اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا شدیدا خوار و خفیف شد

ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکا که سرگرم دیداری از برلن غربی است اعلام کرد که آمریکا با شکست در عملیات نجات گروگان های آمریکایی اکنون بسیار بی وجهه و شدیدا خوار و خفیف شده است .

آمریکا شدیدا خوار و خفیف شد

رخدادهای 7 اردیبهشت 1359

چکیده

  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گفت : رادارهایی که در قسمت شرق ایران قرار دارد مربوط به خود آمریکائی ها و پایگاه های آنها بوده و درگذشته این رادارها را خودشان اداره می کردند.
  • در پی اتمام مهلت ارتش به گروه های مسلح مبنی بر خلع سلاح این گروه ها و نیز خروج کامل اهالی از شهر سنندج گروه های مسلح تاکید کردند که هرگز از مقابله با ارتش و نظام اسلامی اجتناب نخواهند کرد !
  • روزنامه لوموند : یک دستگاه غول آسای نظامی که امنیت نیمی از مردم جهان به آن بستگی دارد وقتی که قادر نیست دو هواپیما را بدون آنکه حتی با دشمن روبرو گردد بر زمین بنشاند دیگر به چه دردی می خورد ؟!
  • بنی صدر در پاسخ به سوالی گفت : اسنادی وجود دارد که یک سری از ایرانیان در انجام عملیات ناموفق اخیر به آمریکا کمک کرده اند .
  • شورای دفتر آیت الله منتظری استعفا داده و با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : از آنجا که تعدد اعضای شورا به کندی کارهای مهم اعزام قضات منجر میشد اعضای شورای دفتر از سمت خود استعفا دادند .
  • ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که آمریکا با شکست در عملیات نجات گروگان های آمریکایی اکنون بسیار بی وجهه و شدیدا خوار و خفیف شده است .
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای اعلام کردند برای بی اثر کردن توطئه های آمریکا گروگان ها را در شهرهای مختلف ایران نگهداری خواهند کرد و اولین شهر برای نگهداری گروگان ها قم است .
  • کاردار موقت ایران در هلند در مصاحبه ای با تلویزیون این کشور اظهار داشت : اقدام نظامی کارتر در ایران تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال ایران است و صلح جهان را شدیدا به خطر انداخته است .
  • در پی سفر هیئت بازرگانی ایران به جمهوری دموکراتیک آلمان این کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با ایران اعلام داشت ، بر اساس توافقات جدید ترتیبات لازم برای تحویل فوری بسیاری از اقلام مورد نیاز ایران نظیر مواد غذایی و دارو صورت گرفته است .
  • وزارت امور خارجه لبیی در رابطه با تهاجم نظامی آمریکا علیه ایران بیانیه ای انتشار داده و تاکید کرد : تجاوز به ایران تخطی آشکار از منشور سازمان ملل متحد است و حداقل اقدامی که باید اکنون در قبال این تجاوز انجام داد اخراج آمریکا از سازمان ملل و شورای امنیت است.
آیت الله مهدوی کنی : وضع رادارهای ایران مورد بررسی قرار می گیرد

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور گفت : رادارهایی که در قسمت شرق ایران قرار دارد مربوط به خود آمریکائی ها و پایگاه های آنها بوده و درگذشته این رادارها را خودشان اداره می کردند و به احتمال زیاد می شود گفت که این رادارها باز هم تحت کنترل آنها باشد و این مسئله ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد . (1)

تا اعلام نظر هیئت هفت نفری ؛ مرحله دوم انتخابات برگزار نخواهد شد

آیت الله مهدوی کنی اظهار داشت : مرحله دوم انتخابات مجلس شورای ملی تا زمانی که هیئت هفت نفری نظر خود را در مورد انتخابات مرحله اول اعلام نکند انجام نخواهد شد ، البته امیدواریم آنها تا آخر این هفته نظر خودشان را اعلام کنند .(2) مصطفی میرسلیم معاون وزیر کشور و سرپرست شهربانی امروز اعلام کرد بر اساس بررسی های صورت گرفته که تاکنون به عمل آمده است سه درصد آرای مرحله اول انتخابات مجلس شورای ملی باطل شد . (3)

آیت الله مهدوی کنی : مرحله دوم انتخابات مجلس شورای ملی تا زمانی که هیئت هفت نفری نظر خود را در مورد انتخابات مرحله اول اعلام نکند انجام نخواهد شد ، البته امیدواریم آنها تا آخر این هفته نظر خودشان را اعلام کنند .

تلفات درگیری های سنندج سنگین است

شدت درگیری های سنندج که از چند روز پیش آغاز شده است در 24 ساعت گذشته نیز ادامه یافت و در ادامه این برخوردها تلفات سنگینی به طرفین وارد آمد . در پی اتمام مهلت ارتش به گروه های مسلح مبنی بر خلع سلاح این گروه ها و نیز خروج کامل اهالی از شهر سنندج گروه های مسلح تاکید کردند که هرگز از مقابله با ارتش و نظام اسلامی اجتناب نخواهند کرد ! (4)

ژنرالهای فرانسوی اسرار حمله به ایران را فاش کردند

دو ژنرال فرانسوی در تلویزیون این کشور اظهارات هارولد براون وزیر دفاع آمریکا را در مورد شکست طرح دلتا رد و تاکید کردند که عملیات بغرنج آزادی گروگان های آمریکایی بسیار وسیع تر از آنچه که گفته می شود بوده است . ژنرال های فرانسوی اظهار داشتند : بدون تردید مقامات آمریکایی قبلا تدارک وسیعی در خاک ایران توسط عوامل خود فراهم ساخته بودند و احتمال دارد این عملیات به شکل دیگری تکرار گردد .

روزنامه لوموند نیز در شماره اخیر خود در مقاله ای این سوال را مطرح کرده است که یک دستگاه غول آسای نظامی که امنیت نیمی از مردم جهان به آن بستگی دارد وقتی که قادر نیست دو هواپیما را بدون آنکه حتی با دشمن روبرو گردد بر زمین بنشاند دیگر به چه دردی می خورد ؟! (5)

بنی صدر : چند ایرانی در اجرای نقشه آمریکا دست داشتند

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که تجاوز هواپیماهای آمریکایی به ایران جزئی از یک نقشه بزرگ برای سرنگونی دولت انقلابی جمهوری اسلامی است و البته این آخرین حرکت آنها نیز نبوده است . از بنی صدر پرسیده شد آیا به مجامع جهانی از جمله سازمان ملل شکایت خواهید برد گفت : نه ما شکایتی نداریم فقط از جنبش عدم تعهدها می خواهیم تا اجلاس فوق العاده تشکیل داده و به این مسئله رسیدگی کنند . بنی صدر همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت : اسنادی وجود دارد که یک سری از ایرانیان در انجام عملیات ناموفق اخیر به آمریکا کمک کرده اند . (16)

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای اعلام کردند برای بی اثر کردن توطئه های آمریکا گروگان ها را در شهرهای مختلف ایران نگهداری خواهند کرد و اولین شهر برای نگهداری گروگان ها قم است .

شورای دفتر آیت الله منتظری استعفا کرد

شورای دفتر آیت الله منتظری استعفا داده و با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : موضوع اعزام قاضی شرع برای دادگاه های انقلاب از طرف امام خمینی به آیت الله منتظری و آیت الله مشکینی محول شده بود و در طول بیش از یک سال مسئولیت شناسایی و معرفی قضات رسیدگی به اوضاع و شکایات دادگاه های انقلاب را جناب آیت الله مومن به عهده گرفته بودند و افراد زیادی از دفتر اعزام قضات به عنوان قاضی شرع به شیوه های گوناگون معرفی کردند ، در این ماههای اخیر به دنبال اظهار خستگی و تمایل به کنار رفتن آیت الله مومن و احساس نیاز به شورایی کردن این کار شورایی مرکب از 5 نفر از فضلای متدین و آگاه به مسائل سیاسی و قضایی تشکیل و در مدت کوتاهی موفقیت های چشمگیری به دست آوردند .

در این اطلاعیه همچنین آمده است : در این روزهای اخیر از طرف آقایان اساتید و مدرسین حوزه علمیه قم پیشنهادی شد مبنی بر تشکیل یک شورای عالی ناظر به شورای دفتر که اعضای آن عبارتند از ؛ آیات ناصر مکارم شیرازی ، حسین نوری ، حسین راستی ، محمد ابطحی ، خسرو ملکوتی و جعفر کریمی  . در اطلاعیه شورای دفتر آیت الله منتظری تاکید شده است : از آنجا که تعدد شورا به کندی کارهای مهم اعزام قضات منجر میشد اعضای شورای دفتر از سمت خود استعفا دادند . (7)

اظهار تاسف سادات از کشته شدن سربازان آمریکایی

انورسادات رئیس جمهور مصر حمایت کامل خود را از تلاش کارتر برای آزادی گروگان های آمریکایی در تهران اعلام کرد و تاسف قلبی خود را از مرگ 8 سرباز آمریکایی در جریان عملیات ناکام طبس ابراز داشت . ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز که سرگرم دیداری از برلن غربی است اعلام کرد که آمریکا با شکست در عملیات نجات گروگان های آمریکایی اکنون بسیار بی وجهه و شدیدا خوار و خفیف شده است . دولت ترکیه نیز با ابراز نگرانی از وقوع یک انفجار عظیم در خاورمیانه داوطلب میانجیگری در منازعه ایران و آمریکا شده است . (8)

دانشجویان مسلمان : تعدادی از گروگان ها به قم منتقل می شوند

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای اعلام کردند برای بی اثر کردن توطئه های آمریکا گروگان ها را در شهرهای مختلف ایران نگهداری خواهند کرد و اولین شهر برای نگهداری گروگان ها قم است . (9)

بیانیه وزارت امورخارجه لیبی: تجاوز به ایران تخطی آشکار از منشور سازمان ملل متحد است و حداقل اقدامی که باید اکنون در قبال این تجاوز انجام داد اخراج آمریکا از سازمان ملل و شورای امنیت است ، اعضای سازمان ملل باید بی درنگ مقر این سازمان را از نیویورک به محل دیگری انتقال دهند .

اقدام نظامی کارتر تجاوز به حاکمیت و استقلال ایران است

کاردار موقت ایران در هلند در مصاحبه ای با تلویزیون این کشور اظهار داشت : اقدام نظامی کارتر در ایران تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال ایران است و صلح جهان را شدیدا به خطر انداخته است .وی ادامه داد : کارتر این اقدام را برای جلب آرا در انتخابات ریاست جمهوری به عمل آورده و متاسفانه تجدید انتخاب وی برای جهان به قیمت بسیار گزافی تمام خواهد شد . (10)

توافق تجاری و بازرگانی ایران و آلمان شرقی

در پی سفر هیئت بازرگانی ایران به جمهوری دموکراتیک آلمان این کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با ایران اعلام داشت ، بر اساس توافقات جدید ترتیبات لازم برای تحویل فوری بسیاری از اقلام مورد نیاز ایران نظیر مواد غذایی و دارو صورت گرفته است . (11)

لیبی خواستار اخراج آمریکا از سازمان ملل شد

وزارت امور خارجه لبیی در رابطه با تهاجم نظامی آمریکا علیه ایران بیانیه ای انتشار داده و تاکید کرد : تجاوز به ایران تخطی آشکار از منشور سازمان ملل متحد است و حداقل اقدامی که باید اکنون در قبال این تجاوز انجام داد اخراج آمریکا از سازمان ملل و شورای امنیت است ، اعضای سازمان ملل باید بی درنگ مقر این سازمان را از نیویورک به محل دیگری انتقال دهند . (12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 7اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

3- کیهان ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

8- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

12- اطلاعات ، 7 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول