اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری خوزستان:

هدف از زندانی‌کردن مجرمان اصلاح رفتار آنهاست

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: هدف از زندانی‌کردن مجرمان اصلاح رفتار است.

هدف از زندانی‌کردن مجرمان اصلاح رفتار آنهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، محمدباقر الفت امروز در آیین تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب قدیم و جدید آبادان که در باشگاه گلستان و با حضور مسئولان دادگستری و قضات و مسئولان محلی برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: براساس تاکید مقام معظم رهبری و اصرار رئیس دستگاه قضا، قوه قضائیه فعالیت خود را به صورت هدفمند و متناسب با نیاز کشور و احتیاجات هر منطقه براساس برنامه‌ای مدون در حال انجام است.

وی افزود: البته این به این معنی نیست که دستگاه قضا در گذشته دچار سردرگمی بوده بلکه از گذشته این برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته اما در این دوره بیشتر شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: برنامه امسال دستگاه قضایی بر حول هشت محور خواهد بود که رئیس دستگاه قضایی در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری این هشت محور را اعلام کرد.

الفت تصریح‌کرد: یکی از مهمترین این محورها سامان‌دهی زندان‌ها و زندانیان است.

وی اضافه کرد: استان خوزستان به دلیل مشکلاتی از جمله جنگ و بیکاری و... از جمله استان‌هایی است که جمعیت کیفری آن زیاد و بیش از حد استاندارد یک جامعه عادی است.

رئیس کل دادگستری خوزستان خاطرنشان‌کرد: جمعیت زندانیان خوزستان چهار برابر ظرفیت زندان‌های این استان است و در نتیجه زندان‌بانان که وظیفه اصلاح زندانیان را دارند توان انجام وظیفه خود را به نحو احسن نداشته و نمی‌توانند رفتار زندانیان را اصلاح کنند.

الفت افزود: هدف از زندانی‌کردن مجرمان اصلاح رفتار آنان و آماده‌سازی آن‌ها برای حضور در جامعه است اما زمانی که زندان چهار برابر ظرفیت خود زندانی دارد فرصت اصلاح زندانی نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این مسئله موجب می‌شود تا فرآیند اصلاح رفتار زندانیان به خوبی انجام نشود و در نتیجه وقتی که از زندان آزاد می‌شود پس از مدتی مجددا مرتکب جرم شده و به زندان بازگردند.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح‌کرد: هم‌اکنون میزان بازگشت به زندان به 30 تا 45 درصد است.

الفت اضافه‌کرد: در این راستا برای ظرفیت‌سازی در زندان‌ها و سامان‌دهی زندانیان دستورالعملی تهیه و ابلاغ شده است که عمده خطاب آن به دادستانی، نیروی انتظامی و عوامل زندان است.

وی خاطرنشان‌کرد: مسئله مهم دیگر در خصوص ادغام احکام است که بر اساس آن احکام باید عالمانه دادرسی شده و حکم صادر گردد.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان‌داشت: اگر بعضا شاهدیم احکام سستی صادر می‌شود به علت حجم بالای کار و کمبود وقت است.

الفت اظهار کرد: باید فضای دادگستری‌ها فضایی آرام باشد و مدیریت قضایی باید این محیط آرام را فراهم کند.

وی تصریح‌کرد: افزایش آگاهی و مطالعه قضات، بهره‌مندی از تجربیات قضات پیشکسوت، افزایش آگاهی دهی به مردم از حقوق آنان، تشکیل حلقه‌های علمی در دادگستری و رعایت اخلاق در محکمه از دیگر مواردی است که باید در دادگاه‌ها و توسط مسئولان دادگستری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/72008/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول