اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سرکوب شورش سیاهان میامی آمریکا

شورش سیاهان آمریکا در میامی با به جا گذاشتن 16 کشته و صدها زخمی علیرغم تلاش نیروهای پلیس و اعلام منع عبور و مرور شبانه ابعاد گسترده تری یافته است .

سرکوب شورش سیاهان میامی آمریکا

رخدادهای 31 اردیبهشت 1359

چکیده

امام خمینی :من همیشه از این رادیو - تلویزیون نگرانی داشته‌ام؛ برای اینکه این رادیو - تلویزیون یک بنگاهی است که از تمام این رسانه‌های گروهی مهمتر است ...این رادیو - تلویزیون باید اصلاح بشود.

خبرهای رسیده از نواحی شرق کشور حاکی است که دو فروند هلی کوپتر مهاجم افغانی از مرزهای آن کشور وارد حریم هوایی ایران شده و تا 40 کیلومتری مرز پیش رفتند .

شورش سیاهان آمریکا در میامی با به جا گذاشتن 16 کشته و صدها زخمی علیرغم تلاش نیروهای پلیس و اعلام منع عبور و مرور شبانه ابعاد گسترده تری یافته است . بر اساس گزارش خبرگزاری ها 4 هزار پلیس مسلح گارد ملی آمریکا برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از گسترش شورش سیاهان وارد میامی شده اند .

جنگ در اطراف پادگان بانه همچنان ادامه دارد و گروه های ضربت پیشمرگان مسلمان کرد و همچنین پاسداران انقلاب اسلامی  عملیات پاکسازی خود را در روستاهای منطقه جوانرود ادامه می دهند .

آیت الله بهشتی  : ما تا پاکسازی کامل در منطقه غرب هیچ صلحی را نخواهیم پذیرفت .

شرکت دخانیات ایران طی اطلاعیه ای از مردم خواست برای جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز به صورت قاچاق از مصرف سیگارتهای خارجی خودداری کنند .

صدا و سیما باید متحول شود به بنگاه تعلیمات اسلامی

امام خمینی خطاب به مدیر واحد اطلاعات صدا و سیما تاکید کردند : من همیشه از این رادیو - تلویزیون نگرانی داشته‌ام؛ برای اینکه این رادیو - تلویزیون یک بنگاهی است که از تمام این رسانه‌های گروهی مهمتر است ...این رادیو - تلویزیون باید اصلاح بشود؛ یعنی باید متحول بشود به یک بنگاه تعلیمی، آن هم تعلیمات اسلامی. رهبر انقلاب ادامه دادند : اخباری که در آنجا گفته می‌شود و واقع می‌شود، باید برخلاف موازین اسلام نباشد [که‌] هر گروهی بخواهند توطئه کنند، بیایند در رادیو - تلویزیون حرفهایی بزنند که توطئه آمیز باشد. البته نه اینکه ما می‌گوییم باید سانسور باشد؛ ما می‌گوییم باید بر طریق اسلام و ملت باشد .(1)

علی موسوی گرمارودی مشاور مطبوعاتی ریاست جمهوری در مورد خبر تجاوز هلیکوپترهای نظامی دولت افغانستان به خاک ایران در گفت و گویی اعلام کرد از ژاندارمری در این زمینه گزارشی به دست ما نرسیده است و اخبار موجود در این زمینه تنها بر اساس گزارش شهربانی تایباد است و باید یادآوری کرد که اصولا این گونه تجاوزات غیرعمدی در صحنه مرزهای بحرانی قابل پیش بینی است .
تجاوز دو هلیکوپتر افغانی به خاک ایران

خبرهای رسیده از نواحی شرق کشور حاکی است که دو فروند هلی کوپتر مهاجم افغانی از مرزهای آن کشور وارد حریم هوایی ایران شده و تا 40 کیلومتری مرز پیش رفته و جنوب شهر تایباد را به وسیله راکت و با گلوله های کالیبر 50 گلوله باران کردند . گزارش های رسیده حاکی است که یک غیر نظامی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده است . (2)

علی موسوی گرمارودی مشاور مطبوعاتی ریاست جمهوری در مورد خبر تجاوز هلیکوپترهای نظامی دولت افغانستان به خاک ایران در گفت و گویی اعلام کرد از ژاندارمری در این زمینه گزارشی به دست ما نرسیده است و اخبار موجود در این زمینه تنها بر اساس گزارش شهربانی تایباد است و باید یادآوری کرد که اصولا این گونه تجاوزات غیرعمدی در صحنه مرزهای بحرانی قابل پیش بینی است .

وی ادامه داد : در گزارش های رسیده یادآوری شده است که هلی کوپترها در تعقیب رزمندگان افغانی بوده اند و تا حدودی به خاک ایران تجاوز کرده اند و فردی که کشته شده است به احتمال بنا به گزارش رسیده افغانی بوده است . (3)

ورود 4000 پلیس آمریکا به میامی برای سرکوب شورش سیاهان

شورش سیاهان آمریکا در میامی با به جا گذاشتن 16 کشته و صدها زخمی علیرغم تلاش نیروهای پلیس و اعلام منع عبور و مرور شبانه ابعاد گسترده تری یافته است . بر اساس گزارش خبرگزاری ها 4 هزار پلیس مسلح گارد ملی آمریکا برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از گسترش شورش سیاهان وارد میامی شده اند . از سوی دیگر جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا دادستان کل این کشور را برای رسیدگی به اوضاع و تلاش برای آرام ساختن سیاهان به میامی فرستاد. او گفت «برای احقاق حقوق پایمال شده به میامی آمده است » (4)

ادامه درگیری ها در بانه

بر اساس گزارش های رسیده جنگ در اطراف پادگان بانه همچنان ادامه دارد و در این میان حزب کومله با انتشار خبرنامه ای در مهاباد مدعی شد که چتربازان ارتش برای کمک به افراد پادگان بانه در منطقه آربابا پیاده شده اند و درگیری شدید بین طرفین ادامه دارد . همچنین خبرهای دیگر رسیده حاکیست که گروه های ضربت پیشمرگان مسلمان کرد و همچنین پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در منطقه و پاسداران افتخاری محل و گروه های انتظامی عملیات پاکسازی خود را در روستاهای منطقه جوانرود ادامه می دهند . (5)

امام خمینی خطاب به مدیر واحد اطلاعات صدا و سیما تاکید کردند : من همیشه از این رادیو - تلویزیون نگرانی داشته‌ام؛ برای اینکه این رادیو - تلویزیون یک بنگاهی است که از تمام این رسانه‌های گروهی مهمتر است ...این رادیو - تلویزیون باید اصلاح بشود؛ یعنی باید متحول بشود به یک بنگاه تعلیمی، آن هم تعلیمات اسلامی.
آیت الله بهشتی : تا پاکسازی کامل هیچ صلحی را نمی پذیریم

آیت الله بهشتی در جمع پاسداران انقلاب اظهار داشت : دشمن خوب فهمیده است که سپاه تنها دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل است و لذا تمام تلاش خود را صرف نابود کردن نهادهای انقلابی بخصوص سپاه کرده است . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما تا پاکسازی کامل در منطقه غرب هیچ صلحی را نخواهیم پذیرفت . (6)

ورود سیگارهای خارجی به کشور متوقف می شود

شرکت دخانیات ایران طی اطلاعیه ای از مردم خواست برای جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز به صورت قاچاق از مصرف سیگارتهای خارجی خودداری کنند . این شرکت اعلام کرد از ابتدای سال 1358 و در خط و مشی و برنامه های شرکت دخانیات ایران و در جهت رسیدن هر چه زودتر به مرحله خوکفایی تغییراتی داده شده و به جای واردات سیگارتهای خارجی شرکت دخانیات چند نوع سیگار با طرح و نام ایرانی با کمپانی های سازنده و سیگارت سفارشی داده و قراردادهای آن به زودی منعقد می شود . (7)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 324

2- اطلاعات ، 31 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

3- بامداد ، 31 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

4- جمهوری اسلامی ، 31 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

5- بامداد ، 31 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

6- بامداد ، 31 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

7- بامداد ، 31 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول