اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

احتمال خروج آمریکا از ناتو

داگلاس هورد مشاور وزارت امور خارجه بریتانیا پیش بینی کرد که عدم حمایت کشورهای متحد آمریکا از اعمال مجازات اقتصادی علیه ایران ممکن است باعث خروج آمریکا از ناتو شود . هورد اظهار داشت:پافشاری کارتر برای تحریم اقتصادی ایران متحدان اروپایی آمریکا را دچار یک بحران روحی کرده است .

احتمال خروج آمریکا از ناتو

رخدادهای 1 اردیبهشت  1359

چکیده

  • امام خمینی در مورد ضرورت انقلاب فرهنگی اظهار داشتند  : اگر دانشگاههای ما تربیت اسلامی و اخلاق اسلامی داشت، میدان زد و خورد عقایدی که مضرّ به حال این مملکت است نمی‎شد.
  • سخنگوی حزب دمکرات کردستان به دلیل درگیری های اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت : یک ستون ارتشی که قصد عبور از کناره شهر سنندج را داشت توسط گروهی از مهاجمین خلع سلاح شد و به قرار اطلاع در پی این واقعه ارتش مداخله کرد .
  • سپاه پاسداران پاوه طی اطلاعیه ای درگیری های اخیر در منطقه اورامانات را از جانب احزاب کومله و دمکرات و عوامل بعث عراق دانست و اضافه کرد که مهاجمین با استفاده از سلاح های سنگین ، خمپاره انداز و مسلسل کالیبر 50 شهر پاوه و اطراف آن را مورد هجوم قرار داده اند .
  • بنی صدر طی اطلاعیه ای تاکید کرد : در خارج دانشگاه اقدام به هر گونه تجمع و حمله به مراکز سازمانهای سیاسی توطئه بر ضد دولت انقلاب و تضعیف جبهه داخلی ما در برابر آمریکای سلطه گر است و هر محلی که در خارج از دانشگاه تصرف شده باید فورا تخلیه گردد .
  • شیخ علی تهرانی و محمد تقی شریعتی در اطلاعیه مشترکی نگرانی خود را از صف آرایی نیروهای داخلی اعلام کردند.
  • داگلاس هورد مشاور وزارت امور خارجه بریتانیا گفت پافشاری کارتر برای تحریم اقتصادی ایران متحدان اروپایی آمریکا را دچار یک بحران روحی کرده است .
  • دن شومردن ژنرال اسرائیلی که در سال 1976 فرماندهی عملیات نجات گروگانها از فرودگاه انتبه را بر عهده داشت نیز گفت امکان آزاد کردن گروگان های آمریکایی در تهران با استفاده از زور وجود دارد.
سخنان مهم امام در مورد انقلاب فرهنگی

رهبر انقلاب امروز در جمع اقشار مختلف مردم ، دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه ها و سازمان های دانشجویی مسلمان سراسر کشور ابعاد انقلاب فرهنگی را تشریح کردند . اهم بیانات امام در این سخنرانی مهم عبارت است از :

دانشگاه های ما دانشگاه های وابسته است

1- آنچه که ما می‎خواهیم بگوییم این است که دانشگاههای ما، دانشگاههای وابسته است. دانشگاههای ما دانشگاههای استعماری است. دانشگاههای ما اشخاصی را که تربیت می‎کنند، تعلیم می‎کنند، اشخاصی هستند که غربزده هستند. معلمینْ بسیاری‎شان غربزده هستند و جوانهای ما را غربزده بار می‎آورند. ما می‎گوییم که دانشگاههای ما یک دانشگاههایی که برای ملت ما مفید باشد، نیست.

چرا خودکفا نشدیم ؟!

2- ما بعد از پنجاه سال اگر بخواهیم یک مریضی را معالجه کنیم، اطبای ما بعضیهایشان یا بسیاری‎شان می‎گویند این باید برود به انگلستان؛ پنجاه سال دانشگاه داشتیم و طبیبی که بتواند کفایت از ملت بکند، از احتیاج ملت بکند، به حسب اقرار خودشان نداریم.

امام خمینی: دانشگاهها باید تغییر بنیانی کند و باید از نو ساخته بشود که جوانان ما را تربیت کنند به تربیتهای اسلامی. اگر تحصیل علم می‎کنند، در کنار آن تربیت اسلامی باشد، نه آنکه اینها را تربیت کنند به تربیتهای غربی. نه آنکه یک دسته به طرف غرب بکشانند جوانهای ما را و یک دسته به طرف شرق.

دانشگاه های ما مانع ترقی جوان های ما شده اند

3- ما که می‎گوییم دانشگاه باید از بنیان تغییر بکند و تغییرات بنیادی داشته باشد و اسلامی باشد، نه این است که فقط علوم اسلامی را در آنجا تدریس کنند. نه اینکه علوم دو قسمند. هر علمی دو قسم است: یکی اسلامی و یکی غیراسلامی. ما می‎گوییم که در این پنجاه سال یا بیشتر که ما دانشگاه داریم، فرآورده‎های دانشگاه را برای ما عرضه دارید. ما می‎گوییم که دانشگاههای ما مانع از ترقی فرزندان این آب و خاک است.      

ما می‎گوییم که دانشگاه ما مبدل شده است به یک میدان جنگ تبلیغاتی. ما می‎گوییم که جوانهای ما اگر علم هم پیدا کردند تربیت ندارند. مربّی به تربیت اسلامی نیستند. آنهایی که تحصیل می‎کنند، برای این است که یک ورقه‎ای به دست بیاورند و بروند و سربار ملت بشوند.

دانشگاه ها باید تغییر بنیانی کند

4- دانشگاهها باید تغییر بنیانی کند و باید از نو ساخته بشود که جوانان ما را تربیت کنند به تربیتهای اسلامی. اگر تحصیل علم می‎کنند، در کنار آن تربیت اسلامی باشد، نه آنکه اینها را تربیت کنند به تربیتهای غربی. نه آنکه یک دسته به طرف غرب بکشانند جوانهای ما را و یک دسته به طرف شرق.(1)

سخنگوی حزب دمکرات و دلیل درگیری های سنندج

درگیری های شدید در کردستان که از دیروز آغاز شده است امروز ابعاد تازه ای به خود گرفته و شهر سنندج توسط گروهک های ضد انقلاب سنگر بندی شد . سخنگوی حزب دمکرات کردستان به دلیل درگیری ها اشاره کرد و گفت : یک ستون ارتشی که قصد عبور از کناره شهر سنندج را داشت توسط گروهی از مهاجمین خلع سلاح شد و به قرار اطلاع در پی این واقعه ارتش مداخله کرد . این سخنگو مدعی شد که تاکنون در شهر سنندج به سه جنگنده و هلیکوپتر ارتش حمله شده است . در این درگیری ها یک امامزاده واقع در روستای خانقاه در نزدیکی پاوه توسط مهاجمین ویران شده است . (2)

بنی صدر : حمله به مراکز گروه های سیاسی توطئه بر ضد دولت است

در رابطه با حوادث دانشگاه ها و اجتماع مردم در برابر مراکز آموزشی بنی صدر طی اطلاعیه ای تاکید کرد :حمله به مراکز سازمانهای سیاسی توطئه بر ضد دولت انقلاب است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در خارج دانشگاه اقدام به هر گونه تجمع و حمله به مراکز سازمانهای سیاسی توطئه بر ضد دولت انقلاب و تضعیف جبهه داخلی ما در برابر آمریکای سلطه گر است و هر محلی که در خارج از دانشگاه تصرف شده باید فورا تخلیه گردد . (3)

شیخ علی تهرانی یکی از امضا کنندگان این اطلاعیه است که از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و از دولت بعث عراق به عنوان رژیم فاشیستی یاد می کند ، تهرانی بعدها و در فروردین ماه سال 1363 به عراق پناهنده شد ،  آن هم در شرایطی که ایران اسلامی در حال دفاع در برابر تهاجم رژیم صدام بود . 

علی تهرانی : به خاطر خدا اختلافات را رها کنید

به دنبال حوادث اخیر در دانشگاه های کشور محمد تقی شریعتی و علی تهرانی و طاهر احمدزاده اطلاعیه مشترکی انتشار دادند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : چگونه نگران نباشیم در حالی که وطن ما از ناحیه شیطان بزرگ ، آمریکا در محاصره اقتصادی و نظامی قرار گرفته و حکومت فاشیستی بعث عراق مرزهای غرب کشورمان را مورد تجاوز قرار داده و نیروهای اهریمنی جهانی علیه انقلاب اسلامی همدست شده اند و مقابله و مواجهه با این همه شیاطین جز با وحدت کلمه و اتحاد همه نیروها با هر مسلک و مرام و نژاد و قومیت امکان ندارد و با این همه نیروهای ما در داخل کشور در برابر هم صف آرایی نموده اند . (4)

کارتر متحدان اروپایی خود را در بحران روحی فرو برده است

یک مقام بلند پایه انگلیسی پیش بینی کرد که عدم حمایت کشورهای متحد آمریکا از اعمال مجازات اقتصادی علیه ایران ممکن است باعث خروج آمریکا از ناتو شود .داگلاس هورد مشاور وزارت امور خارجه بریتانیا گفت : من فکر می کنم که خطر بزرگی از این عدم حمایت عاید ما خواهد شد ، زیرا اگر مردم آمریکا به این واقعیت پی ببرند که اتحادیه ای که ما در آن عضویت وحتی رهبری آن را بر عهده داشته ایم کارایی لازم را نداشته و نتوانسته به موقع به داد یک عضو برسد در آن صورت اعتقاد مردم نسبت به ناتو متزلزل خواهد شد . هورد اظهار داشت:پافشاری کارتر برای تحریم اقتصادی ایران متحدان اروپایی آمریکا را دچار یک بحران روحی کرده است .

دن شومردن ژنرال اسرائیلی که در سال 1976 فرماندهی عملیات نجات گروگانها از فرودگاه انتبه را بر عهده داشت نیز گفت امکان آزاد کردن گروگان های آمریکایی در تهران با استفاده از زور وجود دارد ، ژنرال شومردن در مصاحبه ای با روزنامه داوار گفت : در موقعیت فعلی ایران و تهران این امکان وجود دارد که از اوضاع در هم و بر هم، سود برد و دست به عملیات نجات گروگان ها زد . (5)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 248

2- اطلاعات ، 1 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2 ، سخنگوی حزب دمکرات به صراحت می گوید به ستون ارتش که می خواسته از کناره شهر سنندج عبور کند حمله شده و این ستون خلع سلاح گشته است و حال سوال اینجا است که آیا ارتش حق مقابله و پاسخ به این تهاجم را داشته یا نه ؟ حزب دمکرات بارها مدعی شده است که به دنبال یکپارچگی ایران است و آیا جز یک دشمن خارجی به ارتش کشور که حافظ ثبات و دوام  مملکت است حمله می کند ؟

3- اطلاعات ، 1 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 1 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2 ، شیخ علی تهرانی یکی از امضا کنندگان این اطلاعیه است که از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و از دولت بعث عراق به عنوان رژیم فاشیستی یاد می کند ، تهرانی بعدها و در فروردین ماه سال 1363 به عراق پناهنده شد ،  آن هم در شرایطی که ایران اسلامی در حال دفاع در برابر تهاجم رژیم صدام بود . تهرانی برای مدت نزدیک به یک دهه از طریق رادیو فارسی زبان وابسته به همان رژیم فاشیستی که در بیانیه اخیر آن را مذمت کرده و دانشجویان را به اتحاد در برابر آن خوانده است علیه ایران اسلامی و مسئولین کشور دروغ پراکنی کرد و به راستی که اگر عالمی فاسد شود عالمی را به فساد می کشاند . 

5- اطلاعات ، 1 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1 ، شاید به توصیه و صلاحدید این ژنرال اسرائیلی بود که کارتر تصمیم گرفت با یک عملیات نظامی گروگان ها را آزاد کند، رئیس جمهور وقت آمریکا گمان می کرد  صحرای طبس نیز همانند فرودگاه انتبه دارای زمین حاصلخیزی برای سربازان آمریکایی است و او می تواند با یک عملیات محیرالعقول و با آزادی گروگانها هم اعتباری برای خود در جهان کسب کند ، هم در انتخابات آتی ریاست جمهوری موفق شود و هم دشمنان آمریکا در سراسر جهان را بر سرجای خود بنشاند ولی صحرای طبس مدفن سربازان آمریکایی و آرزوهای دور و دراز مردی شد که از منطق ملت انقلابی ایران آگاهی نداشت . و چه زیبا امام این منطق را در یکی از سخنان خود تشریح کرده بودند که « ما خیلی آسان می‎توانیم در مقابل امریکا بایستیم. او ممکن است ما را از بین ببرد ولی انقلاب ما را نمی‎تواند. و به همین دلیل است که می‎گویم ما پیروز هستیم. به شعارها توجه کنید. می‎گویند، ناو هواپیمابر دیگر اثر ندارد. از منطقِ شهادت، کارتر خبر ندارد. امریکا چه می‎فهمد شهادت چیست.» (رک صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 155)

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول