اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پاسخ منفی ژاپن به آمریکا

وابسته بازرگانی ژاپن در ایران گفت : ژاپن در حال حاضر روزانه به طور متوسط 520 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کند و برخلاف اظهار نظر برخی از خبرگزاری ها هیچ نوع کاهشی در صدور نفت ایران به ژاپن به وجود نیامده است .

پاسخ منفی ژاپن به آمریکا

رخدادهای 30 فروردین 1359

چکیده

  • کارتر رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد مجازات های تازه اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد کرد ، کارتر در این کنفرانس تهدید کرد اگر این تحریم های تازه در آزادی فوری گروگان ها موثر واقع نشود در آن صورت علیه ایران به اقدام نظامی متوسل خواهد شد .
  • وابسته بازرگانی ژاپن در ایران گفت : برخلاف اظهار نظر برخی از خبرگزاری ها و مطبوعات خارجی هیچ نوع کاهشی در صدور نفت ایران به ژاپن به وجود نیامده است .
  • آیت الله مهدوی کنی عضو شورای انقلاب و سرپرست وزارت کشور امروز اعلام کرد که به کمیته ها و شهربانی دستور داده شده است حفاظت و کنترل دانشگاه ها را بر عهده داشته باشد . سازمان عفو بین الملل گزارش داده است که رژیم بعث عراق در روزهای گذشته حدود 105 تن از مخالفان خود را اعدام کرده است .
  • 8 افسر و درجه دار لشکر 16 زرهی قزوین که به همراه ستون نظامی عازم مرز ایران و عراق بودند در درگیری با مهاجمان دره قاسملو به شهادت رسیدند .
  • کمیته مرکزی حزب دمکرات طی نامه ای به امام خمینی ادعا کرد : در حالیکه ارتش باید نیروی خود را وقف دفاع از میهن در مقابل توطئه امپریالیسم و مزدورانش در خاورمیانه کند مجددا حمله خود را برای سرکوب مردم کردستان [!] آغاز کرده است .
  • دادگاه انقلاب اسلامی همدان پس از رسیدگی به پرونده سه برادر به اتهام همکاری با سیا و موساد هر سه نفر آنها را به اعدام محکوم کرد .
تهدید های تازه کارتر علیه ایران

کارتر رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد مجازات های تازه اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد کرد ، کارتر در این کنفرانس تهدید کرد اگر این تحریم های تازه در آزادی فوری گروگان ها موثر واقع نشود در آن صورت علیه ایران به اقدام نظامی متوسل خواهد شد . کارتر گفت : دیگر کار از ژست توخالی گرفتن گذشته است و ما خواستار آن هستیم که گروگان های ما هر چه زودتر آزاد شوند . (1)

پاسخ منفی ژاپن به آمریکا

وابسته بازرگانی ژاپن در ایران گفت : ژاپن در حال حاضر روزانه به طور متوسط 520 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کند ، پرداخت ماهانه ژاپن به ایران بابت پول نفت 500 میلیون دلار است ، صادرات کالاهای ژاپنی به ایران در سال 58 حدود 925 میلیون دلار بوده ، ژاپن دارای سهمی حدود 300 میلیاردی در مجتمع عظیم پتروشیمی بندر امام خمینی است . وی افزود : برخلاف اظهار نظر برخی از خبرگزاری ها و مطبوعات خارجی هیچ نوع کاهشی در صدور نفت ایران به ژاپن به وجود نیامده است . (2)

 

کارتر رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد مجازات های تازه اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد کرد ، کارتر در این کنفرانس تهدید کرد اگر این تحریم های تازه در آزادی فوری گروگان ها موثر واقع نشود در آن صورت علیه ایران به اقدام نظامی متوسل خواهد شد . کارتر گفت : دیگر کار از ژست توخالی گرفتن گذشته است و ما خواستار آن هستیم که گروگان های ما هر چه زودتر آزاد شوند .
آیت الله مهدوی کنی : پاسداران و ماموران شهربانی مامور کنترل دانشگاه ها شدند

آیت الله مهدوی کنی عضو شورای انقلاب و سرپرست وزارت کشور امروز اعلام کرد که به کمیته ها و شهربانی دستور داده شده است حفاظت و کنترل دانشگاه ها را بر عهده داشته باشد . وی افزود : ماموران انتظامی و پاسداران در خارج دانشگاه ها مستقر شده اند تا عبور و مرور افرادی را که از خارج وارد دانشگاه می شوند کنترل کنند و همچنین ماموران موظف شده اند که از اجتماعات غیر مسئولانه در مقابل دانشگاه ها جلوگیری کنند . (3)

سازمان عفو بین الملل خبر داد : اعدام 105 مخالف صدام در عراق

بر اساس گزارش های رسیده ملت مبارز عراق در یک تظاهرات و عملیات جدید در شهرهای نجف ، کربلا و سایر نقاط این کشور دست زده اند و در این راستا تعدادی از افسران شیعه به جرم ایرانی بودن از ارتش اخراج و زندانی شده اند . بر اساس خبر واصله اعدام و کشتار مردم مسلمان و مبارز عراق به وسیله مامورین بعثی شدت یافته است و عده ای از افسران عراقی محکوم به اعدام شده اند .

سازمان عفو بین الملل نیز گزارش داده است که رژیم بعث عراق در روزهای گذشته حدود 105 تن از مخالفان خود را اعدام کرده است . (4)

درگیری شدید در دره قاسملو

8 افسر و درجه دار لشکر 16 زرهی قزوین که به همراه ستون نظامی عازم مرز ایران و عراق بودند در درگیری با مهاجمان دره قاسملو به شهادت رسیدند . در پی این حادثه مغازه ها و بازار قزوین تعطیل شد و پیکرهای شهدا با حضور پرشکوه مردم تشییع گردید . (5)

از سوی دیگر در حالی که ارتش و سپاه در دو جبهه مشغول مبارزه با عراق و مهاجمان کردستان هستند کمیته مرکزی حزب دمکرات طی نامه ای به امام خمینی ادعا کرد : در حالیکه ارتش باید نیروی خود را وقف دفاع از میهن در مقابل توطئه امپریالیسم و مزدورانش در خاورمیانه کند مجددا حمله خود را برای سرکوب مردم کردستان [!] آغاز کرده است . (6)

3 جاسوس اسرائیل و آمریکا در همدان به اعدام محکوم شدند

دادگاه انقلاب اسلامی همدان پس از رسیدگی به پرونده سه برادر به اتهام همکاری با سیا و موساد هر سه نفر آنها را به اعدام محکوم کرد . دادگاه پرونده متهمین را برای رسیدگی و اظهار نظر نهایی به دادستانی کل انقلاب اسلامی در تهران ارسال داشت . (7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 1

2- اطلاعات ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 11

3- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 3

4- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 12

7- کیهان ، 30 فروردین 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول