اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چرا آیت الله طاهری از اصفهان مهاجرت کرد

آیت الله سید جلال الدین طاهری به نشانه اعتراض به اسائه ادب و بی حرمتی نسبت به مقام شامخ ولایت فقیه از اصفهان مهاجرت کرده و گفت: اینجانب با دلی پر از درد و قلبی آکنده از غم و غصه به مردم عزیز اصفهان اعلام می کنم که نمی توانم در این شهر بمانم و شاهد این ماجراهای حساب شده باشم .

چرا آیت الله طاهری از اصفهان مهاجرت کرد

رخدادهای 24 آذر1359

چکیده

  • آیت الله سید جلال الدین طاهری امام جمعه اصفهان امروز با صدور اطلاعیه ای به نشانه اعتراض به اسائه ادب و بی حرمتی نسبت به مقام شامخ ولایت فقیه از اصفهان مهاجرت کرد.
  • آیت الله خادمی رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به رویدادهای اخیر این شهر گفت : اهانت به اصل ولایت فقیه و جسارت به عکس امام امت قلب هر انسان مسلمانی را جریحه دار می سازد .
  • در حالی که کشورهای عضو اوپک از جمله ایران رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را به دلیل مشی نژاد پرستانه تحریم کرده و از تحویل نفت به این رژیم خودداری می کنند کشورهای غربی به نفع این رژیم اقدام به سرقت نفت کرده اند.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر در ارتباط با رسیدگی به وضع کسانیکه بدون پرداخت حقوق از کار برکنار و یا معلق شده اند اطلاعیه ای صادر کرد.
  • بر اساس پیش بینی ها، جلسه اوپک که در بالی اندونزی برگزار خواهد شد به خاطر اسارت تندگویان وزیر نفت ایران توسط عراق به شکست خواهد انجامید.
  • فرمانده سپاه پاسداران آبادان: جاده هایی که به آبادان منتهی می شود در دست دشمن است اما امکان این که دشمن وارد شهر بشود و بتواند آبادان را بگیرد وجود ندارد .
  • موسوی خوئینی ها رئیس کمیسیون امورخارجی مجلس گفت : به عنوان شاخص و به عنوان یک میزان آمریکا همیشه دشمن است .
  • عراق برای متوقف ساختن جنگ دست به دامان بازار مشترک اروپا شد و تعهد داد که در قبال پایان دادن به جنگ از سوی اروپا به این کشورها نفت ارسال کند.
  • بنی صدر رئیس جمهور در مصاحبه ای با شبکه سراسری سی بی اس آمریکا گفت : در هرگونه رابطه ای میان ایران و آمریکا ، ایران حکم بره در مقابل گرگ را خواهد داشت .
در اعتراض به اهانت علیه اصل ولایت فقیه ؛ آیت الله طاهری از اصفهان مهاجرت کرد

آیت الله سید جلال الدین طاهری امام جمعه اصفهان امروز با صدور اطلاعیه ای به نشانه اعتراض به اسائه ادب و بی حرمتی نسبت به مقام شامخ ولایت فقیه از اصفهان مهاجرت کرد. در بخشی از اطلاعیه آیت الله اصفهانی آمده است : اینجانب با دلی پر از درد و قلبی آکنده از غم و غصه به مردم عزیز اصفهان اعلام می کنم که نمی توانم در این شهر بمانم و شاهد این ماجراهای حساب شده باشم .

در بخشی از اطلاعیه آیت الله اصفهانی آمده است : پاره کردن تصویر آیت الله منتظری در مشهد مقدمه ای بود به توهین و هتاکی علیه اصل ولایت فقیه در اصفهان و اینجانب با دلی پر از درد و قلبی آکنده از غم و غصه به مردم عزیز اصفهان اعلام می کنم که نمی توانم در این شهر بمانم و شاهد این ماجراهای حساب شده باشم . وی ادامه داد : نمی توانم بمانم و ببینم شایسته ترین بندگان خدا این چنین مورد اهانت قرار گیرند و خدای ناکرده عده ای به اسم آزادی فریاد مرگ بر اسلام و مرگ بر قرآن سردهند . امروز به ولایت امر اهانت می شود و خدا می داند فردا چه نقشه دیگری در سردارند. (1)

آیت الله خادمی : حمله به تجمعات انحرافی هیچ سودی جز برای دشمن ندارد

آیت الله خادمی رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به رویدادهای اخیر این شهر گفت : ایجاد اجتماعات انحرافی و حمله به آنها هیچ سودی جز برای دشمن نخواهد داشت . وی گفت : اهانت به اصل ولایت فقیه و جسارت به عکس امام امت قلب هر انسان مسلمانی را جریحه دار می سازد . وی ادامه داد : دشمن ضربه خورده سعی می کند توسط ایادی و عوامل داخلی خود انقلاب را از داخل متلاشی سازد . (2)

موسوی خوئینی ها رئیس کمیسیون امورخارجی مجلس گفت : وزارت خارجه باید بداند به عنوان شاخص و به عنوان یک میزان آمریکا همیشه دشمن است ما همیشه در رابطه خارجی خود با آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می کنیم رابطه ما با آمریکا رابطه ما و یک دشمن قدرتمند اصلی است .

سرقت نفت به وسیله آفریقای جنوبی

در حالی که کشورهای عضو اوپک از جمله ایران رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را به دلیل مشی نژاد پرستانه تحریم کرده و از تحویل نفت به این رژیم خودداری می کنند کشورهای غربی به نفع این رژیم اقدام به سرقت نفت کرده اند. روزنامه آبزرور چاپ لندن گزارش داد یک تانکر عظیم نفت کش نروژی با نقض تحریم سازمان اوپک در حال حمل غیرقانونی نفت به آفریقای جنوبی است . این روزنامه ادعا کرد تانکر 240 هزار تنی هادوروت بعد از اعلام مقصد دروغی هنگام بارگیری در بنادر اوپک در سال گذشته حداقل 12 محموله نفت خام را به آفریقای جنوبی حمل کرپده است .(3)

بررسی وضع پاکسازی شدگان ادارات آغاز شد

محمد علی رجایی نخست وزیر در ارتباط با رسیدگی به وضع کسانیکه بدون پرداخت حقوق از کار برکنار و یا معلق شده اند اطلاعیه ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : چون نظر دولت بر تامین عدالت بر پایه موازین عالیه اسلام است و به منظور آنکه در اجرای قوانین و مقررات مربوط به پاکسازی از کسی تضییع حق نشود لذا در اجرای وظیفه ای که در این مورد بر عهده دولت محول است تصمیم گرفته شده که به این موضوع سریعا رسیدگی شود.(4)

کنفرانس اوپک افتتاح شد

کنفرانس اوپک امروز در بالی اندونزی تشکیل شد . جلسه اخیر اوپک یکی از حساس ترین جلسات در طول 20 سال گذشته محسوب می شود. روزنامه القبس چاپ کویت در شماره اخیر خود به این موضوع پرداخت و پیش بینی کرد جلسه اوپک به خاطر اسارت تندگویان وزیر نفت ایران توسط عراق به شکست خواهد انجامید. این روزنامه همچنین نوشت : سوهارتو رئیس جمهور اندونزی در این اجلاس احتمالا از عراق درخواست خواهد کرد تندگویان را آزاد کند.

علی اکبر معین فر رئیس کمیسیون نفت مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی در مورد طرح مسئله ربوده شدن وزیر نفت کشورمان به دست عراق گفت : در گردهم آیی مسئولین اوپک در اجلاس مقدماتی وین که قبل از تشکیل کنفرانس بالی صورت گرفت مسئله ربوده شدن وزیر نفت ایران مطرح شد و با وجود مخالفت های شدید عراق قرار شد که این موضوع در کنفرانس بالی مطرح شود من امیدوارم با کوشش اعضای هیئت ایرانی در کنفرانس اوپک موضوع ربوده شدن وزیر نفت ایران به نحو احسن تعقیب شود.(5)

شمخانی : نمی دانم چرا عملیات تهاجمی شروع نمی شود !

شمخانی فرمانده سپاه خوزستان: به علت جنگ های پراکنده ای که برادران ارتشی و پاسدار علیه نیروهای متجاوز عراق آغاز کرده اند عراق تمامی طرح های نظامی اش به بن بست رسیده و فعلا فاقد تحرک در جبهه ها است . وی ادامه داد : نیروهای خودی با توپخانه به پشتیبانی وسیعی که توده های مسلمان از جنگ کردند و با توجه به آمادگی هایی که بعد از جنگ حاصل شد در وضعیت خوبی به سر می برند و می توانند عملیات تهاجمی خودشان را آغاز کنند و این شاید برای من یک علامت سوال ایجاد کرده که چرا این عملیات آغاز نمی شود ولی قطعا آغاز خواهد شد.

جهان آرا : چرا خرمشهر سقوط کرد ؟!

جهان آرا مسئول سپاه خرمشهر نیز در مورد چگونگی عملیات سپاه در برابر نیروهای دشمن و نیز دلایل سقوط این شهر گفت : مسئله خرمشهر گذشته از سقوط یا سستی که در مورد این شهر صورت گرفت مسئله ای برای کل جهان و یا مسئله رسالت و ثبات انقلاب اسلامی در منطقه شد که این شهر با اینکه از کوچک ترین دفاع که بایستی بخصوص در مرزهایش صورت می گرفت برخوردار نبود بزرگترین حماسه را در طول این جنگ با 45 الی 50 روز مقاومت حماسه انگیز خود در تاریخ به جا گذاشت.

وی گفت : ما با حدود تقریبا 10 قبضه آرپی چی 7 ، حدود 35 نفربر و 15 تانک حدود 800 الی 900 نفر از دشمن را از بین بردیم . جهان آرا گفت : تنها عامل سقوط خرمشهر این بود که حداقل 5 یا 6 توپخانه سنگین روی شهر کار می کردند و تنها عامل که دشمن توانست شهر را تسخیر کند همین مسئله توپخانه بود چرا که هر چقدر دشمن با نفرات و یا تانک و یا نفر بر وارد شهر می شد صدمه می دید و 4 بار از این کانال وارد شهر شد و ما آنها را پس راندیم .

آیت الله خادمی رئیس حوزه علمیه اصفهان: ایجاد اجتماعات انحرافی و حمله به آنها هیچ سودی جز برای دشمن نخواهد داشت . وی گفت : اهانت به اصل ولایت فقیه و جسارت به عکس امام امت قلب هر انسان مسلمانی را جریحه دار می سازد . دشمن ضربه خورده سعی می کند توسط ایادی و عوامل داخلی خود انقلاب را از داخل متلاشی سازد .

وی همچنین اظهار داشت : باید این مسئله را بگویم که سپاه خرمشهر با 150 نفر پرسنلی که داشت 70 درصدش در این جنگ شهید شدند و 12 نفر اسیر داشتیم و الان هم برادران در شرق خرمشهر طرف شرق رودکارون به مقاومت در مقابل نیروهای عراقی ادامه می دهند.

جاده هایی که به آبادان منتهی می شود دست عراق است

کیانی فرمانده سپاه پاسداران آبادان نیز با اشاره به وضع این شهر و فرمان امام برای رفع حصر این شهر گفت : جاده هایی که به آبادان منتهی می شود در دست دشمن است اما امکان این که دشمن وارد شهر بشود و بتواند آبادان را بگیرد وجود ندارد و انشاء الله با طرحی که ارائه شده پس از شکست محاصره آبادان پس گرفتن خرمشهر در برنامه ما است و به امید خدا مابقی خرمشهر را هم حتما پس خواهیم گرفت اگر سهل انگاری ها و نارسایی هایی که در زمان سقوط غرب خرمشهر بود تکرار نشود.(6)

موسوی خوئینی ها : به عنوان شاخص و به عنوان یک میزان آمریکا همیشه دشمن است

موسوی خوئینی ها رئیس کمیسیون امورخارجی مجلس گفت : به عنوان شاخص و به عنوان یک میزان آمریکا همیشه دشمن است . وی اظهار داشت : وزارت خارجه باید بداند به عنوان شاخص و به عنوان یک میزان آمریکا همیشه دشمن است ما همیشه در رابطه خارجی خود با آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می کنیم رابطه ما با آمریکا رابطه ما و یک دشمن قدرتمند اصلی است .

خوئینی ها با تاکید بر این که اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود گفت : در سیاست خارجی ما اسرائیل به عنوان یک دولت غاصب محسوب می شود ما معتقدیم که این دولت غاصب باید از بین برود و آنهایی که در فلسطین اشغالی که هم اکنون به نام اسرائیل خوانده می شود اعم از مسلمانان یهودی ها و مسیحی ها و آنها که اهل آنجا هستند و زندگی می کنند تشکیل یک دولت بدهند.

وی ادامه داد : سیاست خارجی ما پس از پیروزی انقلاب نباید به گونه ای باشد که هر کس نگاه می کند بگوید این سیاست چه فرقی با سیاست خارجی شاه داشت ؟ خوئینی ها بار دیگر تصریح کرد : باید بدانیم که آمریکا دشمن است و اگر هرکسی در رابطه دوستی با ما آمریکا را بر ما مقدم داند و به خاطر آمریکا با ما دشمنی کند آن کشور از ما دور است . (7)

عراق خواستار میانجیگری بازار مشترک در جنگ شد

عراق برای متوقف ساختن جنگ دست به دامان بازار مشترک اروپا شد و تعهد داد که در قبال پایان دادن به جنگ از سوی اروپا به این کشورها نفت ارسال کند. روزنامه سوری تشرین با اعلام این خبر تاکید کرد : کشورهای مشترک المنافع اروپایی به سختی مشغول مطالعه و بحث دقیق بر سر 4 برگ مربوط به مسائل مهم خاورمیانه هستند یکی از موضوعات مورد بحث فشارهایی است که رژیم عراق بر این کشورها برای میانجیگری و متوقف ساختن جنگ وارد می سازد عراق خواستار مشارکت فوری این کشورها با تمام توان و کوشش برای متوقف کردن جنگ است که در عوض عراق ارسال نفت به این کشورها را تعهد کرده است . (8)

بنی صدر : هرگونه اتحاد با آمریکا نزدیکی گرگ با بره است

بنی صدر رئیس جمهور در مصاحبه ای با شبکه سراسری سی بی اس آمریکا گفت : در هرگونه رابطه ای میان ایران و آمریکا ، ایران حکم بره در مقابل گرگ را خواهد داشت . وی ادامه داد :‌ با این وجود معتقدم ایران و آمریکا می توانند به برقراری روابط فرهنگی اقدام کنند مشروط بر آنکه ایرانیان از قید تسلط آمریکا رها باشند.(9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 25 آذر 1359، صفحه 11، آیت الله طاهری اصفهانی در سال 1359 و در اعتراض به هتک حرمت اصل ولایت فقیه از اصفهان مهاجرت می کنند و می گویند نمی توانند بمانند و ببینند چگونه عزیزترین انسان های روی زمین چگونه مورد اهانت قرار می گیرند . او به حق حرمت اصل و شخص ولایت فقیه را پاس می دارد و معتقد است امروز از ولایت فقیه شروع کرده اند و فردا به اصل اسلام می رسند ولی ای کاش او و دوستانش در سال 88 نیز زمانی که ضد انقلاب در کوچه ها و خیابان ها مرگ بر اصل ولایت فقیه سردادند و شعار جمهوری ایرانی نقل محافل آنان شد قیام می کردند نه این که به مفتی ضد انقلاب بدل می شدند و بنزین بر آتش کینه آنان می ریختند ...ای کاش آیت الله طاهری می دانست پیش از آن که دیر شود وقتی در سال 1359 آیت الله منتظری را به دلیل انتساب به امام خمینی مورد هتاکی قرار می دهند این یعنی آیت الله منتظری از خود اصالتی نداشته و هر چه بود امام بود و امام نیز به علت فانی بودن در خدا این گونه مورد عزت و احترام بود ...ای کاش می دانستند و این گونه در فتنه 88 اسباب سوء‌استفاده دشمن نمی شدند ...ای کاش ...

2-  جمهوری اسلامی ، 24 آذر1359، صفحه 1

3-  اطلاعات ، 24 آذر1359، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 24 آذر1359، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 24 آذر1359، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 24 آذر1359، صفحه 7

7- جمهوری اسلامی ، 24 آذر1359، صفحه 7

8- جمهوری اسلامی ، 24 آذر1359، صفحه 12

9- کیهان ، 24 آذر1359، صفحه12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول