اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان جنوبی:

برای صادرات برق به استان فراه افغانستان مشکلی نداریم

استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون برای تحکیم ارتباطات و مناسبات دو استان خراسان جنوبی و فراه اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و در حال حاضر نیز با فعال کردن بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه مراودات اقتصادی در تلاش هستیم.

برای صادرات برق به استان فراه افغانستان مشکلی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قهرمان رشید ظهر امروز در جریان مذاکرات رسمی هیئت‌های تجاری و بازرگانی استان‌های فراه افغانستان و خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی با کشور افغانستان دارای رابطه‌ای عمیق و دارای پیوندهای محکم بر مبنای تعالیم عالیه اسلامی و فرهنگ مشترک است که ریشه در مبانی فرهنگی دارد.

وی افزود: ایران اسلامی از دیرباز مأمنی برای همه افغان‌ها در طی دوران مشقت این کشور بوده و توجه اساسی جمهوری اسلامی ایران در کمک به ابعاد معنوی و مادی بر مبنای رسالت پیامبر اسلام (ص) در طول این دوران بوده است و ایران تنها کشوری است که با یک عملکرد قاطع و بر اساس رسالت خودش اشغال افغانستان را محکوم کرده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به 460 کیلومتر مرز مشترک بین ایران و افغانستان و همچنین مشترکات فرهنگی و دینی فراوان اظهار کرد: مرز به عنوان یک فرصت بسیار مناسب برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی کشورهای جهان شناخته می‌شود و دو کشور ایران و افغانستان نیز باید از این زمینه برای پیشرفت‌های هر چه بیشتر خود استفاده کنند، این در حالی است که تلاش می‌کنیم با رویکردی مناسب در راستای گسترش مراودات اقتصادی بین دو کشور و زمینه‌سازی برای رشد و توسعه مناطق مرزی دو استان اقدامات لازم صورت گیرد.

رشید تصریح کرد: خراسان جنوبی به عنوان دانشگاهی‌ترین استان کشور آمادگی لازم برای پذیرش دانشجو از استان فراه افغانستان در دانشگاه‌های این استان را دارد و اقدامات لازم برای تأمین اساتید مورد نیاز در دانشگاه‌های افغانستان را نیز در صورت لزوم انجام خواهیم داد.

وی معادن غنی سنگ در مرز ایران و افغانستان را از دیگر ظرفیت‌های مناسب برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و بیان داشت: خراسان جنوبی به عنوان نزدیک‌ترین استان ایران به افغانستان آمادگی لازم برای استفاده و بهره‌گیری از این معادن را دارد همچنین در راستای ایجاد صنایع تکمیلی و غذایی اقدامات خوبی در استان خراسان جنوبی صورت گرفته و آمادگی لازم برای ارائه تجربیات مرتبط به فعالان این حوزه در استان فراه افغانستان نیز وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک، رتبه  اول تولید عناب، رتبه دوم تولید زعفران و رتبه دوم تولید پنبه در کشور را از شاخص‌های مهم کشاورزی در خراسان جنوبی دانست و تصریح کرد: 800 نوع داروی گیاهی استان از پتانسیل‌های بزرگ هستند.

رشید با بیان اینکه تحریم‌های زیادی از سوی نظام سلطه علیه ایران اسلامی صورت گرفته، گفت: اما با این وجود 20 درصد رشد صادرات از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی را داشته‌ایم و در سال گذشته 380 میلیون دلار حجم مبادلات اقتصادی از بازارچه میل 78 بوده که این فرصتی مناسب برای توسعه اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: تاکنون برای تحکیم ارتباطات و مناسبات دو استان خراسان جنوبی و فراه اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم با فعال کردن بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه مراودات اقتصادی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی از فرودگاه بین‌المللی بیرجند به عنوان یک ظرفیت بزرگ اقتصادی یاد کرد و گفت: پروازهایی به تهران، مشهد، عربستان و عراق از این فرودگاه انجام می‌گیرد و با توجه به اینکه فرودگاه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه هر منطقه است، این آمادگی وجود دارد تا نسبت به راه‌اندازی پروازهای خراسان جنوبی به افغانستان به ویژه استان فراه، اقدامات لازم انجام گیرد.

رشید با بیان اینکه پایانه مرزی ماهیرود از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است، عنوان کرد: ترمینال باری و تجاری آن آماده افتتاح است و ترمینال مسافری آن نیز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان داشت: استان خراسان جنوبی 730 مگاوات برق تولید می‌کند بنابراین در زمینه صادرات برق به استان فراه مشکلی نداریم البته در این راستا باید تقاضای رسمی دولت را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در نخستین فرصت بعد از انتخابات کشور برای بازدید و افتتاح مرکز فنی و حرفه ای به این استان سفر می‌کنیم زیرا بحث اشتغال بسیار مهم است.

رشید همچنین برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و موقت در استان فراه افغانستان قول مساعد داد.

انتهای پیام/22481/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول