اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سریال غم‌انگیز مصلای اصفهان قسمت آخر ندارد

در حالی که 18 سال از زدن کلنگ مصلای اصفهان بر زمین می‌گذرد، تکمیل این پروژه عظیم مشمول گذر زمان شده و سجاده‌ مردم اصفهان برای پهن شدن در مصلای شهر در انتظار وعده مسئولان است.

سریال غم‌انگیز مصلای اصفهان قسمت آخر ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در کلان شهر اصفهان سال‌هاست که مردم اصفهان برای اقامه نماز جمعه در میدان نقش جهان گرد هم می‌آیند و در شش ماهه نخست سال با گرمای هوا کلافه می‌شدند و در شش ماهه دوم از سرما یخ می‌زنند.

در خیل عظیم جمعیتی که هر هفته در میدان نقش جهان گردهم می‌آیند بسیارند پیرزنان و مردانی که حتی نبود مکان مناسب برای اقامه نماز هم آنان را خانه نشین نمی‌کند.

یکی از مسن‌ترین نمازگزاران در میدان پیرزنی است که چادر سفید گلدارش را سایبان خود کرده در کنار او می‌نشینم و از او برای گفت‌وگویی کوتاه اجازه می‌گیرم که با مهربانی مرا می‌پذیرد.

نامش زینب است و می‌گوید هر هفته برای اقامه نماز جمعه به میدان نقش جهان می‌آید حضور در نماز جمعه یک تکلیف است و خدا هم در سوره جمعه به آن تاکید کرده و من هم در تابستان و زمستان و در گرم‌ترین و سردترین روزهای سال در نماز جمعه حضور داشته‌ام، اما دیگر برایم سخت است سنم بالا رفته و دیگر توان قبل را ندارم.

این گفت‌وگوی کوتاه با او بخش کوچکی از مشکلات مردم اصفهان در برپایی نماز جمعه است و آماده نبودن مصلی در کنار پروژه‌های ناتمام دیگری چون ورزشگاه نقش جهان و مترو اصفهان این شهررا به شهر پروژه‌های ناتمام تبدیل کرده و این مسئله برازنده شهر گنبدهای فیروزه‌ای نیست.

* دغدغه مالی مانع اصلی در ساخت مصلای اصفهان است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مشکلات مالی مهم‌ترین مانع برای تکمیل مصلای اصفهان است.

حجت الاسلام حسین اژدری عنوان کرد: با تلاش‌های فراوان توانستیم مصلای شهر را از مباحث سیاسی خارج کنیم و کار اجرایی برای ساخت این بنا در سه شیفت آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مصلی در چه مرحله‌ای از ساخت است، تصریح کرد: شیشه گذاری مقصوره مصلی به اتمام رسیده و برای تکمیل رواقی که پشت آن قرار دارد توافقنامه‌ای با یک شرکت داخلی امضا کرده‌ایم که از ماده دیگری به نام کامپوزیت به جای شیشه استفاده کنند که اجرای این توافق‌نامه نیز به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در اختیار نداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: بودجه‌ای که برای سال جاری شهرداری اصفهان تصویب شده رقمی بالغ بر هزار و 400 میلیارد تومان است، اما مصلی برای اتمام تنها به 30 میلیارد تومان نیاز دارد. در صورتی که فضای داخلی مصلی آماده شود، 6 هزار نفر زیر مقصوره می‌توانند نماز بخوانند.

این مسئول افزود: مصلای اصفهان با مساحت 8 هزار مترمربعی یک موقوفه و متعلق به همه مردم اصفهان است و امید داریم که با ساخت مصلی، فضای معنوی بیشتری در شهر اصفهان حاکم شود.

*مصلای اصفهان تا پایان سال آماده می‌شود

مدیرعامل مصلای اصفهان اضافه کرد: در صورتی که بودجه تکمیل مصلی تامین شود تا پایان سال مصلی تکمیل می‌شود.

ابراهیم پرچمی ادامه داد: ما می‌خواهیم تا مصلی هرچه زودتر برای برپایی نماز مردم این شهر آماده شود، اما کمبود بودجه دست ما را بسته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شیشه‌های ایوان مقصوره مصلای بزرگ اصفهان به صورت کامل نصب شده ‌است.

مدیرعامل مصلای اصفهان اضافه کرد: از ابتدای ساخت مصلی تاکنون حدود 25 میلیارد تومان هزینه پروژه شده و برای بهره‌برداری و ساخت مصلای اصفهان حدود 30 میلیارد تومان بودجه دیگر نیاز است.

این مسئول افزود: 30 میلیارد تومان، مبلغ قابل توجهی برای ساخت این پروژه نیست البته تمام مسئولان استان به ویژه امام جمعه و استاندار زحمات زیادی برای ساخته شدن این پروژه انجام دادند و پیگیر موضوع بودند، اما پولی دست آنها نیست که بخواهند پرداخت کنند و این دولت است که باید برای این پروژه که یکی از طرح‌های مهر ماندگار است بودجه کافی در اختیار استان قرار دهد.

پرچمی بیان داشت: برای تامین بودجه این پروژه جلساتی با خیرین نیز داشته‌ایم که آن هم تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و خروجی جلسات مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر درآمد بال‌ هایپر و سایر رقبات برای مصلای اصفهان گفت: بال هایپر در ماه حدود 60 تا 70 میلیون تومان برای مصلی درآمد دارد که این میزان صرف هزینه‌های جاری مصلی می‌شود.

مدیرعامل مصلای اصفهان گفت: هزینه مورد نیاز برای سنگ به کار رفته در مصلای اصفهان سه میلیارد تومان است و بدنه و کف مصلای به حدود 40 هزار متر سنگ نیاز دارد.

این مسئول ادامه داد: در نقشه و طرح قدیمی مصلی، بناها و رقباتی چسبیده به مصلی وجود داشت که بزرگ‌تر از صحن بود و آن را تحت شعاع قرار می‌داد، اما در طرح بازنگری تمام این اضافات حذف شد و پس از ساخت تنها خود صحن به راحتی از بیرون دیده می‌شود.

پرچمی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به این پروژه بزرگ گفت: اگر مسئولان دولتی همت می‌کردند به راحتی می‌شد از بودجه‌های خود استان این مصلی را ساخت، اما تنها قول‌های زیادی داده شد و متاسفانه به هیچ‌ یک عمل نشد.

وی در مورد تکمیل تاسیسات مصلی ابراز داشت: سیستم گرمایشی و سرمایشی از کف برای مصلی در نظر گرفته شده و برای تعبیه هم هواساز نصب شده و اصلاحاتی که در سازه اصلی این طرح صورت گرفته است .

مدیرعامل مصلای اصفهان عنوان کرد: آب‌های سطحی در مصلی به وسیله زه‌کشی که انجام شده وارد سیستم فاضلاب می‌شود و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده خواهد شد.

این مسئول در مورد تعمیر و نگهداری این پروژه بیان کرد و افزود: سازه‌ای که پس از 18 سال همچنان بلاتکلیف است، نیاز به مقاوم‌سازی دارد چرا که برخی قسمت‌های آن در حال فرسوده شدن است، البته در برخی قسمت‌ها این کار انجام شده است و تعمیر و نگهداری این پروژه عظیم هزینه‌های زیادی در بردارد در موتورخانه مصلی بیش از 100 میلیون تومان سیستم گرمایشی و سرمایشی نصب شده که نیاز به مراقبت و نگهداری دائم دارد.

با وجود همه این تفاسیر هنوز هم این پروژه نیمه تمام باقی مانده و سجاده‌ها هنوز در انتظار پهن شدن در صحن و سرای مصلای اصفهان هستند.

انتهای پیام/63021/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول