اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره پژوهشکده مولاناپژوهی دانشگاه سلجوق ترکیه خواستار شد

برگزاری همایش‌های گوناگون فرهنگی بین شهرداری‌های خوی و قونیه

عضو هیئت مدیره پژوهشکده مولاناپژوهی دانشگاه سلجوق ترکیه برگزاری همایش‌های گوناگون فرهنگی و پژوهشی بین شهرداری‌های خوی و قونیه را خواستار شد.

برگزاری همایش‌های گوناگون فرهنگی بین شهرداری‌های خوی و قونیه

علی تمیزال امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: باور من هم در این است که آرامگاه شمس تبریزی در خوی است.

وی با اشاره به سابقه تدریس زبان فارسی به قبل از تشکیل جمهوری ترکیه و ریاست جمهوری آتاترک، گفت: بعد از سال 1963 و بعد از تغییر یافتن نظام آموزش و نوین شدن آن در این کشور به دستور آتاترک در دانشکده‌های تاریخ و جغرافی این کشور زبان و ادب فارسی آموزش داده شده است.

تمیزال افزود: هم اکنون هر سال 150 تا 200 نفر در ترکیه دانشجوی زبان فارسی پذیرش می‌شود.

وی رابطه 30 ساله همکاری دانشگاه‌های ایران و ترکیه را در خصوص آموزش زبان فارسی یادآور شده و با انتقاد از رویکرد اساتید ایرانی به کشور هند، ادامه داد: باید بگویم که همکاری‌ها کافی نیست و انتظار بیشتری داریم.

تمیزال ادامه داد: کتاب‌های مدرن برای تدریس زبان فارسی خیلی کم است و استادان زبان فارسی بیشتر به هند و دیگر کشورها علاقه نشان می‌دهند و احساس می‌شود به این مقوله خیلی علمی پرداخته نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره پژوهشکده مولاناپژوهی دانشگاه سلجوق، رابطه خوی و قونیه و ارتباط بارگاه شمس تبریزی در خوی و بارگاه مولانا در قونیه را بسیار عالی توصیف کرده و تصریح کرد: اتفاق زیبا در این میان شمس تبریزی است.

وی ادامه داد: استاد محمدامین ریاحی اذعان داشته است که شمس از خوی به قونیه و از قونیه به خوی بازگشته است و باور من هم در این است که آرامگاه شمس تبریزی در خوی است.

تمیزال برگزاری همایش‌های گوناگون فرهنگی و پژوهشی بین شهرداری‌های خوی و قونیه را خواستار شده و تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری هر دو شهر مهم خوی و قونیه این مسافت کوتاه جغرافیایی را که حدود 70 کیلومتر است با برگزاری همایش‌های فرهنگی بیشتر و برقراری ارتباط‌های گوناگون فرهنگی این فاصله را هرچه بیشتر کوتاه کنند.

شایان ذکر است مزار شمس تبریزی، پیر و مراد مولانای بزرگ و عارف شهیر ایرانی ـ اسلامی در شهرستان خوی واقع شده است و با اثبات این مزار در سال 1386 توسط اساتید به نام کشور و برگزاری کنگره‌های بین‌المللی با حضور مولوی شناسان و شمس پژوهانی از ترکیه و سایر کشورهای جهان، بارگاه این عارف شهیر محل زیارت تشنگان عرفان از سراسر جهان شده است.

انتهای پیام/61009/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول