اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیگیری یک وعده 5 ساله مدیرکل ارشاد گلستان؛

معرفی خبرنگار فصلی در کدام فصل؟/ 92 فصلی برای شکفتن یا تولدی برای وعده‎ها

خبرنگاران با ثبت وقایع، رویدادها و وعده‎هایی که گاه از سوی مسئولان داده می‎شود پیگیر مسائل دنیای پیرامون خود می‎شوند که گاه این وعده‎ها رنگ حقیقت به خود گرفته و گاه در حد یک شعار باقی می‎مانند.

معرفی خبرنگار فصلی در کدام فصل؟/ 92 فصلی برای شکفتن یا تولدی برای وعده‎ها

حرفه خبرنگاری ایجاب می‎کند تنها نظاره‎گر وعده‎ها نباشیم و برای یادآوری هم که شده گهگاهی برخی غفلت‎ها و سهل‎انگاری‎های مسئولان ذیربط را بر صفحه سپید کاغذ رجحان دهیم تا شاید در سایه پیگیری‎های مکرر بالاخره به جواب قانع‎کننده‎ای برسیم.

بهمن ماه سال گذشته بود که غلامرضا منتظری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار فارس نوید خبری خوش در راستای معرفی خبرنگار فصلی به خبرنگاران استان داد و این مطالبه را بار دیگر در افکارمان به وجود آورد تا رقابت‎ها را جدی‎تر بگیریم و برای بهبود شرایط موجود تلاش‎مان را مضاعف کنیم.

گرچه نَفس این عمل بسیار شایسته است و به وضعیت جامعه خبرنگاری استان کمک می‎کند اما گذشت قریب حدود پنج سال از ارائه این موضوع و نویدهای بعد از آن، خیلی خوشایند نیست که بخواهیم هنوز راجع به شیوه اجرای آن در استان اشکال کنیم و اتفاق نظر نداشتن در شناسایی شاخصه‎ها را دلیل دیگری بر عدم معرفی خبرنگار فصلی قلمداد کنیم.

پذیرفتن این گفته آقای منتظری مبنی بر اینکه «نگرانی دوستان، این است که شاید معرفی خبرنگار برگزیده فصلی حساسیت‎هایی در پی داشته باشد» کمی برایمان سخت است، البته این نکته را نیز نباید از ذهن‎مان دور کنیم که آقای منتظری همواره یکی از مدیران دلسوز، پرتلاش، پاسخگو و فعال در عرصه فرهنگی استان است.

به هر حال برای اینکه موضوع را یکطرفه به قضاوت نسنجیم ابتدا به سراغ سکانداران خانه مطبوعات گلستان و چند تن از خبرنگاران رفته تا درباره خبرنگار فصلی نظرات آنان را نیز جویا شویم. 

منصوری‎رضی: گلستان می‎تواند در الگودهی خبرنگار فصلی پیشگام باشد

علی منصوری‎رضی رئیس خانه مطبوعات گلستان در پاسخ به خبرنگار فارس؛ مبنی بر روند پیگیری معرفی خبرنگار فصلی گفت: طبق صحبتی که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت گرفت نتیجه این شد که آثار خبرنگاران در دو الی سه مرحله بررسی شده و بر این اساس انتخاب خبرنگار نمونه فصلی قرار است به زودی اعلام شود.

منصوری‎رضی معتقد است که قطعاً انتخاب یک خبرنگار نمونه فصلی بر اساس الگوهای لازم در حرفه خبری می‎تواند مشوقی برای سایر خبرنگاران باشد که خودشان را به سمت وضعیت مطلوب برسانند.

رئیس خانه مطبوعات گلستان؛ خبرنگاری را حرفه‎ای پرمشغله می‎داند و خاطرنشان کرد: گرچه کار خبرنگاری زحمات و فراز و نشیب‎هایی زیادی دارد اما مسلط بودن به علم خبرنگاری نیز یک ضرورت مهم است.

منصوری‎رضی با این اعتقاد که تجربه اندوختن در کار خبری می‎تواند یک خبرنگار را پخته‎تر و بر کوله‎بار تجربه‎هایش بیفزاید، اذعان داشت: علاوه بر ثبت سابقه، شاخصه‎های دیگری همچون ارزش‎مداری، نگاه ولایتمدارانه، خبررسانی به‎روز و شفاف نیز در انتخاب یک خبرنگار نمونه مهم است.

این مسئول با ذکر این نکته که گلستان می‎تواند در الگودهی خبرنگار فصلی برای کشور نیز پیشگام باشد، ادامه داد: یکی از پیشنهاداتم به خانه مطبوعات ایران و استان این است که بتوانیم الگوهای خبری واقعی را تدوین و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنیم که الگویی برای سایر استان‎ها باشد.

آریان‎نیا: فضای رقابتی در رسانه‎های گلستان وجود ندارد/ نشریات درجه‎بندی شوند

مدیر خانه مطبوعات گلستان نیز در خصوص معرفی خبرنگار فصلی معتقد است جامعه رسانه‎ای استان در حوزه مکتوب و فضای سایبری، فونداسیون زیبایی ندارند.

محمد آریان‎نیا اظهار داشت: یکی از معضلاتی که سبب شده نشریات و رسانه‎های ما مطالب خود را با ضعیف‎ترین مطالب ببندند به این دلیل است که فضای رقابتی وجود ندارد بنابراین یکی از پیشنهاداتی که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتم این بود که نشریات درجه‌بندی شوند و هر گونه حمایت اعم از تیزرهای ادارات، یارانه و ... را بر مبنای درجه‎بندی ارائه کنند البته درجه‎بندی در بازه سه تا شش ماهه تمدید تا فضای رقابتی ایجاد شود.

این مسئول ابراز امیدواری کرد رویه‎ای در مدیران مسئول نشریات ایجاد شود تا از اقداماتی که در ابتدا ممکن است برد رسانه‌ای نداشته باشد استقبال کنند چراکه ایجاد فضای رقابتی به مثابه ریختن فونداسیون است و نباید از آن ترسید.

وی اعتقاد دارد ریختن فونداسیون واجب است هر چند به چشم نیاید اما در نهایت نتیجه‎بخش خواهد بود.

آذرسا: زیرساخت‎ها باید تعریف شود/ برای حرفه خبرنگاری ارزش قائل شویم

خبرنگار هفته‎نامه گلستان‎مهر نیز انتخاب و معرفی خبرنگار فصلی را پیشنهاد خوبی دانست و گفت: در طولانی شدن این موضوع نباید تنها بُعد منفی آن را ببینیم به دلیل اینکه زیرساخت‎ها باید تعریف شود چون خبرنگاران قشر حساسی در جامعه هستند هر کاری که بخواهیم برای آنها انجام دهیم باید با ظرافت بیشتری دنبال شود.

یحیی آذرسا در پاسخ به این سوال که آیا پنج سال مدت زمان کافی برای معرفی خبرنگار فصلی نبوده است، افزود: البته زمان زیادی گذشته و معتقدم اجرای این طرح چندان هم دشوار نیست فقط باید مکانیزم‎ها را تعریف می‎کردند مثلاً ارائه مقاله، مصاحبه خوب، خبر و آیتم‎های دیگر، در نهایت نیز پس از داوری نسبت به معرفی خبرنگار فصلی اقدام می‎کردند.

وی معتقد است اگر قرار باشد رقابتی بین همکاران وجود داشته باشد ضمن اینکه باعث می‎شود آنهایی که زحمت می‎کشند از خبرنگارانی که روال ثابتی را در پیش گرفتند متمایز شود سبب ایجاد انگیزه آنها نیز خواهد شد چراکه برخی از خبرنگاران روند خاصی را در پیش گرفته‎اند مثلاً اخبار را از سایت‎های مختلف گرفته و نسبت به درج آن در هفته‎نامه اقدام می‎کنند این هم می‎شود خبرنگار و آن کسی که در مسیرهای طولانی برای تهیه خبر مشقت‎های زیادی را متحمل می‎شود آن هم می‎شود یک خبرنگار. لذا این روند انگیزه‎ای را برای رقابت به وجود نمی‎آورد.

خبرنگار هفته‎نامه گلستان‎مهر گفت: به نظر من معرفی خبرنگار فصلی باعث می‎شود که به کار خبری ارزش قائل شویم و معتقدم اگر این طرح هر چه زودتر اجرا شود باعث ارتقاء وضعیت خبرنگاران و بهبود وضعیت مطبوعات استان خواهد شد.

خورشیدکلایی: معرفی خبرنگار فصلی طبق اصول فنی انجام شود

خبرنگار روزنامه گلشن مهر و خبرگزاری مهر؛ ایده معرفی خبرنگار فصلی در حوزه رسانه را اقدامی موثر دانست و گفت: برای چگونگی تحقق این ایده از اصحاب رسانه و آنان که در این زمینه صاحب نظر هستند نظرخواهی می‎شد که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

زهرا خورشیدکلایی معتقد است معرفی یک خبرنگار به صورت فصلی در استان به شرط آنکه درست و بر طبق اصول فنی آن انجام شود می‎تواند در انگیزش بیشتر اصحاب رسانه و آنان که دستی بر قلم و تحریر دارند موثر باشد.

وی تصریح کرد: این گزینش البته می‎تواند در چند زمینه از جمله بهترین خبر از منظر فنی و اهمیت خبر و بهترین گزارش تحلیلی و گزارش خبری و بهترین مصاحبه باشد که هم از خبرنگاران مطبوعات و هم از خبرنگاران خبرگزاری‎ها انتخاب شوند.

این خبرنگار معتقد است؛ شیوه خبرنگاران برگزیده بسیار مهم بوده که باید از اصحاب فن و کسانی که در این عرصه بیشتر سابقه دارند در چگونگی انتخاب نظرخواهی شود.

در این مسیر خبرگزاری فارس تلاش کرد تا رسالت خویش را در پیگیری تعهدی که چندین سال پیش از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد گلستان به اصحاب رسانه داده شد به نحوی انجام دهد حال باید منتظر بود و اهتمام مدیران را در ادای حق و حقوق خبرنگاران به نظاره نشست که امیدواریم نتیجه‎بخش باشد.

انتهای پیام/83001/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول