اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دستان تویسرکان نقش‌بند هنر منبت

نقوش منبت بیکاری را محو می‌کند

تویسرکان قطب مبل و منبت است که نقوش این هنر توانسته بیکاری را از چهره آن بزداید.

نقوش منبت بیکاری را محو می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تویسرکان یکی از شهرهای استان همدان است که در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده‌ است و این شهر به خاطر تعدد و بزرگی درخت‌های گردویش بسیار معروف است.

درختان گردوی تویسرکان علاوه بر اینکه با صادرات گردو موجب رونق اقتصادی شده‌اند، چوب آنها نیز توانسته با دستان هنرمندان تویسرکانی به یک قطب اقتصادی مبدل شود.

تولید انواع صنایع‌دستی چوبی مانند خراطی، ظریف‌کاری و منبت‌کاری از دیرباز در منطقه شهری تویسرکان رواج داشته و اخیراً شمار زیادی از اهالی روستاهای توابع شهرستان نیز به این صنعت روی آورده‌اند.

این شهرستان با دارا بودن بیش از 3 هزار هکتار سطح زیرکشت درختان مثمر و بازده، بالاترین سطح زیر کشت در استان همدان و یکی از قطب‌های تولید گردو در کشور محسوب می‌شود.

اما اینکه روستاهای تویسرکان در این هنر از زبدگان شده‌اند و بیکاری در این روستا به نوعی وجود ندارد، بسیار قابل تأمل است.

در همین راستا رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تویسرکان با بیان اینکه اوج تولیدات مبل و منبت تویسرکان در روستاهای این شهرستان فعال است، افزود: در طی سال‌های گذشته روستاهای اشترمل، جیجان‌کوه و سید شهاب از جمله روستاهایی هستند که با مهاجرت معکوس خود جمعیت آنها در حال افزایش است.

محمدجواد فتحی افزود: ما در روستای اشترمل بالغ بر 364 کارگاه تولید مبل و منبت داریم که 666 نفر در آنها مشغول به کار هستند.

*نقوش منبت بیکاری را محو کرد

وی با اشاره به روستای سید شهاب اظهار کرد: در روستای سید شهاب 505 کارگاه تولید مبل و منبت با اشتغال 757 نفر فعال است که از این هنر بهره‌مند هستند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در این روستاها اصلاً بیکاری مشاهده نمی‌شود، افزود: در این روستاها همه مشغول به کار هستند و بیکاری معنا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً مشاهده می‌شود افرادی به صورت مهاجرت که اصلاً نسبت قوم و خویشی با هم ندارند، به آنجا مهاجرت می‌کنند و کارگاه تولیدی راه‌اندازی می‌کنند.

فتحی با اشاره به نوع چوبی که آنها استفاده می‌کنند، بیان داشت: چوب مورد استفاده آنها چوب گردو، مروار، راش و ممرز است که بهترین نوع تولیدات مبل و منبت از این چوب‌هاست.

وی اضافه کرد: ما در شهرستان چوب گردو داریم و مازاد چوب مورد نیاز برای صنعتگران را نیز از استان کردستان تهیه می‌کنیم و سایر چوب‌ها نیز از مناطق شمالی کشور تهیه می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تویسرکان با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته، صادرات را شروع کردیم، افزود: با توجه به اینکه عراق و منطقه سلیمانیه دروازه ورود صنایع ‌دستی ما به اروپا به حساب می‌‌آیند ما نیز صادرات خود را بر روی عراق تمرکز داده‌ایم.

*فراگیری منبت در تویسرکان

یکی از صنعتگران و هنرمندان مبل و منبت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: حدود 20 سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم و کار را از پیشکسوتان خود در این حوزه آموخته‌ام.

مهدی ترکاشوند بیان داشت: سالانه تولیداتی در بخش‌های مبل، سرویس خواب، کوپه و کنسول داریم که به صورت غیر مستقیم به کشورهای متقاضی صادر می‌شود.

وی عدم آموزش افراد از پایه در یک رشته تخصصی را یکی از مشکلات دانست و اضافه کرد: برخی از افراد با عدم اطلاع از چند و چون کار نمی‌توانند کار را به خوبی یاد گیرند که جلوی کیفیت کار را گرفته و نمی‌گذارد به صادرات برسد و آن را گسترش دهد.

این هنرمند مبل و منبت ابراز داشت: این رشته هنری در شهرستان تویسرکان فراگیر شده است به طوری که روستاهای تویسرکان نیز به این رشته گرایش یافته و تولیدات فاخر و ارزشمندی دارند.

ترکاشوند بیان داشت: افزایش امکانات و ابزار کاری و آموزش متخصصان دانشگاه و پیشکسوتان عمده تقاضای ما از مسئولان است که امیدواریم با فراهم کردن آنها، به نوعی آنها را با هنرمندان پیوند دهند تا کیفیت کار بالا رود.

وی با اشاره به اینکه میزان تولیدات و صادرات مبل و منبت در تویسرکان بیش از شهرستان ملایر است، افزود: سبک مبل و منبت تویسرکان که سبک گلریز و فرشی است، خاص و کم‌نظیر در دنیاست که این سبک مختص تویسرکان است.

این هنرمند اضافه کرد: منبت ملایر به سبک ایتالیایی و برگرفته از مدل‌های خارجی است به طوری که نمی‌تواند جای خود را برای صادرات باز کند اما سبک تویسرکان مختص سبک ایرانی است و خیلی زود می‌تواند جای خود را در جهان باز و توسعه صادراتی پیدا کند.

به هر حال ایرانیان در هر جای جهان با هنر خود سرآمد هستند که شاعر نیز با اذعان بر این امر معتقد است هنر نزد ایرانیان است و بس.

همدان یکی از استان‌های کشور با صنایع‌ دستی فاخر و ارزشمند است که سفال و مبل و منبت به طور شاخص در کشور و بلکه در جهان شناخته شده است که این امر بسیار ارزشمند است.

مبل و منبت تویسرکان با نقش و نگارهای زیبا و خاصی که به نوعی هنر ایرانیان را به رخ جهانیان می‌کشد از عمده صادرات استان همدان به شمار می‌رود که امروز به علت برخی مشکلات تنها غیر مستقیم صادر می‌شود که امیدواریم روزی برسد که منبت‌کاران تویسرکانی شاهد حضور هنر خود در سرتاسر جهان باشند.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول