اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طبیعت شمال در انبوهی از زباله گمشده است

زباله چشم‌اندازهای طبیعی مازندران را برای گردشگران کم‌جاذبه می‌کند.

طبیعت شمال در انبوهی از زباله گمشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، انباشت زباله‌ها و تولید بوی نامطبوع از مواد آلی آن موجب زشتی محیط شده و چشم‌اندازهای طبیعی را برای گردشگران کم‌جاذبه می‌کند.

همچنین تولید بوهای نامطبوع از مواد آلی موجود در زباله‌ها در اثر نشو و نمای موجودات بیماری‌زا ذره‌بینی از مشکلات دیگری هستند که توسط زباله‌ها به وجود می‌آیند.

گردآوری زباله‌ها در فضای آزاد طبیعی و سوزاندن آنها نیز باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

توجه به محیط زیست و از آن جمله مواد زائد جامد مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر مورد توجه خاص جهانیان قرار گرفته است.

انسان و بسیاری از موجودات کره زمین به شیوه‌های مختلف زباله‌ساز هستند که کنترل آنها نوعی تضمین در سلامت و بقای محیط زیست به شمار می‌رود.

انسان انواع مواد را با سختی از طبیعت به دست می‌آورد و به آسانی تبدیل به زباله کرده و به طبیعت باز می‌گرداند.

در گذشته زباله در دوری تکوینی ایجاد و تبدیل می‌شدند اما امروزه دیگر امکان چنین دوری وجود ندارد زیرا میزبان زباله‌ها و نوع آنها فراتر از آن است که تجزیه و تبدیل آنها در یک دوره زمانی مناسب ممکن باشد.

در یک زیست بوم بکر و دست نخورده مواد قابل تجزیه زباله‌ها به وسیله باکتری‌ها تجزیه شده توسط موجودات و گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند اما یک اجتماع پرجمعیت انسانی به اندازه‌ای زباله‌های گوناگون تولید می‌کند که تجزیه طبیعی آنها در محیط غیرممکن است.

بعضی از زباله‌ها نیز در طبیعت غیرقابل تجزیه هستند بنابراین افزایش زباله‌ها باعث آلودگی زمین، هوا و آب می‌شود.

رودخانه‌ها و دریا به نحو روزافزونی با زباله و پساب‌های صنعتی در حال آلوده شدن هستند.

محیط زیست ما در حال رویارویی با چالش‌های انسانی است که چنانچه با آنها برخورد فوری و موثر نشود، اثرات عمیق در توسعه پایدار بر جای می‌گذارد.

واقعیت این است که جوامع نمی‌توانند به منابع طبیعی از قبیل رودخانه‌ها، چشم‌اندازهای طبیعی و دریاها به عنوان مکانی برای دفن زباله یا منبع نامحدود نعمت بنگرند.

حقایق روشن هستند، رودخانه‌ها، دریاها و طبیعت به گونه‌ای فزاینده به وسیله فاضلاب‌های تصفیه‌نشده، آلاینده‌هایی که منشأ زمینی دارند ته مانده زباله و پسآب‌های صنعتی که باقی مانده آب‌ریزهایی هستند، به گونه‌ای مناسب مدیریت نشدند در حال آلوده شدن هستند.

زباله‌های دریایی سالانه در حال کشتن قریب به یک میلیون پرنده و 100 هزار پستاندار دریایی و لاک‌پشت است با بیش از 40 درصد جمعیت انسانی که در سواحل زندگی می‌کنند و این تعداد در حال ازدیاد به نظر می‌رسد مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

کاهش حجم زباله با توجه به فضای زیادی که دفع بهداشتی آن نیاز دارد ضروری است.

تجمع زباله‌های پلاستیکی در سواحل و آب‌های ساحلی کشورمان حیات آبزیان را که از مواد غذایی همراه این زباله‌ها تغذیه می‌کنند به خطر انداخته است، گزارش‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که پلاستیک بر خلاف مواد طبیعی در محیط زیست به سادگی تجزیه نمی‌شود.

جریان‌های دریایی حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی را به سواحل آورده و انبار می‌کند، زباله‌های پلاستیکی در دریاها و اقیانوس‌ها حیات دست کم 267 گونه جانوری از جمله مرغ‌های دریایی، لاک پشت‌ها، فک‌ها و انواع ماهی‌ها که در پی خوردن مواد غذایی همراه با زباله پلاستیکی و یا گرفتار شدن درون آنها هستند را به خطر انداخته است.

20 درصد زباله‌های پلاستیکی دریاها از خشکی به دریا راه می‌یابند و بقیه زباله‌هایی هستند که مستقیماً به دریا ریخته می‌شوند که سرچشمه اصلی آنها را می‌توان گردشگران، فاضلاب، صنعت ماهی‌گیری و کشتیرانی و قایقرانی دانست.

زباله‌های پلاستیکی در ابعاد ریز و درشت مشکل تمام دریاهای جهان هستند به طوری که برخی از جانداران دریایی نظیر انواعی از صدف‌ها می‌توانند به این زباله‌ها چسبیده و همراه جریان آب هزاران کیلومتر جابه‌جا شوند که ورود این جانداران به محیط زیست جدید می‌تواند جانداران بومی را دچار مشکل کند.

برخی گونه‌های آبزی نیز این زباله‌ها را با شکار اشتباه می‌گیرند و از آنها تغذیه می‌کنند که این امر نیز می‌توانند بیش از پیش به آبزیان آسیب برساند.

بعضی از مرغ‌های دریایی بزرگ مشاهده شده که از زباله‌های پلاستیکی تغذیه می‌کنند و با وجود آنکه معده آنها پر می‌شود اما باز به علت نرسیدن مواد غذایی به بدن‌شان از گرسنگی می‌میرند.

ضروری به نظر می‌رسد که مصرف روزافزون پلاستیک را کاهش داده و صنایع بازیافت این ماده را گسترش دهیم زیرا ذرات ریز و میکروسکوپی پلاستیکی در نتیجه فعالیت صنایع مختلف تولید شده و با سرازیر شدن پسماندهای آنها به آب دریاها، سمی شدن آب‌ها حداقل فرایندی است که روی می‌دهد.

این ذرات سمی به زنجیره غذایی مردم وارد می‌کنند و پیامدهای جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

سالانه حجم قابل توجهی از زباله‌های دریایی همچون بطری‌ها و توری‌های ماهیگیری به اعماق دریاها فرو رفته و موجب مسموم شدن آب می‌شوند و از آن جایی که این ذرات با آب ترکیب نشده و تنها از نظر فیزیکی به ذرات بسیار ریزی تغییر شکل می‌دهند، می‌تواند برای سال‌های طولانی در آب دریاها باقی بمانند.

سرچشمه اصلی زباله‌هایی که به دریا ریخته می‌شوند گردشگران، فاضلاب، صنعت ماهیگیری، کشتیرانی و قایقرانی هستند.

--------------------------------

گزارش از عبدالرحیم دیوسالار

--------------------------------

انتهای پیام/2296/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول