حجتالاسلام امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) مدتهای مدیدی قبل از بعثت به غار حرا میرفتند و به راز و نیاز با خالق هستی میپرداختند، درباره دستاوردهای بعثت اظهار داشت: قبل از بعثت پیامبر(ص) همه دنیا گرفتار جهل و تاریکی بودند، بردهداری رایج شده و ظلم و ستم بر انسانها فزونی یافته زیاد بود، به گونهای که حقوق انسانها و حتی حقوق حیوانات رعایت نمیشد و جنگهای خانمانسوز در شبهجزیره عربستان، بین ایران و روم و تمام ملل رواج داشت.
وی افزود: حقوق زنان قبل از اسلام و بعثت رسول ختمی مرتبت(ص) پایمال میکردند و از زن به عنوان ابزار کار و بهرهکشی و ارضای غرایز استفاده میکردند و زن به عنوان کالا خریداری و فروخته میشد، مهریه برای زنان وجود نداشت و زن به عنوان موجود پست در میان عرب و سایر ملل مطرح میشد.
حجتالاسلام حسنلو با اشاره به زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت و قبل از اسلام، ابراز داشت: قرآن کریم در آیات 58 تا 59 سوره نحل، وضع فرهنگی و نحوه برخورد مردم جزیرة العرب را با دختران چنین مطرح میکند: «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالأُنثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ، یَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَیُمْسِکُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرَابِ أَلاَ سَاء مَا یَحْکُمُونَ»؛ و هر گاه یکى از آنان را به دختر مژده آورند، چهرهاش سیاه مىشود، در حالى که خشم خود را فرو مىخورد، از بدى آنچه به او بشارت داده شده از قبیله (خود) روى مىپوشاند، آیا او را با خوارى نگاه دارد یا در خاک پنهانش کند و چه بد داورى مىکنند.
وی با بیان اینکه پیامبر اعظم(ص) با آغاز رسالت خویش با این مظاهر جاهلیت به مبارزه پرداخت و به تدریج از اذهان پاک کرد، ادامه داد: مردان قبل از اسلام میتوانستند دهها زن داشته باشند، پیغمبر این قانون را با وحی فرو ریخت و این فرهنگهای جاهلی را پاک کرد و مهریه برای زنان را واجب کرد و به طور کلی ازدواج بدون مهریه را نفی کرد و از طرفی ازدواجهای بیش از چهار زن را باطل اعلام کرد، ایشانازدواج با چهار زن را در صورتی مباح دانست که مردان توانایی مالی و جسمی و رعایت عدالت را داشته باشند.
مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه قرآنی به مقوله تساوی و برابری در عمل صالح و تقوا بین زن و مرد، اظهار داشت: قرآن زن و مرد را در بندگی مساوی میداند و میفرماید: «وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ»، و کسانى که کارهاى شایسته کنند چه مرد باشند یا زن، در حالى که مؤمن باشند، آنان داخل بهشت مىشوند، بنابراین در مقام بندگی عمل زن و مرد نزد خداوند یکسان است و هر فردی بنا به میزان تقید و اخلاق خویش پیش خداوند مقرب است.
اتنهای پیام/ک