اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیام آیت‌الله جوادی آملی به همایش ناصرالحق

همت اساسی ناصر کبیر شکوفایی جریان توحید، امامت و عدل بود

آیت‌الله جوادی آملی گفت: همت اساسی ناصر کبیر این بود که جریان توحید، امامت و عدل را بیش از هر چیز شکوفا کند.

همت اساسی ناصر کبیر شکوفایی جریان توحید، امامت و عدل بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی برای همایش بین‌المللی ناصر کبیر در مجتمع نفت محمودآباد در حضور مهمانان داخلی و خارجی از طریق ویدئو کنفرانس پخش شد.

جوادی آملی با تقدیر از برگزارکنندگان همایش بیان داشت: حسن بن علی معروف به ناصر کبیر از بزرگواران دودمان طه و یاسین و از نوادگان زین‌العابدین علی بن‌الحسین صلوات‌الله و سلامه علیه است.

وی افزود: ناصر کبیر وقتی به طبرستان آمد مهم‌ترین کار او احیای معارف قرآن و عترت بود و اگر حکومتی، قدرتی، مدیریت و تدبیری داشت در خدمت معارف قرآن و عترت بود که برگرفته از سعی بلیغ این بزرگوار بود.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: وجود مبارک حسن بن علی معروف به ناصر کبیر که هم مفسر بود هم متکلم بود هم فقیه نامور بود و هم ادیب بود هم بسیاری از مسائل اسلامی را از نظر گذرانده بود، همت اساسی‌اش این بود که جریان توحید جریان امامت و جریان عدل را بیش از هر چیز شکوفا کند تا نه سخن از الحاد باشد نه سخن از شرک باشد نه سخن از شرک پنداری برخی از کوته نظران و مانند آن باشد.

وی با بیان اینکه انسانی وارسته و مومن است یعنی خود را ایمن می‌کند که تنها مامن، حسن الهی و دژ پروردگار است خاطرنشان کرد: این بیان لطیف جناب ناصر کبیر است و اگر خدای سبحان مهیمن است قرآن هم مهیمن است انسان هم باید بکوشد که مهیمن باشد یعنی شاهد حقیقت‌های الهی از یک سو و شهید اعمال صالح و صائب از سوی دیگر باشد.

آیت‌الله‌جوادی آملی با اشاره به اینکه حسن بن علی معروف به ناصرکبیر برای ابطال جبر ادله‌ای اقامه و برای اثبات عدل الهی و اثبات «منزله بین الجبر و التفویض» شواهدی را ارائه کردند، ابراز داشت: اصرار حسن بن علی معروف به ناصر کبیر آن است که مسئله توحیدی را طرازی تبیین کند که مسئله وسیله توسل شفاعت همچنان سر جایش محفوظ باشد.

وی تصریح کرد: آنچه که این بزرگوار را وادار کرده است در حقیقت تبیین قلمرو و حوزه خلافت است اگر انسان خلیفة الله شد مومن راستین است یعنی تامین کننده امنیت خود و آنچه که در حوزه اوست و اگر مومن واقعی شد به جای استفاده از برخی از جامهای زودگذر وارد حوزه پایدار و ماندگار می‌شود و آن حوزه خلافت است در جریان خلافت مستحضرید که انسان خلیفه خداست البته قله خلافت از آن اوصیای معصوم است.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: در جریان خلافت دو عنصر محوری لازم است که از نظر تیزبین حسن بن علی معروف به ناصر کبیر مخفی نمانده آن حوزه خلافت این است اگر کسی نتواند آیت خوبی برای خدا باشد اسمای الهی اوصاف را خوب بشناسد و در خود پیاده کند از این منظر نمی‌تواند خلیفة الله باشد خلیفه باید یک پیوند ناگسستنی با مسختلف‌عنه داشته باشد و اگر نیازهای جامعه را نداند و قدرت برآوردن نیازهای اجتماعی را نداشته باشد مشکل جامعه همچنان مانده است.

وی یادآور شد: ناصر کبیر کسی است که دو عنصر محوری را داشته باشد یکی اینکه به خوبی بتواند آیت الهی باشد دوم اینکه در قلمرو جهان بشریت آنچه که نیازهای اوست بتواند برآورده کند.

جوادی آملی ابراز امیدواری کرد: از خدای سبحان مسئلت داریم رنج و کوشش حسن بن علی معروف به ناصر کبیر که در منطقه طبرستان اولا و در سایر بلاد اسلامی ثانیا آثارش فروغ و نوری ایجاد کرد این را روح و ریحان بر مزارشان قرار بدهد.

وی اضافه کرد: از مجمع جهانی اهل بیت و از اوقاف و از همه مسئولانی که در بزرگداشت این متکلم و فقیه امامی که حامی اهل بیت(ع) بود و وسیله تقریب پیروان اهل بیت را بیش از گذشته فراهم کرد سعی بلیغ داشته کوشش همه اینها مقبول باشد و سعی بکنند انشاءالله مقبره این بزرگوار با روان نورانی همراه با خدمات علمی انشاءالله جامعه را به پیروی از قرآن و عترت بیش از گذشته دعوت کند.

به گزارش فارس، این همایش هم اکنون با سخنرانی آیت‌الله نورعلی طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران در حال پیگیری است.

انتهای پیام/86013/ع30/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول