اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چند ساعت تا تعیین سرنوشت

شب قدر پرواز بر بال فرشتگان است

شب‌های قدر اوج نزدیکی انسان به خداوند و لذت بردن از این قرب معنوی است، شبی که در آن فرشتگان پائین آمده و انسان به سوی ملکوت سیر می‌کند.

شب قدر پرواز بر بال فرشتگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در طول سال زمان‌های متفاوتی وجود دارد. اما در میان همه‌ی این زمان‌ها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمان‌ها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آن‌ها روی داده دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند.

شب قدر یکی از همین زمان‌ها است که با ارزش‌ترین و برترین شب سال است و سوره‌ای نیز به این نام در قرآن کریم وجود دارد. اهل سنت اعتقاد دارند که طبق حدیث نبوی، شب قدر در یکی از ده شب آخر ماه رمضان واقع شده است.

اغلب شب بیست و هفتم را شب قدر می‌دانند و در آن شب به دعا و شب‌زنده‌داری می‌پردازند.در روایات شیعه آمده ‌است که شب قدر یکی از سه شب 19، 21 یا 23 در ماه رمضان است که احتمال شب بیست‌وسوم بیشتر است.

به احتمال فراوان هدف خداوند از این نامگذاری، مشخص کردن جزئیات امور مربوط به تمامی مخلوقات از جمله سعادت و شقاوت، رزق و روزی و مرگ و زندگی است.

از آیات قران کریم این چنین استنباط می‌شود شب قدر محدود به زمانی خاص در گذشته نیست، بلکه با گذر زمان به صورت مداوم تکرار می‌شود و فرشتگان در این شب به اذن پروردگار امور معین و مشخص شده را به شکل فرامین الهی نازل می‌کنند.

با در نظر گرفتن دو آیه از قرآن کریم و دقت در آن‌ها و با استفاده از احادیث نبوی می‌توان دریافت که یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان قرار دارد، چرا که خداوند در آیه 185 سوره بقره، ماه رمضان را ماهی معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شده است  و در آیه آغازین سوره قدر نیز شب قدر را شبی می‌داند که قرآن در آن نازل گشته است.

پس به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد و قرآن در این شب و در نتیجه در ماه رمضان نازل شده است.

با رجوع به برخی روایات می‌توان از اعمال و عباداتی که مورد توصیه قرار گرفته‌اند، با خبر شد. از جمله این اعمال می‌توان به احیاء این شب و تفکر و همچنین تحصیل علم در باب مسایلی که انسان را به خدا نزدیکتر می‌گرداند اشاره کرد.

مثلاً مناسب است در این شب مقداری با خود خلوت کرد، عملکرد سال گذشته خود را مرور کنیم. اعمال و رفتار خود را در این سال زیر ذره‌بین قرار دهیم و ببینیم در سال گذشته کجا بوده و اکنون به کجا رسیده‌ایم؟

با پرداختن به این افکار می‌توانیم مقدمه استفاده بیشتر از این شب را مهیا کنیم. از خداوند تقدیر بهتری را در سال آینده طلب کنیم. از او بخواهیم که ما را در پیمودن مسیری که مورد پسند اوست کمک کند. همچنین از او که وعده آمرزش در این ماه و به خصوص در این شب به ما داده است در مورد کوتاهی‌های خود طلب مغفرت و آمرزش کنیم و تصمیم بگیریم او را بیش از پیش اطاعت کنیم.

همچنین زنده نگه داشتن یاد خداوند در دل، دستگیری از محرومان و مظلومان و دعای خیر برای سایرین نیز از جمله اعمال سفارش شده هستند.

بدین ترتیب است که هر انسان آگاه و بیدار دل در حدی که در توان و شایسته اوست، می‌تواند هر چه بیشتر خود را مشمول عنایت و توجه خداوند قرار دهد.

تقدیراتی که در شب قدر مشخص می‌شود را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد، یکی آن‌ها که اختیار ما در آن‌ها نقشی ندارد (یا حداقل تأثیر مستقیم ندارد) مانند حوادث طبیعی و اموری که مربوط به ما هستند ولی به خواست و اراده ما نیستند مثل مرگ.

دیگری آن‌هایی که اختیار ما در آن‌ها مؤثر است مثل سرنوشت انسان. در مورد این دسته امور باید توجه داشت که تقدیر آنها به منزله سلب اختیار از انسان‌ها و انجام کارها از روی جبر نیست زیرا اولاً این تقدیرها به وسیله اسباب و وسایلی که به اختیار انسان وابسته است چه بعد از تقدیر و چه قبل از تقدیر قابل تغییر است. ثانیاً تقدیر ما انسان‌ها اساساً به صورت مشروط برایمان معین می‌گردد که محقق شدن آن کاملاً بستگی به اختیار و انتخاب انسان دارد.

اگر لحظه‌ای درنگ کنیم و کمی با خود بیاندیشیم خواهیم دید که در میان 365 شب سال تنها شبی از شبها‌ست که این چنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته و چنان اثراتی بر آن مترتب شده است.

بنابراین با اندکی تأمل به این نتیجه خواهیم رسید که باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پر‌خیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده است که می‌توانیم با توجه و همتی که به کار می‌بندیم بهره بسیار زیادی از آن ببریم.

به این امید که بتوانیم از این فرصت استثنایی و خیرات بی‌منتهای این شب بهره و استفاده‌ای شایان ببریم.

==============

مقاله از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول