار، جغد کوچک، سار صورتی، طرلان و...» در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

دمای هوای دشت سهرین

اقلیم دشت سهرین خشک و سرد و دمای متوسط این منطقه 10 درجه سانتی‌گراد، حداکثر دمای مطلق هوا 38 درجه و حداقل دمای آن 29 درجه سانتی‌گراد و متوسط رطوبت نسبی این منطقه سالانه 71 درصد است.

در این منطقه زیبا 28 روستا با 2 هزار و 727 خانوار و 12 هزار و 852 نفر ساکن است که ارتباط تنگاتنگی با زیستگاه آهوان دارند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روستای «سهرین، ارمغان‌خانه، سارساقلو، ینگجه، وننق، ولیاران و قره تپه» اشاره کرد.

این روستاییان به کارهای کشاورزی (کشت گندم، جو، نخود، هندوانه و آفتابگردان)، دامداری (پرورش گاو، گوسفند، بز و طیور) و باغداری (سیب و زردآلو) مشغول هستند.

منطقه سهرین، علاوه بر محوطه طبیعی و منطقه آب‌گرم سهرین، دارای آثار تاریخی متعددی است که از آن جمله می‌توان به ارگ تاریخی سهرین، حمام قدیمی سهرین اشاره کرد.

دشت سهرین یکی از مکان‌های بی‌نظیر استان زنجان با جانوران و گیاهان فراوان، زیبایی‌های خاصی دارد که امید است با همکاری مردم و مسئولین این مناطق ارزشمند حفظ شود.

انتهای پیام/73003/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول