اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی گیلان:

نخستین خوشه برنج گیلان در املش به بار نشست / واردات برنج تا دی ماه ممنوع است

رئیس جهاد کشاورزی گیلان از مشاهده نخستین جوانه خوشه‌های برنج این استان در یکی از روستاهای املش خبر داد.

نخستین خوشه برنج گیلان در املش به بار نشست / واردات برنج تا دی ماه ممنوع است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا شعبان‌نژاد در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات این سازمان با آرزوی برداشت محصولی پربار برای کشاورزان، اظهار کرد: اقتصادی کردن و توانمندسازی کشاورزان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه درب اتاق بنده همواره به روی کشاورزان پرتلاش باز است، افزود: توسعه بانک‌های نشاکاری به تسهیل کشاورزی و رغبت کشاورز کمک کرده و از تغییر کاربری‌های غیر قانونی جلوگیری می‌کند.

این مسئول از مشاهده نخستین جوانه خوشه‌های برنج در یکی از روستاهای املش خبر داد و گفت: اکنون فصل کشت برنج در تمام اراضی کشاورزی گیلان به پایان رسیده و کشاورزان منتظر به بار نشستن دسترنج خود هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون وجین نخست در 80 درصد و وجین دوم در 34 درصد اراضی شالیزاری گیلان انجام شده است، ادامه داد: گیلان یک استان کشاورزی و دارای 238 هزار هکتار زمین برنج‌کاری است.

*کشاورزی باید اقتصادی شود

شعبان‌نژاد به راه‌اندازی راه‌آهن در آینده گیلان اشاره کرد و گفت: با توسعه راه‌آهن میزان تردد مسافران از دیگر شهرها به‌ویژه تهرانی‌ها به گیلان بیشتر می‌شود که اغلب برای سکونت دایم در گیلان ترغیب می‌شوند.

وی از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و فروش اراضی برنج برای ساخت غیر ضروری خانه را موجب آسیب جدی به بخش کشاورزی گیلان دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرضروری با قوه قضائیه همکاری می‌کنیم.

وی اذعان کرد: با تسهیل در امور کشاورزی می‌توانیم با ایجاد رغبت در کشاورزان از فروش و تغییر کاربری غیر ضروری اراضی برنج در استان جلوگیری کنیم.

شعبان‌نژاد با تصریح بر اینکه با فروش اراضی برنج در گیلان در آینده‌ای نه چندان دور باید مستأجر برخی افراد غیر بومی شویم، خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان از روی ناآگاهی اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند که باید آنها را از عواقب این کار آگاه کرد.

*کسری آب در دو ماه تیر و مرداد پیش‌بینی می‌شود/تا دی ماه مجوز واردات برنج صادر نمی‌شود

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی در دو ماه گرم نخست تابستان، اذعان کرد: امسال به لطف خداوند با تابش مناسب خورشید و باران کافی در اردیبهشت، بحران آب نداریم اما کسری آب پیش‌بینی می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود برای جلوگیری از این معضل منابع آب مصرفی مورد نیاز را مدیریت کنند.

وی جلوگیری از واردات برنج همزمان با برداشت محصول را از جمله راهکارهای حمایت از کشاورزان دانست و تصریح کرد: تا دی ماه امسال هیچ مجوزی برای واردات برنج صادر نمی‌شود.

شعبان‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت برنج، ادامه داد: امسال با افزایش سطح زیرکشت برنج و محصول این مشکل برطرف می‌شود.

به گفته وی، 180 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان قابلیت تجهیز و نوسازی دارند که تاکنون 70 هزار هکتار این اراضی تجهیز شده است.

*کسب رتبه نخست کشوری گیلان در تولید ماکیان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در این استان 10مجتمع دامپروری وجود دارد، افزود: برای توسعه این دامداری‌ها درصدد واگذاری آنها به بخش خصوصی با شرایط ویژه هستیم.

وی دارا بودن تحصیلات مرتبط با کشاورزی و سرمایه لازم را از جمله شرایط واگذاری دامداری‌های گیلان به بخش‌خصوصی عنوان کرد.

شعبان‌نژاد از وضعیت بسیار مناسب تولید دام و طیور در گیلان و کسب رتبه‌های برتر کشوری در این راستا خبر داد و متذکر شد: گیلان با تولید سالانه 18 هزار تن گوشت گاو بومی و 115 هزار تن شیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: گیلان با تولید 11 میلیون قطعه ماکیان رتبه نخست و مرغ‌های اجدادی و مادر با تولید هفت میلیون تن رتبه دوم را دارد.

انتهای پیام/84002/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول