اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

مردم‌داری عامل حضور همیشگی ملت در صحنه است

یکی از مراجع تقلید گفت: باید با تأسی به سیره اهل بیت(ع) مردم‌داری را به عنوان عامل حضور همیشگی ملت در صحنه مورد توجه قرار دهیم.

مردم‌داری عامل حضور همیشگی ملت در صحنه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در جمع گروهی از طلاب شهرستان بناب با اشاره به دستورات اسلامی برای رشد و ترقی معنوی و رسیدن به سعادت اخروی اظهار کرد: اخلاص در عمل، همت بلند، جدیت و نظم و نیز تلاش و کوشش فراوان اصول رسیدن به موفقیت در دنیا و آخرت هستند.

وی افزود: طلاب جوان باید بدانند که آموختن صرف و نحو عربی و ادبیات فارسی برای آنها ضروری است، وگرنه اگر 50 سال هم درس بخوانند به یک عالم دینی و حوزوی تبدیل نخواهند شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه روحانیون و طلاب باید با استفاده از قدرت بیان و قلمی روان آموخته‌های خود را به مردم منتقل کنند، خاطرنشان کرد: اگر طلبه‌ای نتواند مطلبی را به صورتی شیوا و روان بنویسد، نمی‌تواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: طلاب جوان باید با این هدف درس بخوانند که در آینده خادم جامعه باشند؛ در این راستا تهذیب اخلاقی هم اهمیت فراوانی دارد و برای گام برداشتن در این مسیر می‌توان از نماز شب بهره گرفت.

آیت‌الله نوری همدانی نماز شب و شب‌زنده‌داری برای دعا و تضرع به درگاه الهی را عامل نورانیت انسان دانست و تصریح کرد: اساتید ما اعتقاد داشتند طلبه‌ای که نماز شب نخواند، نمی‌تواند به اهداف عالیه دست یابد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به قرائت قرآن و عبادت سحرگاهی به عنوان سیره امام راحل خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان عالمی مجاهد و فقیهی وارسته در عصر ما بهترین الگو برای طلاب هستند.

وی جهان‌بینی امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان توحید و کلمه «لا اله الا الله» را سقف عالم وجود، نبوت پیامبر اکرم(ص) را دیوار آن و نیز امیرالمومنین(ع) را درب ورود به چنین خانه‌ای می‌دانستند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه برخی علمای بزرگ در گذشته به طلابی که اهل نماز شب نبودند، درس نمی‌گفتند، ابراز داشت: اخلاق حسنه اسلامی یکی از لوازم طلبگی است؛ در این زمینه می‌توان به کتاب‌هایی همچون معراج السعادة مراجعه کرد، زیرا علم دین باید همراه با اخلاق مورد تایید خداوند، حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: طلاب و همه اقشار جامعه برای درک صحیح اهداف انقلاب اسلامی می‌توانند به سه کتاب از ایشان مراجعه کنند؛ صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت‌نامه سیاسی الهی ایشان سه کتابی هستند که ایشان تمام تجارب و اعتقادات خود را در آنها عرضه کرده‌اند.

وی در ادامه بر ضرورت زمان‌شناسی از سوی طلاب علوم دینی تصریح کرد: پس از قرن‌ها حاکمیت استکبار و استعمار بر جوامع اسلامی، امام خمینی(ره) توانستند اسلام ناب محمدی(ص) را ملاک انقلاب قرار دهند و به وسیله آن حکومتی برآمده از دین را بنیان نهند و اسلام را به زندگی مردم وارد کنند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اسلام نخستین رکن انقلاب است، گفت: مردم هم دومین رکن هستند؛ امام راحل به وسیله نهضت اسلامی همان کاری را انجام دادند که پیامبران الهی می‌کردند یعنی به سراغ مردم رفتند و از پشتوانه مردمی برای پیروزی و حفظ نظام بهره بردند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ایمان و هوشیاری مردم ایران در عرصه‌های مختلف را مورد توجه قرار داد و افزود: همین مردم روز گذشته به میدان آمدند و راهپیمایی باشکوه‌تری نسبت به سال‌های گذشته در 22 بهمن انجام دادند، بنابراین باید همواره طوری عمل کرد که مردم از نظام اسلامی راضی باشند.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر مردم‌داری را مورد تاکید قرار داده‌اند و امروز وظیفه ماست که سیره ایشان را دنبال کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی ولی فقیه را سومین رکن انقلاب اسلامی دانست و عنوان داشت: تا پیش از انقلاب مردم ایران زیر سلطه شاهان ستمگر زندگی می‌کردند و در فقر فرهنگی و اقتصادی به سر می‌بردند، ولی انقلاب سبب شد ولی فقیهی که نایب امام عصر(عج) است، در رأس امور قرار گیرد و امروز هم آیت‌الله العظمی خامنه‌ای عهده‌دار این مسئولیت هستند.

انتهای پیام/78004/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول