اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ما هیچ ترسی از مبارزه مستقیم با آمریکا نداریم

دکتر عبدالحمید دیالمه نماینده مجلس شورای اسلامی: زیباترین حرکتی که دولت ایران می توانست انجام بدهد این بود که این جمله امام را بر روی پوسترهای تبلیغاتی چاپ بکند و بعد از صحبت های ریگان در سراسر جهان پخش می کرد که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

ما هیچ ترسی از مبارزه مستقیم با آمریکا نداریم

رخدادهای 18 دی 1359

چکیده

  • محمد علی رجایی با اشاره به اینکه نباید روش های گذشته را ادامه دهیم، اظهارداشت: ما باید بایک روش انقلابی در چگونگی کار سفارتخانه های خود تجدید نظر اصولی کنیم.
  • «عبدالجبار حمادی» برادر وزیر خارجه عراق و شوهر خواهر صدام  در یکی از خیابانهای بغداد به ضرب گلوله ترور شد.
  • دکتر عبدالحمید دیالمه نماینده مجلس شورای اسلامی: ما آماده مقابله مستقیم با آمریکا هستیم و اگر این کشور در ویتنام موفق شد در ایران که دارای ابعاد وسیع معنوی هست امکان پیروزی خواهد داشت.
  • آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور: کسانی که حد شرعی را شکنجه می دانند شهامت ندارند که بگویند حد شرعی را قبول نداریم.
  • آیت الله منتظری: همیشه مقاصد اسلامی و مصالح عمومی و اجتماعی را بر منافع شخصی ترجیح داده و هرگز به فکر تحمیل عقیده و فکر شخصی خود به دیگران نباشید .
  • روابط عمومی دادسرای  انقلاب در خصوص محاکمه تعدادی از کارمندان ساواک منحله اطلاعیه ای را صادر کرد.
رجایی : در سفارتخانه ها باید تجدید نظر اصولی صورت گیرد

نخست وزیر در اجلاس مشترک هیئت دولت با سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور تاکید کرد تغییرات سیاست خارجی ما باید متناسب با انقلاب و ایدئولوژی صورت گیرد. محمد علی رجایی با اشاره به اینکه نباید روش های گذشته را ادامه دهیم، اظهارداشت: ما باید بایک روش انقلابی در چگونگی کار سفارتخانه های خود تجدید نظر اصولی کنیم. وی افزود: سفارتخانه های ایران به گونه ای باید باشد که اگر کسی وارد آن شد گمان کند در خانه ایران و با یک فرد ایرانی است.(1)

برادر وزیر خارجه عراق و شوهر خواهر صدام ترور شد

«عبدالجبار حمادی» برادر وزیر خارجه عراق و شوهر خواهر صدام  در یکی از خیابانهای بغداد به ضرب گلوله ترور شد. وی که عضو تیم ملی بوکس عراق است بلافاصله به بیمارستان نظامی بغداد انتقال یافت. صدام خود شخصا به بالین این عضو حزب بعث رفت و دستور مداوای او را صادر کرد. بنابر گزارشات ارسالی رژیم بعث با وارونه جلوه دادن این ترور عنوان کرد که عبدالجبار بر اثر سقوط هلی کوپتر مصدوم شده است. همچنین از بغداد خبر رسیده که صدام به دنبال نا امنی در عراق همسر و فرزندان خود را با یک هواپیمای نظامی  به اردن فرستاده و آنها در کاخ شاه حسین پادشاه اردن اقامت دارند.(2)

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور گفت : کسانیکه حد شرعی را به شکنجه تعبیر می کنند شهامت آن را ندارند که بگویند حد شرعی را قبول ندارند. وی اظهار داشت : بسیاری از کسانیکه حد شرعی در مورد آنها به اجرا درآمده نامه می نویسند و ادعا می کنند ما شکنجه شده ایم بنا بر این ادعای شکنجه زیاد است و باید به تمامی آنها دقیقا رسیدگی شود.
دیالمه : ما هیچ ترسی از مبارزه مستقیم با آمریکا نداریم

دکتر عبدالحمید دیالمه نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای اظهار داشت : ما هیچ ترسی از مبارزه مستقیم با آمریکا نداریم. وی گفت : اخیرا دست هایی در کار است که حرکت نیروهای مومن به خط امام را برنامه ریزی های حزب توده نشان دهند و وانمود سازند که حزب توده این ها را برنامه ریزی و متشکل کرده و حرکت می دهد مردم این بازی های سیاسی را می فهمند و در مقابل آن عکس العمل نشان می دهند و اگر گاهی اوقات سکوت می کنند و حرکتی انجام نمی دهند به دلیل فرامینی است که امام صادر کرده اند.

دیالمه در پاسخ به این سوال که در برابر تهدیدهای آمریکا چه باید کرد گفت : زیباترین حرکتی که دولت ایران می توانست انجام بدهد این بود که این جمله امام را بر روی پوسترهای تبلیغاتی چاپ بکند و به هر طریقی که مقتضی می دید بعد از صحبت های ریگان در سراسر جهان پخش می کرد که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و این جمله برای صهیونیست ها که برنامه ریز کارتر و ریگان هستند به خوبی قابل فهم است.

دیالمه گفت : در صورتی که آمریکا حمله کند ما نهایت کارمان روشن است و آن اینکه 72 نفر عاشورا را مثلا تبدیل به هفت میلیون و 200 هزار نفر بکنیم و حداقل در نهایت امر در تاریخ بماند که ملتی قیام کردند و در مقابل ظلم ایستادند کشتند و کشته شدند اما این پیامشان در تاریخ باقی می ماند که می شود در برابر ابرقدرت ها ایستاد اگر چه با دست خالی. وی در پایان گفت : ما آماده مقابله مستقیم با آمریکا هستیم و اگر این کشور در ویتنام موفق شد در ایران که دارای ابعاد وسیع معنوی هست امکان پیروزی خواهد داشت.(3)

آیت الله موسوی اردبیلی : کسی که حد شرعی را شکنجه می داند اسلام را قبول ندارد

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور گفت : کسانیکه حد شرعی را به شکنجه تعبیر می کنند شهامت آن را ندارند که بگویند حد شرعی را قبول ندارند. وی اظهار داشت : بسیاری از کسانیکه حد شرعی در مورد آنها به اجرا درآمده نامه می نویسند و ادعا می کنند ما شکنجه شده ایم بنا بر این ادعای شکنجه زیاد است و باید به تمامی آنها دقیقا رسیدگی شود. آیت الله موسوی اردبیلی گفت : کسانی که حد شرعی را شکنجه می دانند شهامت ندارند که بگویند حد شرعی را قبول نداریم ولی مردم اینها را باید بشناسند این گونه اشخاص نظام جمهوری اسلامی و بخصوص احکام جزایی اسلام را قبول ندارند.(4)

آیت الله منتظری : به جای منافع شخصی به نظام اسلامی فکر کنید

آیت الله منتظری گفت : همیشه مقاصد عالی اسلام و نظام را بر منافع و خواسته های شخصی باید ترجیح داد. وی در میان گروهی از مردم اظهار داشت : همیشه مقاصد اسلامی و مصالح عمومی و اجتماعی را بر منافع شخصی ترجیح داده و هرگز به فکر تحمیل عقیده و فکر شخصی خود به دیگران نباشید . وی افزود : وقتی انسان هدفی عالی و جهانی دارد برای تحقق بخشیدن به آن از مقاصد فردی و دنیایی صرف نظر می کند.(5)

محاکمه تعدادی از عناصر ساواک

روابط عمومی دادسرای  انقلاب در خصوص محاکمه تعدادی از کارمندان ساواک منحله اطلاعیه ای را صادر کرد. در این اطلاعیه از کسانی که از این 7 نفر که اسامیشان در زیر می آید شکایت و یا شهادتی دارند در خواست کرد که به شعبه 7 بازپرسی مراجعه کنند. این اعضای ساواک عبارتند از : 1- محمد لطفعلی شمیرانی بازجوی ساواک منحله و رهبر عملیات ساواک تهران در سال 47 تا 51، 2- پرویز افسر رییس ساواک زنجان وآذربایجان غربی، 3- حسینقلی گلشاییان رییس بازداشتگاه اوین از سال 53، 4- عباس پیری اصفهانی کارمند و راننده ساواک، 5- علی اصغر هادیان بازجوی کمیته مشترک مشهد، 6- امیر مسعود محتشمی رییس بخش امنیت داخلی و رییس اداره امنیت داخلی استان خوزستان و 7- محمدعلی پرویز رهبر عملیات امنیت داخلی در ساواک قم.(6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 دی 1359 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 18 دی 1359 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 18 دی 1359 ، صفحه 14

4- جمهوری اسلامی ، 18 دی 1359 ، صفحه

5- کیهان ، 18 دی 1359 ، صفحه 11

6- اطلاعات ، 18 دی 1359 ، صفحه 14

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول