اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه شیراز عنوان کرد

بهره‌مندی از لیالی قدر به قدر ظرفیت دل‌ها

امام جمعه شیراز گفت: بهره‌مندی از لیالی قدر به اندازه ظرفیت دل هر فردی میسر است.

بهره‌مندی از لیالی قدر به قدر ظرفیت دل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی امشب در جمع تعدادی از جوانان نخبه فارس، به تشریح مقام و شأن امیرالمومنین علی (ع) در شب‌های ضربت خوردن و شهادت ایشان پرداخت و اظهار داشت: در مجموعه سیاست‌های حکومتی امیرالمومنین علی‌ابن ابیطالب (ع) نکاتی نهفته است؛ از جمله اینکه مولا هیچ‌گاه در زندگی آنچنان حرکت نکرد که وسیله را توجیه هدف قرار دهد.

وی افزود: آن هنگام که از حضرت تقاضا کردند مهلتی به معاویه بدهد تا پس از تثبیت قوا وی را در هم بکوبند، امام سیاست‌ورزی نکرد و فرمود که اینچنین نیست که من بخواهم نان و نوایی پیدا کرده و پایه‌های حکومت خود را محکم کنم؛ بلکه می‌خواهم حقی را اجرا کنم؛ از این رو باید در قبال یک روز آن نیز پاسخگو باشم.

وی ادامه داد: دیدگاه امام به اصل حکومت به عنوان حکومت (نه به عنوان و در جایگاه مقدمه‌ای برای پیاده کردن عدالت) اینگونه بود که در جنگ صفین به ابن عباس فرمودند که ارزش آن برای من از کفش وصله خورده کمتر است.

ایمانی اضافه کرد: حضرت از ابن عباس می‌پرسد که این کفش وصله زده چقدر ارزش دارد و پاسخ می‌شنود که هیچ، آنگاه قسم می‌خورد که ارزش آن کفش برای وی از حکومت و امارت ارزشمندتر است.

به گفته وی، سیاست کلی مولا پیاده کردن حق و میراندن باطل بود و از این رو یک روز نیز به معاویه مهلت نداد.

عدالت‌طلبی مولا علی(ع)

نماینده ولی فقیه در فارس در فراز دیگری از سخنان خود با جوانان نخبه فارس، بیان کرد: جنگ جمل پس از آن در گرفت که زمانی آن حضرت به حکومت رسید به هر کس سه دینار پرداخت و تبعیضی قائل نشد.

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ در مقابل و به ازای کار افراد نبوده بلکه کمک معاش و به اصطلاح امروزی یارانه حکومت به مردم بوده است.

ایمانی تصریح کرد: فضای دوران پیامبر مبتنی بر صمیمیت، صفا، ازخودگذشتگی بود اما در زمان حکومت امام که بعد از عثمان بود، پول، لذت‌جویی و خودکامگی حاکم شده، جنگ‌ها سیل ثروت را به مدینه سرازیر کردند و افراد مست پول و ثروت شده بودند.

وی بیان کرد: خانه‌ای که طلحه در مدینه ساخته بود در سال 300 هجری و به نقل مسعودی بهترین خانه بصره بود، بصره‌ای که بندر تجاری محسوب می‌شد و خانه‌های گران‌قیمت بسیاری در آن بنا شده بود.

به گفته ایمانی، افرادی که در زمان عثمان زندگی مرفه پیدا کرده بودند به طور مسلم نمی‌توانستند عدالت مولا را تاب بیاورند.

تلاش برای بازگرداندن حکومت به مسیر صحیح

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: امیرالمومنین بعد از رحلت پیامبر (ص) برای گرفتن حکومت بسیار تلاش کرد و در فاصله شهادت فاطمه زهرا (س) سعی وافری کرد تا آب رفته را به جوی بازگرداند.

وی ابراز داشت: امام از بیعت استنکاف ورزید، با انصار و مهاجران سخن گفت، به درب خانه آنان رفت و بر شورای شش نفره خلیفه دوم که برنامه‌ریزی شده بود خلیفه سوم را بیاورد، نقد وارد کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: بعد از کشته شدن عثمان چنانکه در خطبه شقشقیه آمده مردم آنچنان بر ایشان هجوم آوردند که عبایشان پاره شد و حسن و حسین کوفته شدند اما حضرت از پذیرفتن حکومت ابا داشت.

وی تصریح کرد: آن روز که مردم پشت کردند مولا به سراغ آنها و به درب خانه‌شان رفت و فاطمه زهرا (س) را شاهد گرفت و به مردم سخنان پیامبر را یادآوری کرد که حق خویش در حکومت را باز پس بگیرد اما در این مقطع امام به حکومت مایل نبود.

به گفته ایمانی، تنها حضور مردم بود که امام را مجاب کرد از سر تکلیف حکومت را بپذیرد اگر چه می‌دانست مردم تغییر کرده‌اند.

امام می‌دانست که عدالت را تاب نمی‌آورند

ایمانی در ادامه ابراز داشت: این دلیل دارد که مولا در جایی این‌گونه به سراغ مردم می‌رود و جایی دیگر در مقابل هجوم مردم بی‌ارزشی حکومت را یادآور می‌شود.

وی افزود: در زمان عثمان گردش 180 درجه‌ای در رفتار مردم پیش آمده و سمت و سوی پول و ماده‌پرستی، عیش‌و‌نوش و چرب‌و‌شیرین دنیا مطرح شده است و همگان به دنبال زندگی دنیوی هستند.

ایمانی بیان کرد: امام می‌داند که بازگرداندن این افراد به فضای معنوی که پیامبر ساخته بود بسیار سخت است.

بهره‌مندی هر دلی از قدر به قدر ظرفیت

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهادت امیرالمومنین علی (ع) با لیالی قدر نیز مصادف است که خداوند در آن فرصت استثنایی به بندگان داده تا به صراط مستقیم بازگردند.

ایمانی افزود: بر طبق روایات احتمال اینکه شب قدر در بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان قرار داشته باشد بیشتر است اما شب‌های قبل از نوزدهم باید آمادگی لازم را پیدا کرد که این چند شب مانند یک زنجیره هستند.

وی تصریح کرد: به هر اندازه ظرف وجودی خود را بزرگ بگیریم ظرفیت بیشتری برای بهره‌مندی از برکت شب‌های قدر خواهیم داشت.

امام جمعه شیراز بیان کرد: این‌گونه نیست که زمانی خداوند در این شب خود بندگان را دعوت کرده بگوید بیایید و جواب ندهد، بلکه به هر ظرفیتی که بنده داشته باشد به او جواب می‌دهد.

وی ابراز داشت: مهم این است که ظرف و فضای ذهن، دل و قلب را در این شب‌ها بزرگ کنیم و ظرفیت آن را آنچنان قرار دهیم که حداکثر بهره را ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: عناصر کلیدی مدیریت مانند سعه صدر و نگاه بلند از همین شب‌های قدر شکل می‌گیرد.

ایمانی گفت: ظرف وجودی خود را در این شب‌ها گسترش دهید که توپچی تنها یک بار توپ می‌زند و این فرصت قابل تکرار نیست.

انتهای پیام/2448/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول