اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ورزش در مدارس

‌ورزش مدارس در کمای مطلق/ بخشنامه‌هایی که به ‌اجرا در‌نیامد

در عصر کنونی که زندگی ماشینی تحرک و پویایی افراد جامعه را به حداقل ممکن رسانده است، تربیت بدنی و ورزش می‎تواند عامل موثری در ایجاد سلامتی و نشاط در جامعه باشد.

‌ورزش مدارس در کمای مطلق/ بخشنامه‌هایی که به ‌اجرا در‌نیامد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اثرات مثبت ورزش تا جایی است که عده‎ای حیات سالم در عصر حاضر را بدون ورزش امکان‎پذیر نمی‎دانند و معتقدند ورزش باید از دوران کودکی در افراد نهادینه شود.

بنابراین توجه به ورزش مدارس که زیربنای ورزش در بزرگسالی محسوب می‎شود، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. از منظر اجتماعی نیز تربیت بدنی و ورزش، یک رویکرد اجتماعی خاص است که با توسعه و گسترش آن در جامعه، روابط اجتماعی افراد مستحکم‎تر و سلامت جسم و روح و شادابی آنها  تضمین می‌شود. روابط اجتماعی و تربیت‎بدنی و ورزش بر یکدیگر اثر متقابل دارند و در تامین بهداشت روانی همه اقشار جامعه علی‎الخصوص - کودکان و نوجوانان- نقش به سزایی دارند.

موفقیت‎ها و شایستگی‎های تحصیلی نیز در صورت داشتن جسم و روان سالم، سریع‎تر و آسان‎تر به دست می‎آیند و اگر در پروراندن هر کدام از آنها قصوری صورت پذیرد، خلاف مقصود خواهد بود.

از سویی کارشناسان بر این باور هستند «خانواده، مدرسه و جامعه»  سه عامل مهم در بروز و ظهور بیماری‎های روانی محسوب می‎شوند که مسلما حل این مشکلات هم در بطن همین نهادها نهفته است. در نتیجه در هر برنامه و طرح مربوط به «توسعه بهداشت روانی و سلامت افراد» باید هر سه عامل فوق مورد توجه قرار گیرند. محیط روانی انسان شامل تمام عواملی است که روی رفتار فرد اثر می‎گذارند.

هر قدر دانش‎آموزان از این رفتارها و آشفتگی‎های ذهنی دورتر باشند، در یادگیری دروس موفق‎تر و با انگیزه‎تر عملی می‎کنند. یکی از علمی‎ترین و موثرترین راهکارهای غلبه بر آشفتگی ذهنی و رسیدن به آرامش فکری پایدار، «ورزش و انجام حرکات ورزشی روزانه مناسب و مستمر» است.

ورزش در مدارس علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط، باعث بالا رفتن توان جسمی و ذهنی کودک می‎شود و در نتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس، روحیه انتقادپذیری و مقابله با مشکلات و مسائل روزمره می‎شود.

ورزش مدارس در سایر کشورهای دنیا

در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا و حتی کشورهای در حال توسعه، ورزش در مدارس این کشورها، تنها عامل کنترل درونی و بالابردن توان جسمی و روانی دانش‎آموزان نیست، بلکه زیربنای ورزشی قهرمانی نیز محسوب می‎شود. به همین منظور فرآیند «استعدادیابی» و برگزاری «لیگ‎های منظم و مسابقات فصلی» دو فاکتور اصلی و اساسی در سیاست‎گذاری‎های کلان ورزش در مدارس این کشورها به حساب می‎آیند.

در واقع سیاستگذاران ورزش در کشورهای پیشرفته با جدی گرفتن مقوله ورزش-  به ویژه در مدارس- در وهله اول مانع کژتابی‎های ذهنی و جسمی دانش‎آموزان می‎شوند و همانطور که اشاره شد، از عامل جذاب و موثر ورزش، در کسب موفقیت‎های علمی توسط دانش‎آموزان و ایجاد مدرسه سرزنده و پویا بهره می‎جویند و در وهله دوم ورزش قهرمانی را مدنظر قرار می‎دهند و با انجام تست‌های مختلف، برگزاری مسابقات فصلی منظم و اجرای فرآیند علمی استعدادیابی، قهرمانان فردا را از میان دانش‎آموزان امروز انتخاب می‎کنند و با برنامه‎ریزی‎های بلندمدت، سعی در کسب یا حفظ جایگاه‎های ارزشمند ورزشی در رقابت‎های جهانی و المپیک دارند.

سنگ بنای ورزش در مدارس ایران

در کشور ما نیز نخستین سند معتبر در خصوص توجه به تربیت بدنی در مدارس، به قانون اساسی فرهنگ کشور مربوط می‎شود که مصوب سال 1290 است و در آن بر ضرورت تربیت‎بدنی در کنار تربیت علمی و اخلاقی تاکید شده است.

با گذشت زمان و مشخص شدن تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تربیت بدنی در رشد ابعاد جسمانی، اجتماعی، عاطفی و روانی دانش‎آموزان، گرایش به تقویت بنیان‎های تربیت‎بدنی در مدارس افزایش یافت تا اینکه در سال 1306 بر اساس قانون مصوب مجلس شورای ملی درس تربیت‎بدنی و ورزش به مدت یک ساعت در هر روز در برنامه آموزشی دوره‎های تحصیلی منظور شد ولی به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص این مقدار به دو ساعت در هفته کاهش یافت.

بعدها در سال تحصیلی 35- 1334 اداره کل تربیت‎بدنی وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی برنامه‎ریزی و نظارت بر تربیت‎بدنی مدارس تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گروه درسی تربیت‎بدنی فعال شد و راهنمای برنامه درسی تربیت‎بدنی در دوره ابتدایی در سال 1384 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. (رشد آموزش متوسطه)

اما متاسفانه عدم هماهنگی بین تولیت‎های مختلف ورزش در کشور، باعث شده با وجود استعدادهای بی‎شمار ورزشی در بین دانش‎آموزان، مسئولان ورزش کشور نگاه مهربانانه‎تری به مقوله ورزش قهرمانی داشته باشند تا ورزش مدارس! جالب اینکه این بزرگواران بدون ایجاد بستر مناسب و لازم در پرورش استعدادهای ورزشی و جدی گرفتن مقوله ورزش در مدارس، همه ساله از صید مدال‎های رنگارنگ المپیک سخن به میان می‎آوردند که کمتر هم به این مقصود می‎رسند! در صورتی که برنامه‎ریزی و قهرمان‎پروری باید از سنین کودکی آغاز شود و با ایجاد پایگاه‎های استعدادیابی، نسل جوان و جویای نام را هدایت کرده، آنها را در مسیری که احتمال موفقیت آنها بیشتر است، حرکت داد.

هر چند در سال‎های اخیر با استخدام چند هزار معلم ورزش علی‎الخصوص در مدارس ابتدایی گام‎هایی در توسعه ورزش برداشته شد ولی باید بپذیریم پیشرفت ورزشی - که بی‎شک در سلامت روان جامعه و کسب موفقیت‎های علمی هم تاثیر به سزایی دارد -  با استخدام چند هزار معلم ورزش محقق نمی‎شود و به عبارتی شرط لازم است ولی کافی نیست.

کاش به جای اضافه کردن یک ساعت درس تربیت‎بدنی به صورت تئوری، در بخش استعدادیابی سرمایه‎گذاری می‎شد و دانش‌آموزان با توجه به استعدادشان، رشته هماهنگ با فیزیک جسمی و بدنی خود انتخاب می‎کردند.

از مهمترین جنبه‌های استعداد‌یابی ورزشی، به کارگیری مربیان کارآمد و با دانش از سنین مدرسه است. متاسفانه در آموزش و پرورش مجرب‌ترین و بهترین مربیان که باید در سطوح پایه استفاده شوند، در دبیرستان‎ها به کار گرفته می‎شوند و حتی در آموزش و پرورش طرحی وجود داشت که قرار بود مربی ورزش از سال‎های اول، دوم و سوم ابتدایی حذف شود که مورد اعتراض کارشناسان قرار گرفت و فعلا اجرای این طرح منتفی شده است.

جالب است که بدانید در تمامی مدل‎ها و الگوهای استعدادیابی زمان و یا سن افراد مستعد باید بین شش تا 18 سال باشد که عملا نشان می‎دهد دوران تحصیل بهترین سن و یا به عبارت علمی‎تر «تنها سن استعدادیابی در جوانان» است.

از سوی دیگر تکامل و شکل‎گیری انجام حرکات ورزشی صحیح یک ورزشکار از سنین کودکی آغاز می‌شود و اگر کسی در سنین پایه شیوه صحیح انجام یک حرکت ورزشی را نیاموزد در بزرگسالی تغییر این رفتار ناممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود. اما در مدارس ما در سنین پایه عملا موقعیت استعداد‌یابی صحیح و آموزش اصول اولیه حرکات درست وجود ندارد. حتی در خارج از آموزش و پروش هم به علت عدم درآمدزایی کافی در این سطح مربیان رغبت لازم برای کار در سنین پایه از خود نشان نمی‎دهند و همگی در سطوح بالاتر که از نظر در‌آمدی و سطح افتخارات به صرفه‎تر است مشغول فعالیت هستند.

علی‎ایحال به نظر می‎رسد تصمیم‎گیری در مورد ورزش مدارس هم به صورت جزیره‎ای است و انسجام و هماهنگی مسئولان به چشم نمی‎خورد، چرا که هر از گاهی بخشنامه‎هایی صادر می‎شوند که در عمل حتی در همان سال اول نیز به طور کامل اجرا نمی‎شوند و در سال‎های بعد به طور کلی فراموش می‎شوند.

اجباری شدن ورزش صبحگاهی 14 دقیقه در صبح، طناب‎زنی در پایه دوم، آموزش شنا در پایه سوم و آموزش ژیمناستیک در پایه چهارم و ... از جمله بخشنامه‎های سال‎های اخیر بودند که در عمل (لااقل در بسیاری از شهرها) به مرحله اجرا در نیامدند ولی وزارت آموزش و پرورش مانور زیادی‎روی آنها داد.

نهادینه کردن ورزش با اجباری شدن ورزش تفاوت دارد و بهتر است مسئولان طرح‎هایی را مطرح کنند که دانش‌آموزان با طیب خاطر و بدون دغدغه از آنها استقبال کنند. کمبود امکانات و وسایل ورزشی و نبود سالن‎های ورزشی از دیگر مشکلات بسیاری از مدارس کشور است که اجرای برخی طرح را عملا غیرممکن می‎سازند.

برگزاری لیگ‎های ورزشی در آموزش و پرورش

از دیگر مولفه‎های تاثیرگذار در شناسایی استعدادها به روش غیرسیستماتیک و بالا رفتن روحیه شادابی و نشاط در بین دانش‌آموزان برگزاری لیگ‎های منظم شهرستانی، استانی و ملی است.

امروزه بسیاری از ادارات نظیر نیروی‎های نظامی و انتظامی، کمیته امداد، بنیاد شهید، بنیاد بیماری‎های خاص، اداره آب و فاضلاب، انجمن پرستاران کشور و ... نسبت به برگزاری مسابقات متمرکز کشوری اقدام می‎کنند. اما در وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون معلم و چند 10 میلیون دانش آموز دریغ از یک لیگ ساده و معمولی!

شاید در وهله اول برگزاری چند لیگ منظم دانش‎آموزی در سطح ملی کمی هزینه‎بردار به نظر برسد ولی برگزاری لیگ‎های استانی و شهرستانی در صورت حمایت مسئولان و بخش خصوصی با کمترین هزینه قابل اجرا خواهد بود، حتی در سال‎های اول می‎توان این لیگ‎ها را به صورت متمرکز و در سال‎های بعد به صورت رفت و برگشت اجرا کرد.

در حال حاضر فقط مسابقات آموزشگاهی بین دانش‎آموزان برگزار می‎شود که با توجه به برگزاری این مسابقات در ساعات درسی، بدون تماشاگر و در پشت درب‎های بسته برگزار می‎شود و بالتبع تاثیری در بالا بردن روحیه نشاط در سایر دانش آموزان نخواهد داشت.

امید است مسئولان نظام سلامت و آموزش کشور، ورزش در مدارس را به عنوان یک واحد درسی صرف در نظر نگیرند و با برنامه‌ریزی منسجم و استفاده از تمام ظرفیت‎های موجود زمینه استفاده علمی و اجتماعی از این مقوله تاثیرگذار را فراهم کنند تا علاوه بر دستیابی به اهداف کوتاه مدت ورزش نظیر شادابی و سلامت جسم و روان، اهداف بلندمدت نظیر موفقیت در ورزش قهرمانی نیز حاصل شود.

به امید آن روز

==============

گزارش: وحید حاج‎سعیدی

==============

انتهای پیام/2307/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول