اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

متهمی که یک ماه است اسم خود را نگفته است !

کچویی رئیس زندان اوین در رد اتهامات بنی صدر رئیس‌جمهور در مورد شکنجه در زندان ها گفت: متهمی را اینجا داریم که یک ماه است ما هنوز نتوانسته‌ایم اسم او را به دست آوریم و از پاسخ به اسم خود نیز ابا می کند و ما اگر می‌خواستیم شکنجه کنیم می‌توانستیم در عرض یک دقیقه اطلاعاتی را که می‌خواهیم از او به دست آوریم

متهمی که یک ماه است اسم خود را نگفته است !

رخدادهای 5 آذر 1359

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ورود به لبنان با سرکیس رئیس جمهور این کشور و همچنین کامل اسد رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت و گو کرد .
  • انقلاب هنوز با گذشت دو سال از پیروزی همچنان پا بر جا است ، با عراق نمی جنگیم بلکه با آمریکا در حال جنگ هستیم .
  • کچویی رئیس زندان اوین در رد اتهامات بنی صدر رئیس جمهور در مورد شکنجه در زندان ها  پاسخ گفت.
  • موسوی خوئینی ها در دیدار با سفیر اتریش : آیا از دولت آمریکا پرسیده اید که چرا با دانشجویان ایرانی چنین وحشیانه برخورد می کند؟
  • گروهی از افراد مسلح غیرقانونی دو روز پیش شهرستان سردشت را از چند سو مورد حمله خمپاره ای قرار دادند که در پی آن نیروهای مستقر در منطقه به مقابله برخواستند.
  • گروهی از نیروهای نظامی که در مسیر پیرانشهر به اشنویه عازم ماموریت بودند در نزدیکی روستای چپرآباد مورد حمله افراد مسلح غیرقانونی قرار گرفتند.

هاشمی : نگران اوضاع لبنان هستیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ورود به لبنان با سرکیس رئیس جمهور این کشور و همچنین کامل اسد رئیس مجلس لبنان دیدار و گفت و گو کرد . سرکیس در این دیدار اظهار داشت : یقینا انقلاب اسلامی ایران نظیر و مانندی در جهان ندارد و وجود امام روح انقلاب را در مردم می دمد و این روح قوی ترین سلاح در برابر سلاح های دیگر است. هاشمی نیز با بیان این که روح انقلاب در ایران اسلامی هنوز با گذشت دو سال از پیروزی همچنان پا بر جا است گفت : ملت مسلمان ما با وجود اینکه در جبهه ای به وسعت 800 کیلومتر با حکومت متجاوز عراق درجنگ است ولی غافل از فلسطین و لبنان نیست . وی ادامه داد : ما با عراق نمی جنگیم بلکه با آمریکا در حال جنگ هستیم . (1)

گزارشات صلیب سرخ خلاف ادعاهای بنی صدر

کچویی رئیس زندان اوین با حضور در جمع خبرنگاران به اتهامات بنی صدر رئیس جمهور در مورد شکنجه در زندان ها پاسخ گفت .  کچویی اظهار داشت : شما کافیست رجوع کنید به گزارشات صلیب سرخ که سه بار از زندان های ما بازدید کرده است و در این سه باری که از این جا بازدید کرده اند و همین امروز هم بازدیدی داشته اند و با تک تک زندانی ها صحبت می کنند و بعد گزارشات خود را می نویسند حال شما توجه کنید که اجنبی می آید و از ما تعریف می کند و خودی ...؟

 

موسوی خوئینی ها نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با سفیر اتریش در تهران دیدار و گفت و گو کرد. خوئینی ها در این دیدار خطاب به سفیر اتریش گفت : آیا از دولت آمریکا پرسیده اید که چرا با دانشجویان ایرانی چنین وحشیانه برخورد می کند؟

متهمی که یک ماه است اسم خود را نگفته است !

وی ادامه داد : متهمی را اینجا داریم که یک ماه است ما هنوز نتوانسته ایم اسم او را به دست آوریم و از پاسخ به اسم خود نیز ابا می کند و ما اگر می خواستیم شکنجه کنیم می توانستیم در عرض یک دقیقه اطلاعاتی را که می خواهیم از او به دست آوریم ولی این کار را نمی کنیم و به خاطر بعضی مسامحه کاری ها ملت می توانند ما را محاکمه کنند چرا که متهمی را به جرم اقدامات ضد انقلابی می گیریم و این فرد حتی اسم خود را نمی گوید و ما از کجا بدانیم که متهم هزاران مسئله درونش نباشد و یا از عوامل صد در صد دشمن نیست. کچویی گفت : ما حتی یک شلاق بدون حکم حاکم شرع به زندانی ها نزده ایم و برای هر اقدام خود مجوز داریم .

درخواست های مسئولین برای آزادی گردن کلفت ها

رئیس زندان اوین با اشاره به این که بعد از دستگیری بعضی از گردن کلفت ها از جمله هویدا و ...و محاکمه این افراد چه در دولت بازرگان و چه بعد از آن اعتراضاتی از سوی مقامات وقت به دادستانی و دادگاه ها می شد گفت :  هرگاه اعتراضی از سوی مسئولین به دست ما رسید در جهت آزادی گردن کلفت ها بوده است و هیچ گاه سفارشی برای آزادی یک زندانی مستضعف به دست ما از سوی آنها نرسیده است وقتی که به دادگاه های صنفی اعتراض می شود آنجایی است که یک سرمایه دار گردن کلفت را که احتکار کرده است زندانی می کنند .

تلاشی که برای آزادی یک محکوم به اعدام شد !

وی در ادامه به یک نمونه از مداخلات مسئولان در امور دادگاه ها اشاره کرده و گفت : در مورد فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش رژیم طاغوت که به اعدام محکوم شده بود یک بار نامه آوردند و جلوی اعدام او را گرفتند ، در آن موقع رئیس دادگاه و دادستان خدمت امام می روند و ایشان می گویند هیچ کس حق دخالت در کار قاضی را ندارد ولی باز هم دوباره موقع اعدام نامه هایی می آید که این کار را نکنید ولی دیگر کسی به این نامه ها عمل نمی کند.(2)

موسوی خوئینی ها : آمریکا چرا با دانشجویان ما وحشیانه برخورد می کند؟

موسوی خوئینی ها نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با سفیر اتریش در تهران دیدار و گفت و گو کرد. خوئینی ها در این دیدار خطاب به سفیر اتریش گفت : آیا از دولت آمریکا پرسیده اید که چرا با دانشجویان ایرانی چنین وحشیانه برخورد می کند؟(3)

حمله مهاجمین مسلح از سه طرف به سردشت

گروهی از افراد مسلح غیرقانونی دو روز پیش شهرستان سردشت را از چند سو مورد حمله خمپاره ای قرار دادند که در پی آن نیروهای مستقر در منطقه به مقابله برخواستند. مهندس طاهری استاندار آذربایجان غربی با اعلام این خبر اظهار داشت از تلفات حادثه خبری در دست نیست.

فرماندار نقده نیز در گفت و گویی اعلام کرد : گروهی از نیروهای نظامی که در مسیر پیرانشهر به اشنویه عازم ماموریت بودند در نزدیکی روستای چپرآباد مورد حمله افراد مسلح غیرقانونی قرار گرفتند که در درگیری روی داده یک نظامی شهید و تلفاتی نیز به مهاجمین وارد آمد. فرماندار میاندوآب نیز گفت : افراد مسلح با حمله به روستای حسین آباد از توابع میاندوآب 5 نفر از اهالی را به گروگان گرفته اند.(4)

پی نوشت :

1-  کیهان ،‌5 آذر1359 ، صفحه12

2- جمهوری اسلامی، 5 آذر1359،صفحه6

3- کیهان ، 5 آذر1359، صفحه 12

4-  کیهان ، 5 آذر1359، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول