اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تهران هنوز جوابی به واشنگتن نداده است

به دنبال اخباری از خلف وعده آمریکا منبی بر اینکه آمریکا در صورت آزادی گروگان ها نیز از تحویل لوازم یدکی به ایران خودداری خواهد کرد، بهزاد نبوی وزیر مشاور گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران بررسی پاسخ آمریکا به شرایط پیشنهادی ایران را هنوز پایان نداده و جوابی به واشنگتن نداده است.

تهران هنوز جوابی به واشنگتن نداده است

رخدادهای 22 آذر1359

چکیده

 

  • جبهه های جنوب طی دو روز گذشته صحنه درگیری های پراکنده و ادامه حملات توپخانه سنگین ایران به مواضع دشمن در اطراف اهواز و آبادان و چند نقطه در خاک عراق بود.
  • فرمانده نیروی دریایی: در صورت دخالت خارجی قادریم با کمترین هزینه چنان درسی به متجاوزان بدهیم که حتی به خاطر کسی هم خطور نکرده باشد.
  • دفتر امام خمینی اعلام کرد حجت الاسلام محمد منتظری به عنوان نماینده رهبر انقلاب مامور رسیدگی به امور زندان ها شده است .
  • روزنامه السفیر امروز مدعی شد به دنبال توافق تهران و واشنگتن بر سر دارایی های شاه سابق ایران، 52 گروگان آمریکایی روز کریسمس آزاد خواهند شد.
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران بررسی پاسخ آمریکا به شرایط پیشنهادی ایران را هنوز پایان نداده و جوابی به واشنگتن نداده است.
  • سید محمد خاتمی در سرمقاله امروز کیهان با عنوان « و اینک جهاد اکبر ...»‌نوشت : انقلاب اسلامی بوده است که توانسته طرح های ویرانگر آمریکا را در ایران که این سرزمین را به پایگاه امن تجاوزاتش در منطقه مبدل کرده بود از بین ببرد و امید قدرت های توسعه طلب را برای سلطه مجدد بر ایران از بند رسته مبدل به یاس کند.
  • حدود 10 هزار نفر از مردم اصفهان برای استماع سخنرانی شیخ علی تهرانی در محل ورزشگاه تختی این شهر اجتماع کرده بودند که این سخنرانی با درگیری های موافقان و مخالفان برگزار نشد .

عملیات تفنگداران نیروی دریایی کشورمان در خرمشهر

در حالیکه رژیم متجاوز عراق مدعی تصرف آبادان و گذشتن از رودخانه بهمنشیر شده است خبرنگاران خبرگزاری های بین المللی در بازدید از جبهه های جنگ آبادان ، بهمنشیر و ساحل شرقی اروند رود گزارش و فیلم از این جبهه ها تهیه کردند. بر اساس گزارش های رسیده جبهه های جنوب طی دو روز گذشته صحنه درگیری های پراکنده و ادامه حملات توپخانه سنگین ایران به مواضع دشمن در اطراف اهواز و آبادان و چند نقطه در خاک عراق بود. خبر دیگر این که تفنگداران نیروی دریایی در خرمشهر وارد عمل شدند.(1)

ناخداافضلی : ایران به تنهایی قادر است در برابر تمام کشورهای منطقه بایستد

ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی گفت : در حمله به دو اسکله نفتی عراق 13 کشتی نفتی این کشور و 13 کشتی جنگی و همچنین 11 جنگنده عراقی نابود شدند. وی گفت : ایران به تنهایی قادر است در برابر کلیه کشورهای منطقه بایستد .

افضلی تاکید کرد : عراق از ابتدای جنگ یکی از اهداف اصلیش از بین بردن تاسیسات خارک و جلوگیری از صدور نفت ایران و در نتیجه قطع درآمد نفت ایران بود . بنابراین با موجهای گسترده حملات هوایی متعددی را به جزیره خارک و بندر بوشهر که پایگاه مهم دریایی ، هوایی ما در آنجا قرار دارد انجام داد و در این حملات چیزی بیش از 70 جنگنده خودش را از دست داده و چیزی که به دست آورده خسارات جزئی بوده که به تاسیسات زده . وی ادامه داد : قسمت اعظم نیروی دریایی عراق نابود شده است و در صورت دخالت خارجی قادریم با کمترین هزینه چنان درسی به متجاوزان بدهیم که حتی به خاطر کسی هم خطور نکرده باشد.(2)

سید محمد خاتمی در سرمقاله امروز کیهان با عنوان « و اینک جهاد اکبر ...»‌نوشت : انقلاب اسلامی بوده است که توانسته طرح های ویرانگر آمریکا را در ایران که این سرزمین را به پایگاه امن تجاوزاتش در منطقه مبدل کرده بود از بین ببرد و امید قدرت های توسعه طلب را برای سلطه مجدد بر ایران از بند رسته مبدل به یاس کند.

نماینده امام در هیئت بررسی وضع زندان ها مشخص شد

دفتر امام خمینی اعلام کرد حجت الاسلام محمد منتظری به عنوان نماینده رهبر انقلاب مامور رسیدگی به امور زندان ها شده است . در این اطلاعیه آمده است : از آنجا که قرار بود نماینده ای از طرف امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی انتخاب شود تا به اتفاق هیئتی برای رسیدگی به امور زندان ها وضع زندان های سراسر کشور را به صورت دقیق بررسی کرده و برای حضرت امام گزارش کنند جناب حجت الاسلام محمد منتظری به نمایندگی از طرف رهبر انقلاب انتخاب می شوند تا در صورت اثبات شکنجه عاملین بدون اغماض به حضرت امام معرفی شوند تا به مجازات شرعی و قانونی خود برسند.(3)

11 جاسوس عراقی در اهواز اعدام شدند

دادگاه انقلاب اسلامی خوزستان در اهواز پس از رسیدگی به پرونده 12 تن از کسانی که متهم به قتل و کشتار بیرحمانه مردم از طریق بمب گذاری و انفجار لوله های نفت و وارد کردن اسلحه و پخش آن در بین ضد انقلاب و ایجاد رعب و حست در جامعه بودند 11 تن از این افراد را به اعدام و یک نفر باقی مانده را به حبس ابد محکوم کرد.(4)

بهزاد نبوی : خبر آزادی گروگان ها بی اساس است

روزنامه السفیر امروز مدعی شد به دنبال توافق تهران و واشنگتن بر سر دارایی های شاه سابق ایران 52 گروگان آمریکایی روز کریسمس آزاد خواهند شد. به نوشته این روزنامه دولت آمریکا موافقت کرده است ثروت باقی مانده از شاه سابق را آزاد کند تا دادگاه های آمریکا در مورد واگذاری آن به دولت ایران با وارثان محمد رضا پهلوی تصمیم بگیرند. السفیر به نقل از منابع موثق ایرانی این خبر را تهیه کرده و افزوده است : آمریکا در صورت آزادی گروگان ها نیز از تحویل لوازم یدکی به ایران خودداری خواهد کرد.

در واکنش به این خبرها بهزاد نبوی وزیر مشاور گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران بررسی پاسخ آمریکا به شرایط پیشنهادی ایران را هنوز پایان نداده و جوابی به واشنگتن نداده است. وی افزود : بنابراین بحث درباره آزادی گروگان ها بی اساس است . هر زمان که شرایط پیشنهادی مجلس شورای اسلامی و روش های اجرایی که به وسیله دولت تعیین خواهد شد از سوی آمریکا پذیرفته گردید می توان به آزادی گروگان ها امیدوار بود. بهزاد نبوی در مورد موضوع قطعات یدکی نیز گفت : اصولا چنین درخواستی از سوی ایران انجام نشده و نخواهد شد تا با مخالفت آمریکا روبرو شود.(5)

خاتمی : انقلاب طرح های ویرانگر آمریکا در ایران را از بین برد

سید محمد خاتمی در سرمقاله امروز کیهان با عنوان « و اینک جهاد اکبر ...»‌نوشت : انقلاب اسلامی بوده است که توانسته طرح های ویرانگر آمریکا را در ایران که این سرزمین را به پایگاه امن تجاوزاتش در منطقه مبدل کرده بود از بین ببرد و امید قدرت های توسعه طلب را برای سلطه مجدد بر ایران از بند رسته مبدل به یاس کند. وی ادامه داد : آنچه مسلم است اینکه ملت مسلمان ایران آئین پایداری و مقاومت در صحنه جهاد اصغر را به خوبی از امام خویش آموخته است ولی هنگامی جامعه ما با اطمینان راه سعادت را خواهد پیمود که همه دست اندرکاران اداره مملکت نیز به پیروی از امام امت از صحنه جهاد اکبر پیروز بیرون آیند که : خط پیروز خط امام است و خط امام خط مبارزه با نفس است.(6)

 

مواضع آیت‌الله طالقانی در خصوص عملکرد سازمان منافقین در بعد از انقلاب باعث بی‌نتیجه ماندن نقشه‌های آن‌ها برای سو استفاده از نام ایشان می‌شود. به عنوان مثال در موضوع دستگیری «مهدی سعادتی» به دلیل ارتباط با سفارت شوروی در حالی که منافقین با ایجاد جو روانی در صدد بودند تا او را آزاد کنند، آیت الله طالقانی طی اطلاعیه‌ محرمانه‌ای به آن‌ها دستور می‌دهد که دست از بلوا و آشوب آفرینی بردارند

درگیری شدید در محل سخنرانی شیخ علی تهرانی

حدود 10 هزار نفر از مردم اصفهان برای استماع سخنرانی شیخ علی تهرانی در محل ورزشگاه تختی این شهر اجتماع کرده بودند که این سخنرانی با درگیری های موافقان و مخالفان برگزار نشد .

در میان اجتماع کنندگان به طور مشهود افرادی از مجاهدین خلق [منافقین] دیده می شدند ، این دسته در حالیکه تصاویر بنی صدر رئیس جمهور را بر دست داشتند اینگونه شعار می دادند : مرگ بر ارتجاع ، مرگ بر سه مفسدین ، بهشتی بهشتی طالقانی رو تو کشتی ، تهرانی ، تهرانی پیرو طالقانی ، شکنجه زندان ها کار سران حزب است ،‌صدا و سیمای ما از انحصار حزبی آزاد باید گردد ، بنی صدر بنی صدر حمایتت می کنیم ، فدایی می رزمد ارتجاع می لرزد، سلامتی سلامتی تو قهرمان ملتی.

همچنین در قسمت های مختلف دیگر ورزشگاه گروه های کثیری در حالیکه عکس هایی از امام خمینی ، آیت الله بهشتی و رجایی نخست وزیر در دست داشتند شعار می دادند. شعارهای این دسته عبارت بود از : مسلمان به پا خیر قران سرنیزه شده ، ضد سپهسالاری ولایت فقیه است ، جنبشی توده ای حیا کن بنی صدر رو رها کن ، رجایی بهشتی ضد ملی گرایی ، شیخ علی تهرانی شریخ قاضی شده ،‌جمهوری اسلامی دوران مصدق نمی شه.    پس از یک ساعت انتظار شیخ علی تهرانی وارد ورزشگاه شد که با شعارهای گروه مخالف نتوانست از خودرو پیاده شود ، وی بدون سخنرانی محل را ترک کرد . (7)

پی نوشت :

1-  کیهان ، 22 آذر1359، صفحه 2

2- کیهان ، 22 آذر1359، صفحه 3

3-  اطلاعات ، 22 آذر1359، صفحه 10

4- کیهان ، 22 آذر1359، صفحه 3

5- کیهان ، 22 آذر1359، صفحه 2

6-  کیهان ، 22 آذر1359، صفحه 1 و 2

7- جمهوری اسلامی ، 22 آذر1359، صفحه 2 ، هواداران شیخ علی تهرانی و بنی صدر در این تجمع به عیان از شخصیت آیت الله طالقانی سوء استفاده کرده و علیه آیت الله بهشتی شعار می دهند.  آیت الله طالقانی یکی از شخصیت هایی است که بی شک مرور تاریخ انقلاب بدون توجه به مجاهدات او راه به جایی نخواهد برد ولی آن چه که در مرور زندگینامه سراسر مجاهدت این ابوذر انقلاب خود را نشان می دهد نه مبارزات او و نه زندان رفتن ها و شکنجه و سوابق درخشان که سوء استفاده گروهک های فرصت طلب از ایشان برای رسیدن به اهدافی است که آیت الله طالقانی عمری با آن مبارزه کرده بود .

مجاهدین خلق و یا بهتر بگوئیم منافقین ، گروهک های تجزیه طلب کوچک و بزرگ در گوشه و کنار کشور و ...همه و همه در روزها و ماه های ابتدایی انقلاب برای شکستن سد سدید انقلاب تلاش داشتند در مقابل امام رهبر سازی کرده و انقلاب را به بخش های کوچک و بزرگ و بعضا مساوی تقسیم کنند .

در این میان در آذربایجان به آیت الله شریعتمداری تمسک جستند ، در کردستان به عزالدین حسینی ها و در خوزستان به شبیرخاقانی  و در سراسر کشور نیز شخصیتی چون آیت الله طالقانی محل امید این گروهک ها بود .

آن چه روشن است آیت الله طالقانی خود به خوبی این حرکت های موذیانه را می دید ، سخنان ابوذر انقلاب سراسر نشان از آن دارد که ایشان در جای جای موضع گیری های خود تلاش دارد که بگوید حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله و این خود شعار نیست چرا که در ادامه به آن پرداخته و کدهای دقیقی از بیانات آیت الله طالقانی ارائه خواهیم کرد .

رابطه‌ آیت‌الله طالقانی با سازمان مجاهدین خلق را می‌توان به 3 دوره تقسیم کرد. دوره‌ی اول از تشکیل این سازمان توسط «حنیف‌نژاد» و «سعید محسن» تا کشته شدن حنیف‌نژاد است. در این دوران ایشان به دلیل اینکه احساس می‌کردند مشی این گروه اسلامی است از این سازمان و اعضای آن حمایت می کردند . بسیاری از شخصیت های انقلاب از جمله هاشمی رفسنجانی نیز در این دوره از سازمان حمایت کرده و حتی کمک های مالی زیادی برای پیش برد اهداف آن اختصاص داده بودند . نبود اطلاع کافی از برنامه ها و ایدئولوژی مجاهدین خلق در این برهه زمینه ساز این اشتباهات شده بود هر چند امام و رهبر بصیر انقلاب پیش از همه انحرافات را تشخیص داده و از تائید این سازمان خودداری کردند که بررسی آن در این مجال نمی گنجد.

دوره‌ی دوم از زمان کشته شدن حنیف‌نژاد تا اعلام تغییر مواضع ایدئولوژی و پذیرش مارکسیسم توسط مجاهدین است که آیت الله طالقانی از آن‌ها اعلام برائت می‌کنند و دوره‌ی سوم که دوره‌ی ارتباط یک طرفه‌ی منافقین، با وجود نفی آن‌ها از سوی آیت الله طالقانی است.

در این دوره که بعد از انقلاب بوده است منافقین سعی داشتند تا با مصادره‌ی نام آیت‌الله طالقانی به نفع خود از محبوبیت ایشان سو‌ استفاده کنند.

با این حال مواضع آیت‌الله طالقانی در خصوص عملکرد سازمان منافقین در بعد از انقلاب باعث بی‌نتیجه ماندن نقشه‌های آن‌ها برای سو استفاده از نام ایشان می‌شود.

به عنوان مثال در موضوع دستگیری «مهدی سعادتی» به دلیل ارتباط با سفارت شوروی در حالی که منافقین با ایجاد جو روانی در صدد بودند تا او را آزاد کنند، آیت الله طالقانی طی اطلاعیه‌ محرمانه‌ای به آن‌ها دستور می‌دهد که دست از بلوا و آشوب آفرینی بردارند. رک امین آبادی ، روح الله ،سوء‌استفاده از شخصیت آیت الله ،برهان ، 1 مرداد 1392  و امین آبادی ، روح الله ، ابوذر انقلاب از قرائت منافقین تا روایت اسناد ، سایت روزشمار ، 10 مرداد 1392

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول