اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف به فارس خبر داد

آزادسازی هزاران هکتار از اراضی موقوفه منابع طبیعی کشور

معاون فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: تاکنون هزاران هکتار اراضی موقوفه منابع طبیعی کشور از چنگال موقوفه‌خواران بازپس گرفته و آزادسازی شد.

آزادسازی هزاران هکتار از اراضی موقوفه منابع طبیعی کشور

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره مبارزه با موقوفه‌خواری در کشور، اظهار کرد: در راستای مبارزه با موقوفه‌خواری دو اقدام مهم در سازمان اوقاف انجام شد.

*راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه کشور

وی پیشگیری از موقوفه‌خواری را یکی از مهم‌ترین اقدام در بحث موقوفه‌خواری عنوان کرد و گفت: در این راستا سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه راه‌اندازی شد.

این مسئول با بیان اینکه سامانه مذکور اکنون در 500 نقطه کشور به صورت آنلاین راه‌اندازی شده است، افزود: تمام موقوفات و بقاع متبرکه و رقبات و نحوه عملیات مالی آن در این سامانه ثبت شده است.

وی نظارت آنلاین بر سامانه را از طریق سازمان اوقاف عنوان کرد و متذکر شد: با این سامانه تمام موقوفات استان و شهرستان‌ها نظارت می‌شود.

شرفخانی راه‌اندازی سامانه را اقدامی مهم در راستای پیشگیری از موقوفه‌خواری کشور ذکر کرد و یادآور شد: در این سامانه نقطه‌یابی و مکان‌یابی موقوفه‌خواری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه نقطه عملیاتی آن لحاظ شده است، اذعان کرد: با این اقدام از حساب‌های پراکنده و حاشیه‌ها جلوگیری شد.

*صدور سند رسمی موقوفات کشور

معاون فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف دریافت سندهای رسمی موقوفات را از اقدام‌های مهم در راستای مقابله با موقوفه‌خواری عنوان کرد.

وی اذعان کرد: نبود سند رسمی زمینه سوءاستفاده موقوفه‌خواران را فراهم می‌کرد به دلیل نبود سند رسمی به اموال موقوفه تعرض می‌کردند.

شرفخانی با اشاره به اینکه برای بخش عمده‌ای از موقوفات سند گرفته شد، تصریح کرد: اقدام‌های خوبی در این راستا با سازمان اسناد انجام شده است.

وی در بحث مبارزه با موقوفه‌خواری افزود: در بحث حقوقی سازمان اوقاف زمان‌بندی برای بررسی سریع به پرونده‌های قضایی موقوفات و انجام کار کارشناسی و علمی انجام شد.

*آزادسازی هزاران هکتار اراضی موقوفه منابع طبیعی کشور

معاون فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف اضافه کرد: در بحث حقوقی رسیدگی به پرونده‌های موقوفات از حدود سه هزار پرونده مختومه، تعداد دو هزار و 700 پرونده در سال گذشته به نفع موقوفات رأی گرفتیم.

وی از امضای تفاهمنامه با منابع طبیعی در بحث تعیین تکلیف موقوفه‌خواری خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای این تفاهمنامه از سال گذشته تاکنون هزاران هکتار در کشور موقوفه از دست موقوفه‌خواران باز پس‌گرفته شد و این روند همچنان ادامه دارد.

شرفخانی اذعان کرد: سازمان اوقاف از نظر نظارت و بازرسی در سطح استانی و شهرستانی فعال شده و با مجموعه‌های مربوطه تفاهمنامه‌های خوبی در بحث موقوفه‌خواری امضا کرده است.

وی با تصریح بر اینکه در بحث موقوفات به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم، متذکر شد: بخشی از عملیات مالی و ابعاد مختلف وقف را شفاف‌سازی کردیم که موجب کاهش دست‌اندازی به موقوفات شد.

*طراحی به روز کردن اجاره بهای موقوفات در سامانه سازمان اوقاف

این مسئول پرداخت نشدن اجاره بهای موقوفات را موقوفه‌خواری خواند و عنوان کرد: اجاره بهای موقوفات قیمت عادلانه روز است و برخی‌ها در زمین‌های وقفی نشسته‌اند و اجاره بها را به قیمت روز پرداخت نمی‌کنند که این عمل موقوفه‌خواری محسوب می‌شود.

وی طراحی به‌روز کردن اجاره بهای موقوفات در سامانه را از جمله اقدام‌های مهم سازمان اوقاف برشمرد و اذعان کرد: در تمام استان‌ها این امر انجام می‌شود و در برخی از نقاط باید مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا جزو مطالبه عمومی شود.

شرفخانی با بیان اینکه پولی که از محل اجاره‌های موقوفه دریافت می‌کنیم متعلق به اوقاف نیست، یادآور شد: این پول‌ها برای مجالس امام حسین (ع)، ایتام و در مباحث آموزشی و قرآنی هزینه می‌شود.

*پرداخت نکردن اجاره بهای موقوفه کسب و کار و اعمال عبادی را حرام می‌کند

وی افزود: اگر کسی در زمین موقوفه بنشیند و اجاره بها را به قیمت عادله روز پرداخت نکند و خودش نیز این موضوع را بداند تمام فعالیت‌های او حرام است.

معاون‌ فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف یادآور شد: اگر مکان موقوفه محل کسب و کار فرد باشد کسب و کارش حرام و اگر محل مسکونی باشد مکان غاصبانه بوده و اعمال عبادی او مانند نماز و روزه و ... باطل است حتی اگر برای امام حسین (ع) هم روضه بگیرد باطل است.

وی تصرف در اموال موقوفه را حرام دانست و متذکر شد: این اموال متعلق به واقف است و باید طبق نیت واقف هزینه شود.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول