اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان خبر داد

انتشار فرهنگ لغت گیلکی در حوزه هنری گیلان

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان از انتشار فرهنگ ‌لغت گیلکی پژوهشگران استان در این حوزه در سال جاری خبر داد.

انتشار فرهنگ لغت گیلکی در حوزه هنری گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد پرحلم ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روز شهادت سید مرتضی آوینی به نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است،‌ اظهار کرد: برای نخستین بار در حوزه‌های هنری کشور به صورت منسجم برنامه‌هایی در این روز برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ایران بسیاری از ارزش‌ها مانند همدلی در بین مردم، فضیلت‌های اخلاقی، کنار گذاشتن خودخواهی اتفاق افتاد و برخی از ارزش‌های غلط ماندن اشرافی‌گری و سلطنت‌طلبی از بین رفت.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس همدلی و ارزش‌ها را با وجود آسیب‌های اقتصادی و عاطفی دوباره احیا کرد.

این مسئول با تصریح بر اینکه هنر انقلاب اسلامی به دنبال تحقق اهداف انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به ما می‌گوید که آدم‌ها نباید از بالا به پایین به یکدیگر نگاه کنند و باید با هم مهربان باشند و از دروغ پرهیز کرده و برای پیشرفت و تعالی تلاش کنند.

وی اذعان کرد: اگر می‌خواهیم هنر انقلاب اسلامی سرلوحه کارها قرار گیرد باید از تنگ‌نظری و اعمال نظر سلیقه‌های شخصی چشم‌پوشی شود که از بزرگ‌ترین آفت هنری ما همین موضوعات است.

پرحلم به خصوصیات شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و افزود: شهید آوینی سید شهدای قلم بود که نماد یک انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی به برنامه‌های حوزه هنری در این روز پرداخت و یادآور شد: نمایشگاه آثار تجسمی از فردا در حوزه هنری گیلان برپا می‌شود.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان، عرضه محصولات فرهنگی و هنری با تخفیف 20 درصدی خانه کتاب حوزه هنری گیلان، تجلیل از نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در روز 24 فروردین را از مهم‌ترین برنامه‌های این حوزه ذکر کرد.

وی به آثار در حال تولید در حوزه هنری گیلان اشاره کرد و گفت: دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان در آستانه 50 جلدی شدن است و مرتب به جلدهای آن اضافه می‌شود.

پرحلم با اشاره به اینکه بخش‌های مربوط به گیلان‌شناسی در دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان اضافه می‌شود، بیان کرد: فرهنگ لغت گیلکی دکتر ستوده مرداد ماه امسال منتشر می‌شود.

وی از انتشار فرهنگ لغت گیلکی استاد محمد بشرا اواخر پاییز سال جاری خبر داد و اذعان کرد: در زمینه فرهنگ لغت گیلکی در استان با کمبود مواجه هستیم و آثار گذشته جامع نبوده و کاستی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری گیلان به فعالیت «بشرا» پژوهشگر پیشکسوت گیلانی در انتشار فرهنگ لغت گیلکی اشاره کرد و یادآور شد: محمد بشرا اقدام‌های بسیار خوبی در زمینه انتشار فرهنگ لغت گیلکی انجام داده است.

به گفته وی، مجموعه عکس گیلان از مهر تا دریا، ‌کتاب چهل مجلس با عنوان نقاشی‌های دیواری بقاع گیلان و مجموعه کارت پستال‌های تاریخی از آثار در دست تولید حوزه هنری استان است. 

پرحلم افزود: کتاب سیاهکل دیار پایدار، گیلان در سفرنامه‌ها و آثار پژوهشگران ژاپنی،‌ تاریخ طبرستان ابن اسفندیار،‌ بازچاپ روزنامه جنگل،‌ روزشمار نهضت جنگل، انتشار آلبوم‌های موسیقی تالشی، کتاب داستان‌های کهن انسان‌های مدرن و... از دیگر آثار در دست تولید حوزه هنری گیلان است.

وی متذکر شد: همزمان با آغاز روز هنر انقلاب اسلامی، خانه کتاب حوزه هنری گیلان تمام محصولات فرهنگی خود را با 20 درصد تخفیف در اختیار علاقه‌مندان و 30 درصد برای خبرنگاران قرار می‌دهد.

این مسئول اذعان کرد: محصولات فرهنگی خانه کتاب حوزه هنری گیلان دارای دو هزار عنوان کتاب با موضوعات دفاع مقدس، انقلاب، تئاتر، موسیقی، ادبیات، کودک و نوجوان، گیلان‌شناسی و … است.

به گفته وی، سال گذشته حوزه هنری گیلان اقدام به تولید 10 عنوان آلبوم موسیقی و 30 عنوان کتاب کرده که عمدتاً به فروش می‌روند.

انتهای پیام/2300/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول