اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

توزیع 8 هزار پوستر معرفی آثار تاریخی خراسان جنوبی

ستاد تسهیلات نوروزی خراسان جنوبی از توزیع 8 هزار پوستر معرفی آثار تاریخی در بین مسافران این استان در هفته نخست سال 92 خبر داد.

توزیع 8 هزار پوستر معرفی آثار تاریخی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد تسهیلات نوروزی سال 92 خراسان جنوبی ظهر امروز در بازدید از برنامه‌های این ستاد اظهار کرد: به منظور رفاه حال مسافران و زائران و بنا بر رسم هر ساله از روزهای پایانی سال گذشته تا روز هفتم فروردین سال 92 برای معرفی و آشنایی گردشگران در مجموع بیش از 8 هزار پوستر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بین مسافران توزیع شده است.

وی از توزیع نقشه راهنمای شهرستان، استان و راه‌های کشور، کتابچه راهنمای اماکن استان شامل اماکن پذیرایی، مراکز بهداشتی، صنوف کشیک، اماکن خدماتی، مذهبی و برخی اقلام دیگر در ایستگاه‌های راهنمای مسافران، موزه‌ها، بازدیدکنندگان آثار تاریخی و بین سایر علاقمندان خبر داد و افزود: توزیع اقلام اطلاع‌رسانی در مقایسه با سال گذشته از افزایش مناسبی برخوردار بوده است.

موزه مشارکتی مردم‌شناسی بیرجند پذیرای مسافران نوروزی

خبرنگاران سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی که این روزها در کنار مسئولان ستاد تسهیلات نوروزی در اداره کل میراث فرهنگی استان هستند ظهر امروز از موزه مشارکتی مردم‌شناسی بیرجند در محل خانه تاریخی اعتمادی‌نیا بازدید کردند.

در این موزه 700 شیء تاریخی شاخص و فنون و حرفه‌های رایج و منسوخ شده بیرجند به نمایش گذاشته شده است.

در حال حاضر 13 حرفه در این موزه به نمایش گذاشته شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده به صورت دوره‌ای محتوای موزه تغییر می‌کند و از اشیای موجود در مخزن که بالغ بر 4 هزار مورد است استفاده می‌شود.

خانه اعتمادی‌نیا تنها بنا با دسترسی از 3 معبر

خانه تاریخی اعتمادی‌نیا از بناهای اواخر دوره قاجاریه است که روی تپه‌ای به صورت پلکانی ساخته شد و تنها خانه‌ای است که از سه معبر در سه ضلع مختلف قابل دسترسی است.

در ضلع غربی این بنا دو طبقه وجود دارد که دسترسی به طبقه همکف آن از داخل حیاط امکان‌پذیر است و از طبقه بالا به عنوان فضای تشریفاتی و برای میهمانان ویژه استفاده می‌شده است.

یکی از ویژگی‌های جالب توجهی که در بنای این خانه تاریخی وجود دارد، رعایت شدن اصل محرمیت است و این خانه هم مثل خیلی از خانه‌های تاریخی ایران به نحوی ساخته شده که با وجود پلکانی بودن، نه به خانه‌های مجاور دید دارد و نه خانه‌های مجاور بر فضای آن اشراف دارد.

تزئینات بیشتر در نمای حیاط دیده می‌شود و آجرکاری‌ها متعلق به دوره پهلوی است.

انتهای پیام/2248/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول