اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تکذیب شروط مذاکره با آمریکا

موسوی خوئینی ها ضمن تکذیب گزارش خبرگزاری فرانسه که به نقل از وی گفته است در صورت موافقت آمریکا با برخی از شرایط ایران، گروهی از گروگان ها پیش از موعد آزاد خواهند شد گفت مجلس حاضر نیست هیچ گونه مذاکره ای با آمریکا را بپذیرد.

تکذیب شروط مذاکره با آمریکا

رخدادهای 4 آبان 1359

چکیده

  • امروز خرمشهر  پس از 33 روز مقاومت به اشغال کامل رژیم بعث عراق درآمد .
  • بر اساس آخرین اخبار رسیده از جبهه خرمشهر و آبادان مقاومت مدافعان انقلاب همچنان ادامه دارد و پل این شهر به علت آتش شدید دو طرف غیرقابل استفاده است.
  • ابوالحسن بنی صدر : امیدواریم حمله نیروهای ما در جبهه خرمشهر موفقیت آمیز باشد و دشمن را در آن جبهه عقب زده و دور دوم جنگ را با موفقیت شروع کنیم .
  • نشریه ارگان مسلمانان آمریکا در آخرین شماره خود حمله صدام به ایران را محکوم کرد.
  • سازمان پیکار اسلامی عراق اعلام کرد تعدادی از عناصر رژیم بعث را در شهرهای الثوره و کربلا به هلاکت رسانده است .
  • عراق صبح امروز شهر دزفول را با موشک های خود مورد حمله قرار داد ، 60 نفر از مردم عادی در این حمله به شهادت رسیدند .
  • یک کارخانه دینامیت سازی در عربستان توسط مخالفان آل سعود منفجر شد .
  • یک روزنامه چاپ لبنان گزارش داد بنا به اظهارات فرماندهی عالی نیروهای فلسطینی در جنوب لبنان نیروهای رژیم صهیونیستی خود را برای یک حمله سراسری به لبنان پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده می کنند .
  • عبدالحلیم خدام وزیر امورخارجه سوریه : وظیفه ارتش متحد ما این است که از تجاوزات احتمالی دشمن جلوگیری کرده و از توطئه آمریکا و اسرائیل برای دست اندازی به ثروت کشورهای ذینفع پیش گیری کنیم.
  • ستاد تبلیغاتی شورای عالی دفاع امروز در اطلاعیه ای نسبت به اختلاف افکنی مطبوعات میان مسئولین در شرایط حساس جنگ هشدار داد .
خرمشهر سقوط کرد

امروز خرمشهر و  پس از 33 روز مقاومت به اشغال کامل رژیم بعث عراق درآمد . نیمه شب دیروز  نیروهای ارتش بعثی با سازماندهی و تجهیز لشکرهای مستقر در جبهه خرمشهر و همچنین فراخوانی نیروهای تازه‏‌نفس به این جبهه، هجومی وسیع و گسترده را به شهر آغاز کردند و پس از جنگی نابرابر، وارد خیابان‏‌های خرمشهر شدند.

رزمندگان و مردم در اطراف پل خرمشهر تلاش بسیاری کردند تا از پیشروی نیروهای عراق جلوگیری کنند، اما سرانجام امروز  غرب خرمشهر به دست دشمن افتاده و باقی مانده نیروهای مدافع، به سمت شرق شهر عقب نشستند اما با تمام پایداری‏‌ها، سرانجام و شهر به صورت کامل به اشغال عراق درآمد .

بر اساس آخرین اخبار رسیده از جبهه خرمشهر و آبادان مقاومت مدافعان انقلاب همچنان ادامه دارد و پل این شهر به علت آتش شدید دو طرف غیرقابل استفاده است. برتری آتش در این منطقه با متجاوزین است در حالیکه مهاجمین با توپخانه به نیروهای انقلاب حمله می‌‌کنند، رزمندگان اسلام بدون در دست داشتن تجهیزات کافی زرهی و توپخانه در مقابل تجاوز عراق سرسختانه مقاومت می‌کنند.(1)

ستاد تبلیغاتی شورای عالی دفاع امروز در اطلاعیه ای تاکید کرد : برخی از مطبوعات روزانه تهران با وجود شرایط حساس که اینک بر کشور ما حاکم است و ایجاب می نماید که از هرگونه دامن زدن به اختلافات احتراز شود بازهم متاسفانه با نشر مقالات، گزارشات و اطلاعیه های نفاق افکن موجبات اختلافات و درگیری مسئولین مملکتی را فراهم می سازند .
امیدورایم دور دوم جنگ را با موفقیت  شروع کنیم !

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور پیش از ظهر امروز و در ادامه سفر به استان خوزستان از آمادگی رزمی گروهی از افراد ارتش بازدید و در اجتماع آنان سخنرانی کرد .  وی اظهار داشت : امیدواریم حمله نیروهای ما در جبهه خرمشهر موفقیت آمیز باشد و دشمن را در آن جبهه عقب زده و دور دوم جنگ را با موفقیت شروع کنیم به طوری که ابتکار عمل و هجوم با ما باشد . (2)

حمایت مسلمانان آمریکا از ایران و امام خمینی

نشریه ارگان مسلمانان آمریکا در آخرین شماره خود حمله صدام به ایران را محکوم کرد. این نشریه نوشت: شکی نیست که نیروهای ضداسلامی هم اکنون متحدانه برعلیه انقلاب اسلامی ایران به فعالیت پرداخته اند. مسلمانان آمریکا در نشریه خود ضمن ستایش مقاومت قهرمانه ملت مسلمان ایران، از همه مسلمانان جهان ویژه مسلمانان آمریکا خواستند که از امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران حمایت کنند. (3)

افزایش نا امنی ها در شهرهای عراق

سازمان پیکار اسلامی عراق اعلام کرد تعدادی از عناصر رژیم بعث را در شهرهای الثوره و کربلا به هلاکت رسانده است . این گروه به انهدام تعدادی از تانک های بعثی ها در الثوره نیز اشاره کرد. گفتنی است، عناصر صدام با تخریب خانه های مردم در شهر بصره این کار را به نیروهای انقلاب نسبت می دهند. (4)

حمله موشکی به دزفول

عراق صبح امروز شهر دزفول را با موشک های خود موردحمله قرار داد . در این حمله موشکی به سه منطقه مسکونی در دزفول 60 نفر به شهادت رسیدند . موشک های زمین به زمین عراق برای چندمین بار است که مناطق مسکونی شهر دزفول را مورد حمله قرارداده اند. (5) به دنبال این حمله وحشیانه به مناطق مسکونی از سوی جامعه روحانیت مبارز این شهر سه روز عزای عمومی اعلام شد . (6)

انفجار کارخانه دینامیت سازی در عربستان

هفته نامه لبنانی الکفاح العربی گزارش داد که یک کارخانه دینامیت سازی در عربستان توسط مخالفان آل سعود منفجر شد . این انفجار در نتیجه درگیری یک گروه مسلح وابسته به سازمان انقلاب اسلامی در جزیره العرب و نگهبانان کارخانه و بر اثر پرتاب نارنجک رخ داد . (7)

قذافی خواستارخروج نیروهای خارجی از مدیترانه شد

معمر قذافی در مصاحبه ای با یک روزنامه ایتالیایی از سیاست آمریکا در مورد حقوق قانونی مردم فلسطین و تحکیم موقعیت نظامی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار خروج نیروهای خارجی از مدیترانه شد . وی گفت : سیاست تهاجمی آمریکا احتمال برخورد نظامی را در منطقه افزایش داده است این امر می تواند از جنگ کنونی اعراب و اسرائیل فراتر رود و تبدیل به یک جنگ جهانی شود . (8)

اسرائیل خود را برای حمله به لبنان آماده می کند

یک روزنامه چاپ لبنان گزارش داد بنا به اظهارات فرماندهی عالی نیروهای فلسطینی در جنوب لبنان نیروهای رژیم صهیونیستی خود را برای یک حمله سراسری به لبنان پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده می کنند . بر اساس این گزارش عرفات فرمانده عالی نیروهای فلسطینی پس از دریافت خبرهایی مبنی بر آمادگی نیروهای سرگرد حداد که از پشتیبانی رژیم صهیونیستی برخوردار است دستور ثبت نام جوانان فلسطینی را در یک واحد رزمی صادر کرده است تا در صورت بروز چنین حمله ای از آنان استفاده کند . (9)

در نشستی با حضور خدام و شاهزاده سعودی بندر بن سلطان که در پاریس برگزار شد  به درگیری شدید درباره اوضاع در سوریه انجامید به طوری که بندر سیلی‌ به صورت خدام زد و گفت : اطلاعات و گزارشهای تو دروغ است و تو در سوریه هیچ گونه حضوری نداری و مستحق پولهایی که به تو داده می شود، نیستی.

وظیفه ارتش سوریه از دید خدام

عبدالحلیم خدام وزیر امورخارجه سوریه در مصاحبه ای با مجله آلمانی اشپیگل گفت : آمریکا باید به طور جدی فکر مداخله در امور کشورهای خاورمیانه را از سر به در کند . وی اظهار داشت : وظیفه ارتش متحد ما این است که از تجاوزات احتمالی دشمن جلوگیری کنیم و از توطئه آمریکا و اسرائیل برای دست اندازی به ثروت کشورهای ذینفع پیش گیری کرده و برای جلوگیری از تجاوز به حقوق فلسطینی ها اقدام کنیم و به دشمن بفهمانیم هرگز با آمریکا و اسرائیل اجازه نخواهیم داد کشورهای منطقه را غارت کنند .

خدام در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد : هرگاه کشور شما اشغال یا مورد تهدید ابرقدرت بزرگی چون آمریکا باشد و این ابرقدرت دشمن دیگر شما را مثلا اسرائیل را مورد حمایت قرار داده و مدرن ترین سلاح ها را برای نابودی کشور شما در اختیار دشمنانتان قرار دهد آن وقت شما دست روی دست گذارده و بی حرکت می نشینید؟! و یا به فکر چاره خواهید بود و سلاح مورد نیاز خود را برای دفاع از موجودیت خود به هر قیمت که باشد تهیه می کنید تا بتوانید خطر حمله دشمن را دفع کنید؟(10)

حمله مهاجمان مسلح غیرقانونی به یک روستا در نقده

خبرگزاری پارس به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه گزارش داد که شب اول آبان ماه سال جاری مهاجمین مسلخ غیرقانونی با اسلحه سنگین و سبک به روستای دو رگه عربخان در نقده حمله کردند . در این حمله 6 خمپاره به روستای مذکور اصابت کرد ولی هیچ گونه تلفاتی در پی نداشت . (11)

اخطار ستاد تبلیغاتی شورای عالی دفاع به مطبوعات

ستاد تبلیغاتی شورای عالی دفاع امروز در اطلاعیه ای تاکید کرد : برخی از مطبوعات روزانه تهران با وجود شرایط حساس که اینک بر کشور ما حاکم است و ایجاب می نماید که از هرگونه دامن زدن به اختلافات احتراز شود بازهم متاسفانه با نشر مقالات، گزارشات و اطلاعیه های نفاق افکن موجبات اختلافات و درگیری مسئولین مملکتی را فراهم می سازند و بیم آن می رود به جای آن که مسئولین توان خود را صرف مبارزه با دشمن کنند به پاسگویی به یکدیگر بپردازند . در ادامه این اطلاعیه آمده است : در صورتی که موارد نقض این دستور دیده شود روزنامه مزبور تعطیل و مجرمین تحت تعقیب قرار خواهند گرفت . (12)

نشریه ارگان مسلمانان آمریکا در آخرین شماره خود  نوشت: شکی نیست که نیروهای ضداسلامی هم اکنون متحدانه برعلیه انقلاب اسلامی ایران به فعالیت پرداخته اند. مسلمانان آمریکا در نشریه خود ضمن ستایش مقاومت قهرمانه ملت مسلمان ایران، از همه مسلمانان جهان ویژه مسلمانان آمریکا خواستند که از امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران حمایت کنند.

بررسی مسئله گروگان ها در جلسه غیر علنی مجلس

مجلس شورای اسلامی امروز جلسه علنی داشت و در این جلسه گزارش کمیسیون ویژه مامور بررسی مسئله گروگان ها مطرح شد . عده ای دیگر از نمایندگان نیز طی پیشنهادی خواستار جلسه غیر علنی شدند تا ابتدا مسئله گروگان ها در آن جلسه مطرح شود که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند . (13)

جو مساعدی برای آزادی گروگان ها وجود ندارد

موسوی خوئینی ها در گفت و گویی با خبرگزاری پارس اظهار داشت : در مجلس جو مساعد و مثبتی برای آزادی گروگان ها وجود ندارد . وی گزارش خبرگزاری فرانسه را تکذیب کرده و گفت : این خبرگزاری به نقل از من گفته است در صورتی که آمریکا با برخی از شرایط ایران موافقت کند گروهی از گروگان ها پیش از موعد آزاد خواهند شد .

خوئینی ها پس از تکذیب این گزارش گفت : به خبرگزاری فرانسه گفته بودم برای این که کاملا به جو مجلس آشنا شوید کافیست به این نکته توجه کنید که مجلس شورای اسلامی حاضر نشد هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا را بپذیرد و اینک با حضور هواپیماهای آواکس آمریکایی در منطقه و کمک های نظامی آمریکا به اردن و صدام چگونه می توان انتظار داشت که جو مساعدی برای آزادی گروگان ها در مجلس وجود داشته باشد و آن هم با قبول برخی از شرایط ایران ! (14)

پی نوشت :

1- کیهان ، 5 آبان 1359 و اطلاعات 5 آبان 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه 2 ، بنی صدر که چند روز پیش گفته بود تا پیروزی در خرمشهر خوزستان را ترک نخواهد کرد اینک می تواند با خیال راحت و پس از سقوط خرمشهر به تهران بازگردد و به دعواهای سیاسی خود با گروه ها و جریان های دیگر و نیز مقابله با انقلاب اسلامی تا خرداد 1360 ادامه دهد ، روزها و ماه های آینده خبرهای زیادی در این زمینه خواهیم شنید!

3- اطلاعات، 4 آبان1359، صفحه 12

4- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه2

5-  اطلاعات ،  4 آبان 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه12

8-  اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه 12

10-  اطلاعات ،4 آبان 1359، صفحه 8 ، خدام در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد، پدر بشار اسد معاون اول وی و دومین فرد در سوریه بود. وی پس از مرگ حافظ اسد در سال 2000 معاون بشار اسد شد تا اینکه به دلیل اختلاف با بشار اسد در سال 2005 از دولت سوریه جدا شد و به دشمنان ملت سوریه پناه برد . عبدالحلیم خدام که در آن دوره به شدت از رژیم صهیونیستی انتقاد و دفاع از کیان و عظمت ملت سوریه را در مقابل این دشمن سرتا پا مسلح حق مسلم دولت سوریه می دانست امروز در مصاحبه با رسانه های اسرائیل از دریافت کمک از رژیم صهیونیستی به خود خبر می دهد و به آن افتخار می کند . خدام در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون رژیم صهیونیستی در سال 1390 با اعتراف به اینکه وی و مخالفان سوری از آمریکا و اروپا کمکهای مالی دریافت کرده اند، از طرحهای حمله نظامی به سوریه پرده برداشت.وی دو سال پیش از این پیش بینی کرده بود که نظام سوریه نهایت تا دوماه سقوط خواهد کرد و در این زمینه گفته بود : اگر نظام سوریه تا چند هفته دیگر سقوط نکند، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) برای دخالت نظامی در سوریه طرح‌هایی تهیه کرده است. خدام از پرداختن بهای لازم برای ساقط کردن نظام سوریه یعنی امضای پیمان سازش با تل‌آویو حمایت کرد! گزارش های دیگری نیز حاکیست عبدالحلیم خدام تاکنون نشستهایی را با برخی مقامات سعودی و سیاستمداران لبنانی وابسته به جریان 14 مارس در پاریس برگزار کرده است .

یک منبع نزدیک به عبدالحلیم خدام در این زمینه گفته بود :  در نشستی با حضور خدام و شاهزاده سعودی بندر بن سلطان که در پاریس برگزار شد دو شخصیت که یکی لبنانی از جریان موسوم به میانه ‌رو یعنی جریان مرتبط به آمریکا و دیگری یک سوری از اعضای گروه اخوان المسلمین در خارج سوریه بود حضور داشتند.

این نشست به درگیری شدید درباره اوضاع در سوریه انجامید به طوری که بندر سیلی‌ به صورت خدام زد و گفت : اطلاعات و گزارشهای تو دروغ است و تو در سوریه هیچ گونه حضوری نداری و مستحق پولهایی که به تو داده می شود، نیستی.

بندر سپس خطاب به خدام گفت: تو گفته بودی که رژیم سوریه در مدت دو هفته سقوط خواهد کرد و تو همه چیز را آماده کرده ای، تو ما را فریفتی و اینک چه اتفاقی افتاده است.. جز این است که در باتلاق فرو رفته‌ایم و همه برگهای برنده‌‌مان رو خواهد شد. رک خبرگزاری مهر ، 25 اردیبهشت 1390

11- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه 4

12- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه4

13- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه 4

14- اطلاعات ، 4 آبان 1359 ، صفحه2   

پژوهشگر :سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول