اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال زراعی 92-91

سرمازدگی 221 میلیارد تومان به باغ‌های چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد

دبیر کارگروه تخصصی خشکسالی و مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال زراعی 92-91 سرمازدگی افزون بر 221 میلیارد تومان به محصولات باغی این استان خسارت وارد کرده است.

سرمازدگی 221 میلیارد تومان به باغ‌های چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد

سام مردانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در سال زراعی 92-91 سرمازدگی افزون بر 221 میلیارد تومان به محصولات باغی این استان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: بیشترین میزان خسارت در شهرستان شهرکرد به میزان 118 میلیارد تومان است.

مردانی با اشاره به اثرات سرمازدگی بر گیاه، گفت: کاهش عمومی رشد، تغییر رنگ، کلروز، تخریب بافت‌های سلولی، عدم جوانه‌زنی بذور، عدم انتقال مواد فتوسنتزی، عدم جذب عناصر غذایی که البته از جمله آثار برگشت‌پذیر محسوب می‌شود.

دبیر کارگروه تخصصی خشکسالی و مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این در حالیست که برخی از آثار دیگر مانند فتوسنتز در اثر تخریب کلروپلاست‌ها و پیری زودرس گیاه غیرقابل برگشت است.

وی با اشاره به روش‌های مقابله با سرمازدگی، گفت: استفاده از بخاری به منظور گرم کردن موقت محیط موثر است و بیشتر برای مبارزه با یخبندان نوع تابشی که تنها در طول شب اتفاق می‌افتد و تداوم شبانه روزی ندارد به کار می‌رود.

مردانی در ادامه با اشاره به خسارت‌های خشکسالی به کشاورزی استان، افزود: میزان خسارت ناشی از خشکسالی در استان به طور مستقیم و غیر مستقیم، افزون بر 307 میلیارد تومان برآورد شده است.

انتهای پیام/68001/خ20/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول