اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مردم از دولت و مجلس قاطعیت می‌خواهند

در قطعنامه پایان مراسم راهپیمایی اربعین، از دولت و مجلس خواسته شده که برای انجام و قبول شرایط آزادی گروگانها برای دولت جهانخوار آمریکا مهلت تعیین کرده و پس از موعد مقرر سریعا و قاطعانه گروگانها را محاکمه کنند.

مردم از دولت و مجلس قاطعیت می‌خواهند

رخدادهای 7 دی 1359

چکیده

  • میلیونها عزادار حسینی در روز اربعین با برگزاری راهپیمایی ضمن بیعت با امام خمینی از روحانیت متعهد حمایت کردند.
  • راهپیمایان در پایان مراسم با صدور  قطعنامه ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند علت عدم تکمیل دولت را برای مردم تشریح کنند و نسبت به تعیین وزرای خارجه، اقتصاد و بازرگانی اقدام کنند.
  • پس از حمله گروهی از مهاجران افغانی به سفارت شوروی در تهران، دولت این کشور با ارسال یادداشتی اعتراض آمیز ، جمهوری اسلامی را مسئول این حمله دانست!
  • دیروز به مناسبت سالگرد اشغال افغانستان توسط قوای شوروی یک راهپیمایی از سوی افغانیهای مقیم تهران از میدان امام خمینی به سمت سفارت شوروی و سپس از آن جا به سوی سفارت افغانستان انجام شده بود که این تظاهرات به خشونت کشیده شد .

درخواست مردم از دولت و مجلس

میلیونها عزادار حسینی در روز اربعین با برگزاری راهپیمایی ضمن بیعت با امام خمینی از روحانیت متعهد حمایت کردند. راهپیمایان در پایان مراسم با صدور  قطعنامه ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند علت عدم تکمیل دولت را برای مردم تشریح کنند و نسبت به تعیین وزرای خارجه، اقتصاد و بازرگانی اقدام کنند. همچنین در این قطعنامه از دولت و مجلس خواسته شده که برای انجام و قبول شرایط آزادی گروگانها برای دولت جهانخوار آمریکا مهلت تعیین کرده و پس از موعد مقرر سریعا و قاطعانه گروگانها را محاکمه کنند.(1)

اعتراض شدید مسکو به حمله افغانها به سفارت شوروی در تهران

پس از حمله گروهی از مهاجران افغانی به سفارت شوروی در تهران، دولت این کشور با ارسال یادداشتی اعتراض آمیز ، جمهوری اسلامی را مسئول این حمله دانست! در این یادداشت که به سفیر ایران در مسکو تسلیم شده است، دولت شوروی از مقامات ایران درخواست کرده تا با اقدامات لازم از بروز مجدد این حملات جلوگیری کند. در این یادداشت دولت شوروی حق درخواست جبران خسارت وارده به سفارت را برای خود محفوظ دانسته است.(2)

گفتنی است روز شنبه 6 دی ماه به مناسبت سالگرد اشغال افغانستان توسط قوای شوروی یک راهپیمایی از سوی افغانیهای مقیم تهران از میدان امام خمینی به سمت سفارت شوروی و سپس از آن جا به سوی سفارت افغانستان انجام شد. در این راهپیمایی که چندین هزار تن از افعان های مهاجر حضور داشتند نسبت به تجاوز شوروی به افغانستان و اشغال این کشور شدیدا اعتراض شد. راهپیمایان قصد داشتند سفارت را اشغال کنند که با مقاومت پاسداران موفق به این کار نشدند.(3)

پی نوشت :

1- روزنامه اطلاعات 8 دی صفحه 2

2- روزنامه اطلاعات 8 دی صفحه 12\

3- جمهوری اسلامی ، 8 دی 1359 ،صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول