اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد

برآورد صادرات ۸۰ هزار تنی خرما از خوزستان/ صرفه‌جویی یک میلیاردمتر معکبی آب در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از برآورد صادرات ۸۰ هزار تنی خرما از این استان خبر داد و گفت: بیش از یک میلیارد متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی استان امسال صرفه‌جویی شد.

برآورد صادرات ۸۰ هزار تنی خرما از خوزستان/ صرفه‌جویی یک میلیاردمتر معکبی آب در بخش کشاورزی

کیخسرو چنگلوایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: بیش از 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که پنج درصد آن در بخش صنعت و سه درصد هم مقدار آب مصرفی شرب است.

وی ادامه داد: در خوزستان بخش کشاورزی 47 درصد آب استان را مصرف می‌کند و در تلاش هستیم تا با اصلاح الگوی کشت به سمت کاهش صرف آب پیش برویم تا بهره‌برداری بیشتری از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته 500 هزار تن افزایش سطح زیر کشت داشته‌ایم تصریح کرد: پیش‌بینی سطح زیر کشت برای امسال حدود 364 هزار هکتار بود که به جز 13 هزار هکتار ذرت، مابقی آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 50 درصد از خرمای صادراتی کشور از نخیلات خوزستان بوده است بیان کرد: پیش‌بینی برداشت خرما برای امسال 200 هزار تن است و تصمیم بر آن است که صادرات آن به 80 هزار تن برسد.

چنگلوایی به اقداماتی که در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی انجام شده است اشاره کرد و گفت: خشک‌کاری در کشت برنج از 10 هزار هکتار به 20 هزار هکتار افزایش یافت و در مجموع صرفه‌جویی ناشی از خشک‌کاری حدود 40 درصد کاهش مصرف آب را به دنبال داشته است.

وی به تغییر رژیم آبیاری اشاره کرد و گفت: آبیاری در گذشته از زمان کشت به صورت مداوم انجام می‌شد اما هم اکنون به صورت قطع 24 ساعته آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: کشت هم‌زمان ذرت در کف جوی و پشته، آبیاری یک در میان فارو‌ها، کاربرد مواد جاذب و آبیاری تحت فشار از جمله کارهایی است که در بخش کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بیش از یک میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی امسال داشته‌ایم.

انتهای پیام/72011/ت20/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول