اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دانشگاه شهرکرد صورت گرفت

بررسی تأثیر برخی عناصر سنگین فلزی آلاینده خاک بر سرطان دستگاه گوارش

پراکنش مکانی برخی عناصر سنگین در واحدهای نقشه خاک و ارتباط آن‌ها با تجمع در بافت‌های گیاهی، حیوانی و شیوع سرطان دستگاه گوارش در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد مطالعه و بررسی شد.

بررسی تأثیر برخی عناصر سنگین فلزی آلاینده خاک بر سرطان دستگاه گوارش

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد؛ پراکنش مکانی برخی عناصر سنگین در واحدهای نقشه خاک و ارتباط آن‌ با تجمع در بافت‌های گیاهی، حیوانی و شیوع سرطان دستگاه گوارش توسط رضا مهاجر در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد بررسی شد.

با توجه به اینکه سرطان دستگاه گوارش در میان مردان و زنان جزو سه سرطان شایع در کشور ایران به حساب می‌آید و از طرفی دو فلز سرب و کادمیوم به عنوان دو فلز سرطان‌زا و دو عنصر روی و سلنیوم دو عنصر بازدارنده از سرطان دستگاه گوارش شناخته شده‌اند، این تحقیق با هدف تأثیر واحدهای نقشه خاک در پراکنش مکانی برخی از فلزات سنگین در خاک و ارتباط آن‌ها با تجمع در محصولات مهم زراعی، عضله دام، آب و گرد و غبار منطقه‌ای انجام گرفته است

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش با توجه به مقادیر فلزات سنگین در خاک، غبارهای اتمسفری، محصولات زراعی و عضله دام‌ها می‌توان بیان کرد که وجود سرب و کادمیم در کودهای شیمیایی، گرد و غبار و یا خاک و جذب آن‌ها از طریق محصولات زراعی موجب شده که این عناصر در محصولات زراعی و علوفه مورد مصرفی دام‌ها وجود داشته باشد و به دنبال مصرف علوفه و نیز استنشاق و بلع گرد و غبار و خاک توسط توسط دام‌ها، مقادیری از این عناصر در عضله دام افزایش یافته و به‌دنبال آن وارد بدن افرادی می‌گردد که از این محصولات استفاده می‌کنند.

همین موضوع برای کمبود عناصر مفیدی که پیش‌گیرنده و بازدارنده از سرطان هستند نیز صادق است به‌گونه‌ای که با کمبود دو عنصر روی و سلنیوم در خاک، محصولات زراعی و علوفه، این کمبود به عضله دام و به‌دنبال آن به انسان‌ منتقل می‌گردد و می‌تواند یکی از دلایل شیوع سرطان دستگاه گوارش باشد.

نتایج گویای این مطلب است که بین شاخص میزان بروز سنی اختصاصی سرطان دستگاه گوارش و میزان کادمیوم خاک یک رابطه مستقیم و با سلنیوم خاک یک رابطه منفی و معنی‌دار وجود دارد که بایستی به آن توجه ویژه‌ای نمود. همچنین بین شاخص میزان بروز سنی اختصاصی سرطان ـ دستگاه گوارش و میزان سرب غبارها نیز یک رابطه مستقیم وجود دارد.

خاطرنشان می‌شود، سرطان گوارش ناشی از عوامل متعددی است که عناصر سنگین موجود در خاک را می‌توان به عنوان یک پارامتر در بروز این بیماری در نظر گرفت.

در حال حاضر عواملی نظیر آداب غذایی نادرست، رژیم‌های غذایی غلط به ویژه استفاده از فست‌فودها، عوامل وراثتی و ... به عنوان اصلی‌ترین عوامل سرطان در جهان در نظر گرفته شده‌اند.

انتهای پیام/68001/صا/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول