اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مکمل‌های دارویی؛ نیاز ضروری در کشاکش بی‌پولی

مکمل‌های دارویی ویژه اطفال(قطره آهن و مولتی ویتامین) اگرچه طی سال‌های گذشته به راحتی در خانه‌های بهداشت در دسترس بود ولی این روزها توزیع این داروها اوضاع خوبی ندارد و یا به عبارتی از قول شهروندان متوقف شده است.

مکمل‌های دارویی؛ نیاز ضروری در کشاکش بی‌پولی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، طرح جدید 42 ماده‌ای برای افزایش فرزندآوری در حالی قرار است در مجلس مطرح شود که خانه‌‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی نمی‌توانند خدمات حداقلی را به خانواده‌ها ارائه کنند.

آمدن فردی جدید به خانواده موجب می‌شود که مادران کشان کشان خود را به مراکز و خانه‌های بهداشت برسانند و از خدمات این نهاد دولتی استفاده کنند.

خدماتی که مراکز بهداشتی و درمانی به خانواده‌های که نوزاد دارند می‌توانند ارائه کنند، شامل گرفتن قد و وزن و در واقع سنجش رشد نوزادان و واکسیناسیون این کودکان که در ماه‌های اول در دوره دو ماهه و بعد از آن تا دو سالگی در قالب واکسیناسیون شش ماهه است.

خانه‌های بهداشت که خود را متولی سلامت افراد جامعه از کودکی می‌دادند در گذشته‌ها به نوزادانی که مادران آنها بنا به هر دلیلی نمی‌توانستند به آنها شیر بدهند، شیر رایگان و به اصطلاح یارانه‌ای می‌دادند که چند مدتی است بنا به گفته یکی از مادران «این هم قطع شده است».

ارائه قطره‌های خوراکی آهن و مولتی‌ویتامین و ضرورت خوراندن این قطره‌ها توسط کارکنان مراکز بهداشت و درمان نیز یکی از توصیه‌های همیشگی آنها در مراجعه‌ها بود و بعد از آن به قول مادرانی که اکنون فرزندان آنها بزرگ شدند خانه‌های بهداشت در هر مراجعه ماهانه و یا دو ماهانه چهار تا پنج بسته قطره آهن و مولتی ویتامین همراه با واکسیناسیون به صورت رایگان در اختیار مادران قرار می‌دادند و از آنها می‌خواستند که باید در طول روز این دو قطره خوراکی مهم که برای رشد نوزادان در طول شیرخوارگی مفید است را به فرزندان خود بدهند....

این قطره‌ها تا دوسالگی از سوی خانه‌های بهداشت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفت اما اکنون دیگر خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت فقط به انجام واکسیناسیون و سنجش میزان رشد اکتفا می‌کنند و در پی درخواست‌های مادران می‌گویند از بیرون تهیه کنید.

این مراکز که تعداد آنها توسط خبرنگار فارس در شهرستان ساری به صورت رندومی بررسی شد از تعداد انگشتان دست تجاوز کرده است و در پیگیری‌های حضوری عنوان شد به دلیل کمبود بودجه و اعتبار دیگر دانشگاه علوم پزشکی این قطره‌ها را در اختیار مراکز بهداشت قرار نمی‌دهد.

مراکز بهداشت مهدشت شهرستان ساری، خانه بهداشت واقع در راهبند، مهیار و پلیس‌راه و.... مراکز و خانه‌های بهداشت و درمان بودند که به صورت حضوری و تلفنی از آنها پرس وجو شد و همه آنها گفتند: نداریم، تمام شد و دانشگاه علوم پزشکی به دلیل مشکل بودجه این قطره‌ها را در اختیار ما قرار نداده است تا ما بتوانیم به خانواده‌هایی که نوزادان زیر دو سال دارند، ارائه کنیم.

این مورد در حالی مطرح شده است که مجلس به دنبال قانون لغو امتیازات فرزند چهارم است و قرار است به زودی طرحی 42 ماده‌ای برای فرزندآوری سالم در مجلس مطرح شود.

علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد سیاست‌های تنظیم خانواده افزود: قانونی که قبلاً در مجلس مبنی بر لغو امتیازات فرزند چهارم به بعد تصویب شده بود شورای نگهبان به آن ایراد گرفته است و مجلس درصدد اصلاح این طرح است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: طرحی دیگر در حوزه تنظیم خانواده در قالب 42 ماده تهیه شده است و در کمیته فرعی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است این طرح در رابطه با راهکارهای افزایش جمعیت کشور است.

وی ادامه داد: تشویق ازدواج جوانان و فرزند‌آوری در این طرح مطرح است همچنین از نظر سلامت و کیفیت تولد مباحثی مطرح شده و داشتن فرزندان سالم از اولویت‌های این طرح است.

مرندی ادامه داد: خانواده‌هایی که شرایط مناسبی ندارند در این طرح دیده شده است که چگونه کودکان سالم داشته باشند، در واقع تکامل کودکان در این طرح ارتقا داده می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این طرح بعد از تصویب بودجه به کمیسیون بهداشت و درمان می‌آید تا نظر نهایی در مورد آن اعلام شود.

با روند خدماتی که ارائه می‌شود آیا تصویب قانون جدید می‌تواند کارگشا باشد.

قطره آهن در هوش نوزادان مؤثر است

قطع مصرف قطره آهن در نوزادان منجر به کمبود شدید آهن و کم خونی در بزرگسالی می‌شود و به همین خاطر الزامی است مصرف روزانه قطره آهن از سه ماهگی در تغذیه نوزادان لحاظ شود.

علاوه بر اینکه شیر خشک نوزادان باید از کیفیت مطلوب برخوردار بوده تا میزان آهن لازم در آنها محفوظ باشد، باید قطره آهن به طور جداگانه در تغذیه روزانه نوزادان وجود داشته باشد، زیرا ندادن قطره آهن به دلیل سهل انگاری یا عدم آگاهی، منجر به بروز کم خونی و کمبود آهن شدید در بزرگسالی می‌شود که عواقب ناگواری دارد.

مصرف قطره آهن به قدری برای سلامتی کودک مهم است که از تاثیر آن بر روی سیاه شدن دندان‌ها باید صرف نظر کرد (یعنی به دلیل سیاه نشدن دندان کودک، نباید قطره‌ی آهن را قطع کرد).

کمبود دارو مسئله کشوری است

در عین حال معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در ساری درباره کمبود دارو در استان گفت: کمبود برخی داروها در مازندران مقطعی است و با پیگیری‌ها قابل برطرف است.

ابراهیم صالحی‌فر در ادامه مهم‌ترین کمبود دارویی در سطح استان مازندران را مربوط به بیماری‌های اعصاب و روان، آنتی‌بیوتیک، داروهای ترزیقی و شیمی‌درمانی عنوان کرد و گفت: شاید این داروها هفته قبل در مازندران وجود داشت.

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان کمبود دارو با هماهنگی پزشکان، داروی جایگزین برای بیماران در نظر گرفته می‌شود و در بیشتر موارد با کمک پزشک می‌توان مشکلات را به صورت مقطعی حل و فصل کرد.

وی تاکید کرد: کمبود دارو در مازندران نفی نمی‌شود، کمبود‌ها مقطعی است و این کمبود‌ها در وضعیتی نیست که در درمان بیماران مشکل ایجاد کند.

صالحی‌فر چالش‌های کمبود دارو در مازندران را مربوط به کمبود و انتقال ارز اعلام کرد و گفت: مشکلات عدم تامین ارز مرجع برای واردکنندگان و عدم تخصیص اعتبار برای تولیدکنندگان و عدم تامین مواد اولیه برای شرکت‌های دارویی از چالش‌هایی است که وجود دارد.

وی گفت: کمبود موجودی دارو، مسئله کشوری است و ویژه مازندران نیست. 

شاید کمبود داروی مورد نیاز بیماران خاص و یا برخی داروها نیازمند تامین ارز باشد اما قطره‌های آهن و مولتی ویتامین که روی آنها برچسب ایران دیده می‌شود و تولید داخل بودن آن عنوان می‌شود نیازمند تامین ارز نیست.

وزارت بهداشت اعتبار خرید مکمل‌ها را نمی‌دهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اعلام اینکه این قطره‌ها جزء مکمل‌های دارویی محسوب می‌شوند در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این داروها در سال‌های قبل به طور رایگان در مراکز بهداشت توزیع می‌شد و از پارسال وزارت بهداشت اعتباری را برای خرید مکمل‌ها نمی‌د‌هد؛ در مازندران برخلاف میل باطنی خودمان توزیع مکمل‌ها در مراکز شهری  متوقف و در مراکز روستایی کماکان به دلیل عدم دسترسی توزیع می‌شود.

محمدرضا میرزایی اعتبار مورد نیاز برای توزیع مکمل‌های خوراکی در مراکز بهداشتی مازندران را سالانه400 تا 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: چند سالی است که این اعتبار در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار نمی‌گیرد.

===================

گزارش از مهرانگیز عباسی

===================

انتهای پیام/86003/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول