اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار کهگیلویه:

خروج از بن‌بست اقتصادی کهگیلویه در گرو گسترش صنعت گردشگری است

فرماندار کهگیلویه با اشاره به پتانسیل‌ و ظرفیت‌های خوب گردشگری شهرستان گفت: اهتمام ویژه به صنعت گردشگری و توریسم، این شهرستان را از بن‌بست اقتصادی خارج می‌کند.

خروج از بن‌بست اقتصادی کهگیلویه در گرو گسترش صنعت گردشگری است

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در مراسمی با حضور اعضای شورای اداری شهرستان، مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان و جمعی از مردم، مرمت سه بنای تاریخی در بافت قدیمی دهدشت آغاز شد.

این آیین که با اجرای برنامه‌های شب فرهنگی همراه بود پس از یک ساعت تأخیر در محوطه میدان محله کاروانسرای دهدشت شروع شد.

راه‌اندازی خانه اهل قلم درحوزه میراث فرهنگی در دهدشت

حمیدرضا واعظی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان در سخنانی با تقدیر از دست‌اندرکاران مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کاروانسرا، حمام کهیار و محوطه میدان محله بافت قدیمی دهدشت اظهار داشت: مرکز ایده‌پردازی و دهدشت‌پژوهی با هدف گردآوری آثار ارزشمند اهل قلم در حوزه میراث فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه ابراهیم جعفری فرماندار کهگیلویه صنعت توریسم را یکی از راه‌های درآمدزایی در تمامی کشورهای دنیا بالاخص کشورهای پیشرفته خواند و گفت: توجه به صنعت گردشگری راه خارج شدن از اقتصاد تک محصولی و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق و جاذبه‌های گردشگری خوبی برخوردار است، ادامه داد: شهرستان کهن و پرافتخار کهگیلویه یکی از مهمترین شهرستان‌های استان در مقوله گردشگری و بالاخص میراث فرهنگی اثرگذار است.

جعفری با اشاره به مناطق دیدنی در سطح شهرستان کهگیلویه و پتانسیل‌های خوب گردشگری خواستار اهتمام ویژه میراث فرهنگی به این شهرستان به‌ویژه بلادشاپور که قدمتی تاریخی دارد شد و افزود: در صورت سرمایه‌گذاری برای جذب توریسیم اقتصاد این شهرستان متحول خواهد شد.

اشاعه ضدفرهنگ در یک برنامه فرهنگی

در ادامه مراسم، نمایش طنزی اجرا شد که در بخش اول این نمایش متأسفانه به ترویج راه‌های مختلف خودکشی پرداخته می‌شد و دو نفر که با مشکلات اقتصادی دست‌و پنجه نرم می‌کردند پس از مشورت با همدیگرخودکشی را راهکار خلاصی از این مشکلات عنوان کردند.

در بخش دیگری از برنامه رحیم دادی‌نژاد با بیان اینکه آثار و شواهد فرهنگی مثل سفال‌های کشف‌شده حاکی از مساحت 70 هکتاری بافت تاریخی بلاد شاپور است، خاطرنشان کرد: با گسترش شهرنشینی بخشی از عرصه بافت اشغال شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد قدمت بناهای تاریخی را مربوط به صفویه دانست و گفت: یکی از خصوصیات معماری صفویه در این بافت ایجاد 56 بنای مهم مکمل حول یک محور بوده و بناهایی مثل کاروانسرا، مسجد جامع، بازار و امامزادگان در بافت تاریخی مؤید این مطلب است.

دادی‌نژاد ادامه داد: در سال 52 بافت تاریخی بلادشاپور مورد شناسایی سازمان میراث فرهنگی وقت قرار گرفت و در سال 64 این بافت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی آغاز عملیات اجرایی کاوش و پژوهش در نقاطی از بافت تاریخی را از سال 67 عنوان کرد و گفت: با تلاش کارشناسان میراث فرهنگی کاروانسرا که از مهمترین بناهای شهر قدیم دهدشت بوده و ظرفیت خوبی برای گرشگری داشت مورد مرمت قرار گرفت.

به گزارش فارس، مراسم آغاز مرمت سه بنای تاریخی کاروانسرا، حمام کهیار و محوطه میدان محله تا نیمه شب ادامه یافت و با برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای موسیقی محلی، مسابقه، نمایش طنز و شاهنامه‌خوانی همراه بود.

همچنین پخت نان و غذاهای محلی در بخش دیگری از محوطه توسط زنان اجرا شد که گروه خاصی از حضار مورد پذیرایی این غذاهای سنتی قرار گرفتند.

انتهای پیام/82016/م40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول