اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیرغلام مداحی لامردی:

مداحان به مطالعه و آگاهی از تاریخ عاشورا اهمیت دهند

پیر غلام مداحی لامردی گفت: مداحان باید به مطالعه و آگاهی دقیق از تاریخ عاشورا اهمیت دهند، چراکه رشته در افکار جامعه دارد.

مداحان به مطالعه و آگاهی از تاریخ عاشورا اهمیت دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، حجت‌الاسلام محمد مهرآوران برای مردم شهرستان‌های لامرد و مهر یادآور سخنرانی‌ها و مداحی‌ها در زمان انقلاب اسلامی، به ویژه در هشت سال دفاع مقدس در هنگام اعزام نیرو و بازگشت کبوتران خونین‌بال وطن است و البته برای نسل سوم و چهارم‌ها یادآور خواندن صیغه عقد و دفترخانه ثبت ازدواج در شهر لامرد است.

از سوی دیگر خادم تمام‌وقت قبور شهدای گمنام شهر لامرد و امام جماعات این مکان معنوی بزرگ است که هر شب با حضور انبوهی از مردم به ویژه جوانان برگزار می‌شود.

مهرآوران امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در لامرد خطاب به مداحان اظهار داشت: به عنوان فردی که افتخار نوکری اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را دارم و در تمام صحنه‌های 35 سال اخیر انقلاب اسلامی افتخار تبلیغ، منبر، مرثیه‌خوانی و مداحی به ویژه در ایام دفاع مقدس داشته‌ام به مداحان سفارش می‌کنم که با توجه به اهمیت کار مداحی که همراه با عشق و علاقه است، باید به مطالعه و آگاهی دقیق از تاریخ عاشورا اهمیت دهند، چراکه ریشه در افکار جامعه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به انتظارات مردم به ویژه نسل جوان و وجود انواع وسایل صوتی و تصویری در هر مناسبتی باید با شناخت مستمع و نیاز آن مراسم و برداشت مخاطبان، سخن و شعر روضه‌خوانان و مداحان ارائه شود.

این پیرغلام لامردی با بیان اینکه باید حرکت دسته‌‌های عزاداری همراه با حفظ حرمت‌ها و شعائر اسلامی باشد، اضافه کرد: راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و نمایش شور تاسوعا و عاشورای حسینی و حضور در میادین و خیابان‌های اصلی شهر لامرد امری بسیار ارزشمند است و بدون تردید مرد و زن، پیر و جوان حضوری باشکوه دارند و از نظر عاطفی و تربیتی تاثیر بسیار بالایی به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: مدیران هیئت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری باید با حساسیت بیشتر در رعایت حریم حرکت عزاداران حسینی تلاش کنند، چراکه حضور مردم در این مراسم بزرگ از معنویت بسیار بالایی برخودار است و بهانه‌ای برای ایرادهای فرعی صورت نگیرد.

عزاداری در لامرد براساس سنت است و یک مسیر ثابت دارد

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با اشاره به عزاداری‌های لامرد از زمان قدیم تاکنون، بیان داشت: از آنجایی که مردم لامرد و مناطق همجوار این شهرستان اعتقادات دینی و باورهای مذهبی خودشان را از مراجع تقلید دینی آموخته‌اند سنت عزاداری‌ها و نوحه‌خوانی‌ها از زمان قدیم تاکنون از هرگونه لوازم غیردینی و حرکات غیر شرعی مبرا بوده و عزاداری در لامرد بر اساس سنت و در یک مسیر ثابت انجام می‌شود.

مهرآوران عنوان کرد: بر مبلغان و مداحان واجب است و این انتظار از نسل جوان می‌رود که با توجه به انتظارات و برداشت‌ها و سلایق جامعه حفظ اصول و سنت‌های دینی را در رأس برنامه‌ریزی‌های عزاداری قرار دهند.

سال به سال شکوه حسینی افزایش می‌یابد

خادم‌الشهدای لامرد در ادامه سخنان خود بیان داشت: مردم به برکت عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها در این برهه از تاریخ فرهنگ عاشورا را احیا کرده‌اند و در هر شهر و روستایی نماد عاشورا که قبور شهدا است مشاهده می‌شود.

وی در پایان ابراز داشت: این دلبستگی مردم به مکتب عاشورا که همان عشق به ولایت است، سال به سال باشکوه حسینی و حضور عاشورایی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/2448/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول