اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

احتمال وجود ساز و کاری برای حمله به ممیزی

یک شاعر درباره بحث‌های مطرح‌شده درباره ممیزی کتاب گفت: بعید نیست ساز و کاری تعریف‌شده وجود داشته باشد تا افرادی برای ملتهب کردن فضای فرهنگی جامعه چنین سخنانی را بر زبان بیاورند.

احتمال وجود ساز و کاری برای حمله به ممیزی

مصطفی محدثی خراسانی از شاعران متعهد و پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره میزگردی که اخیرا در پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات برگزار شد و در آن حاضران به انتقاد از ممیزی و حذف کامل آن پرداختند،‌ گفت: نقطه ایده آل این است که سطح فرهنگی نویسندگان و نخبگان و جامعه ما آن قدر ارتقا پیدا کند که در کشور هر صاحب اندیشه‌ای، خودش مسئول نوشته‌هایش باشد و خودش ممیز آثار خودش باشد و چنین نظارت درونی و آگاهانه ملکه فکری و ذهنی جامعه ما چه در سطح فردی و چه در سطح جمعی شود.

وی افزود: اما به هر حال این اتفاق نیفتاده و ما به آن ایده‌آل نرسیده‌ایم و حذف کامل ممیزی و آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند، رهایی و ولنگاری است و اسمش اصلا آزادی نیست.

این شاعر اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی جامعه ما نیازمند کنترل‌ها ممیزی‌هایی برای انتشار کتاب هستیم اما این باید دور باشد از اعمال نظرهای شخصی افراد.

محدثی خراسانی در پاسخ به این سوال که چه چیزی افرادی را به این نقطه رسانده است که حاضر نیستند کتابی را به خواهر و مادر خود بدهند ولی از انتشار این کتاب‌ها هم دفاع می‌کنند، گفت: چون ممیزی فضای محدود کردن را القا می‌کند،‌ خیلی‌ها به نکات مثبتش توجه نمی‌کنند و صرفا یک واکنش احساسی به این پدیده دارند.

این شاعر اظهار داشت: من خوش‌بین هستم و نمی‌خواهم این جریان را متهم به قصد و غرض کنم و اگر خوش بین باشیم می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که این افراد به شرایط کنونی و نتایج ولنگاری برای جامعه آگاه نیستند. اما بعید نیست ساز و کاری تعریف شده وجود داشته باشد تا افرادی برای ملتهب کردن فضای فرهنگی جامعه چنین سخنانی را بر زبان بیاورند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول