اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای جلوگیری از اعمال سلایق

دستورالعمل جهانی تشخیص و تعیین شدت معلولیت در کشور تهیه شده است

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: دستورالعمل جهانی تشخیص و تعیین شدت معلولیت در سازمان بهزیستی کشور بومی شده و آماده اجرا قرار دارد.

دستورالعمل جهانی تشخیص و تعیین شدت معلولیت در کشور تهیه شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، کیوان دواتگران صبح امروز در آیین افتتاحیه سمینار آموزشی طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت icf در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با صراحت اشاره می‌کند که وظیفه تشخیص و تعیین شدت معلولیت برعهده سازمان بهزیستی است و هیچ سازمان موازی دیگری در این بحث مداخله ندارد.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: به دو دلیل سازمان بهزیستی باید روی بحث تشخیص معلولیت‌ها و تعیین شدت خوب کار کند، یکی سرنوشت افرادی که به سازمان مراجعه می کنند از بعد خدمات و تسهیلاتی که باید به آنها ارائه شود و دیگری از لحاظ اینکه باید یک کار علمی و استاندارد انجام شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، دستورالعمل‌های قدیمی را بازنگری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که از یک چهارچوب جهانی تبعیت کنیم، چهارچوبی که سازمان جهانی بهداشت در قالب icf ارائه کرده است.

این مسئول اذعان داشت: بیش از 190 کشور بر روی این موضوع کار می‌کنند، تشخیص معلولیت و میزان شدت از طریق این چهارچوب به راحتی مشخص می‌شود.

دواتگران اضافه کرد: در سازمان بهزیستی کشور این چهار چوب را بومی و بر اساس نیاز کشور تبدیل به پکیج کردیم و خود من حدود 5 سال در دانشگاه علوم بهزیستی آن را تدریس کرده و نواقص آن را برطرف کرده‌ام.

وی ادامه داد: محصول تدریس این پکیج، تهیه یک چهارچوب بومی و هنجار در کشور است که می‎تواند ابعاد مختلف افراد مراجعه کننده از بعد آسیب‌های جسمانی، روانی و غیره را بررسی کرده محدودیت‌های کارکردی آنان در زندگی روزمره و محرومیت‌هایی که در مشارکت‌های اجتماعی دارند را بررسی و میزان شدت و معلولیت در گروه‌های مختلف را تعیین کند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: این پکیج در کل کشور آماده ارائه و قابل اجرا است فقط نیاز به آموزش کادری دارد که قرار است بر اساس این پکیج کار کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد این پکیج آموزش داده شده است و مسئولان سیستان و بلوچستان نیز سال گذشته این آموزش‌ها را در تهران فرا گرفته‌اند اما احساس کردیم که نیازاست این آموزش را در خود استان به تک تک اعضای کمیسیون‎ها ارائه کنیم تا این اطمینان حاصل شود که در سطح سیستان و بلوچستان هم به نحو احسن کمیسیون‌ها جاری و ساری است.

وی ادامه داد: دستورالعملی که تا قبل از تهیه این پکیج بود، مطابق استاندارد جهانی نبود، بنابراین سلایق خیلی در این امر دخیل بود که هم اکنون با کارکردن براساس این پکیج آموزشی، قطعا از دخالت سلایق کاسته می‌شود.این سمینار با همین ابعاد در سایر استان‌های کشور نیز برگزار شده و در سال جاری سیستان و بلوچستان سومین استانی است که این سمینار آموزشی را برگزار می‌کند.

دواتگران با تاکید بر استمرار برگزاری این سمینار افزود: مخاطب این سمینار پزشکان و پیراپزشکان هستند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشوراذعان داشت: امیدواریم بعد از این دوره یک روزه خود دبیران کمیسیون‌ها این آموزش‌ها را در کل استان فراگیر کنند.

انتهای پیام/75004/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول