اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

وزارت امور خارجه در زمان میر حسین موسوی

وزارت امورخارجه به هر ندای مظلومانه ای که از میان ملل مستضعف جهان بلند شود پاسخ مثبت خواهد داد و به نهضت های آزادیبخش که در راه حق و راه بهروزی انسان ها و برگشت دادن انسان ها به فطرت خداجویشان حرکت می کنند کمک خواهد کرد.

وزارت امور خارجه در زمان میر حسین موسوی

رخدادهای 15 تیر 1360

چکیده

  • میر حسین موسوی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای با خبرگزاری پارس در مورد برنامه های کوتاه مدت و درازمدت وزارت امورخارجه توضیحاتی داد.
  • وزارت امورخارجه به هر ندای مظلومانه ای که از میان ملل مستضعف جهان بلند شود پاسخ مثبت خواهد داد و به نهضت های آزادیبخش که در راه حق و راه بهروزی انسان ها و برگشت دادن انسان ها به فطرت خداجویشان حرکت می کنند کمک خواهد کرد.
  • وزارت خارجه باید نقطه ثقل فعالیت های دیپلماتیک خود را از اروپا و آمریکا به آسیا و آفریقا منتقل کند چرا که زبان فرهنگ و پیام انقلاب ما را ملت های دربند بهتر می فهمند و زمینه حرکت برای آن ها فراهم تر و گسترده تر است .
  • در پی حوادثی که طی 24 ساعت گذشته در لیورپول روی داد اوضاع در این شهر همچنان آشفته و بحرانی است .
  • در جریان اشغال کنسولگری ایران در پاریس توسط جبهه متحد ضد انقلاب پلیس فرانسه به حمایت از عناصر اشغال کننده کنسولگری ایران پرداخت.
  • فرانسه نسبت به فروش یک راکتور هسته ای جدید به عراق اعلام آمادگی کرد.
  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور طی اطلاعیه ای شهادت مهندس علی انصاری استاندار گیلان را که صبح امروز به دست ضد انقلاب به شهادت رسید را به امام خمینی رهبر انقلاب تسلیت گفت.
  • امروز اعلام شد که عامل بمب گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی مردی به نام محمدرضا کلاهی است که پس از انفجار بمب ها ناپدید شده است .

میرحسین موسوی برنامه های وزارت خارجه را تشریح کرد

مهندس میر حسین موسوی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای با خبرگزاری پارس در مورد برنامه های کوتاه مدت و درازمدت وزارت امورخارجه توضیحاتی داد. وی در مورد برنامه های دراز مدت این وزارت خانه گفت : برنامه های دراز مدت وزارت امورخارجه متاثر از دو مسئله است . یکی این که وزارت امور خارجه باید اهداف انقلاب اسلامی را در جهت سامان دادن این وزارت خانه به شکلی که برآورنده این اهداف باشد دنبال کند تا بتواند حرکتی به وجود آورد که راه دولت و ملت ما را برای رسیدن به این اهداف تسریع کند که البته نمی شود اهداف دراز مدت را تعریف کرد .

وی افزود : مسئله دوم برگشت به واقعیت های موجود در جهان است این که ببینیم انقلاب ما چه رسالتی بر عهده دارد؟ و به چه سمتی می خواهد حرکت کند؟ دشمنان و دوستانش چه کسانی هستند؟منافع ما در چه هست ؟ آیا این منافع جنبه ملی دارد؟ آیا این منافع جنبه اسلامی دارد؟ و آیا این منافع ملی و اسلامی از همدیگر جدایی دارند یا یکی هستند؟ تمام این ها چیزهایی هستند که به بررسی برنامه های درازمدت وزارت امورخارجه می توانند کمک کنند.

مقایسه آن چه که میرحسین موسوی یک روز پس از تصدی وزارت خارجه در باب چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سال 1360 بر زبان راند با ممشای وی بعد از شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و اظهار نظرهای وی نتیجه تاسف باری را نشان می دهد .

در جهت مبارزه با استکبار جهانی حرکت خواهیم کرد / به هر ندای مظلومی پاسخ مثبت خواهیم داد

موسوی افزود : وزارت امورخارجه همان طور که در برنامه های دولت نیز مطرح شده در جهت مبارزه با استکبار جهانی به عنوان یک اصل حرکت خواهد کرد و به هر ندای مظلومانه ای که از میان ملل مستضعف جهان بلند شود پاسخ مثبت خواهد داد و به نهضت های آزادیبخش که در راه حق و راه بهروزی انسان ها و برگشت دادن انسان ها به فطرت خداجویشان حرکت می کنند کمک خواهد کرد و انقلاب موظف است که به آن ها کمک کند.

برای آزادی فلسطین تلاش می کنیم

وی با اشاره به تعهد جمهوری اسلامی ایران برای آزاد ساختن قدس گفت : ما باید تلاش کنیم که سیاست خارجیمان را در جهت کمک برای آزاد ساختن سرزمین اشغال شده فلسطین شکل دهیم .

فعالیت وزارت خارجه از اروپا و آمریکا به آسیا و آفریقا منتقل می شود

وی سپس گفت : وزارت خارجه باید نقطه ثقل فعالیت های دیپلماتیک خود را از اروپا و آمریکا به آسیا و آفریقا منتقل کند چرا که زبان فرهنگ و پیام انقلاب ما را ملت های دربند بهتر می فهمند و زمینه حرکت برای آن ها فراهم تر و گسترده تر است . وزیر خارجه گفت : از نظر رفع وابستگی ها نیز بازگشت به کشورهای جهان سوم بسیار ضروری است .

باید طوری حرکت کنیم که به قضاوت های دیگر کشورها اعتنا نکنیم

موسوی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره تغییرات در سفارت خانه ها گفت : رژیم سابق در فعالیت های سیاسی اش به کشورهایی اهمیت می داد که آن کشورها در دیدگاه ما دیگر آن اولویت سابق را ندارند چون ما داریم از آن ها رو بر می گردانیم و در جهت عدم وابستگی به آن ها حرکت می کنیم و دلمان می خواهد که طوری پیش برویم که به قضاوت های آن ها کمتر اعتنا کنیم و بر عکس نقطه ثقل فعالیت های دیپلماتیک و کنسولی خود را به سمت آسیا و آفریقا برگردانیم . (1)

محله سیاهان لیورپول از کنترل دولت انگلیس خارج شد

در پی حوادثی که طی 24 ساعت گذشته در لیورپول روی داد اوضاع در این شهر همچنان آشفته و بحرانی است . یک سخنگوی پلیس در ساعت چهار و نیم بامداد امروز اظهار داشت که کنترل محله سیاه پوست نشین لیورپول از دست پلیس خارج شده است .  وی گفت : تا این ساعت بیش از 85 مامور پلیس در برخورد با جوانان سیاه پوست زخمی شده اند و چند ساختمان به آتش کشیده شده و یکی از آن ها کاملا فرو ریخته و منهدم شده است .

موج خشونت در محله سیاه پوست نشین لیورپول بعد از ظهر دیروز به اوج خود رسید و دهها تن در جریان زد و خورد نژاد پرستان سفید پوست با سیاه پوستان مجروح شدند. این سومین شبی بود که لیورپول ششمین شهر بزرگ انگلیس که دارای جامعه نسبتا وسیعی از سیاهان و رنگین پوستان تبعه انگلیس است صحنه آشوب هایی بود که اکثرا با تحریک سفیدپوستان نژاد پرست ایجاد می شود.(2)

موسوی که در روز نخست تصدی وزارت خارجه حمایت از هر مظلومی در هر نقطه ای از جهان را وظیفه انقلاب اسلامی می دانست و بر آن تکیه داشت در اواخر دهه 80 حمایت از آرمانهای فلسطین را به حل معضل تورم و... منوط می‌ داند و این همه در حالی است که ایران اسلامی و انقلابی امروز به مراتب از زمان جنگ قوی تر بود.

همکاری پلیس فرانسه با ضد انقلاب در اشغال کنسولگری ایران

در جریان اشغال کنسولگری ایران در پاریس توسط جبهه متحد ضد انقلاب مرکب از هواداران مجاهدین خلق ، پیکار ، چریک های اقلیت و حزب مائوئیستی رنجبران و طرفداران بختیار پلیس فرانسه به حمایت از عناصر اشغال کننده کنسولگری ایران پرداخت. پلیس فرانسه و همچنین مسئول سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به حمایت از عناصر اشغال کننده دانشجویان عضو کانون اسلامی را که برای بیرون کردن اشغالگران سفارت رفته بودند مورد ضرب و شتم قرار دادند !

گفتنی است بنی فاطمی سفیر سابق ایران در پاریس و همچنین تهرانی که هنوز عهده دار مسئولیتی در سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه می باشد در زمان دولت موقت بازرگان به این سمت ها منصوب شده بودند بنی فاطمی اخیرا برکنار شد اما تهرانی همچنان در سمت خود باقی است . (3)

فرانسه آماده فروش راکتور هسته ای به عراق است

فرانسه نسبت به فروش یک راکتور هسته ای جدید به عراق اعلام آمادگی کرد. وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه ای گفت : در صورت تمایل عراق به انعقاد یک قرار داد جدید فرانسه حاضر است به این کشور یک راکتور هسته ای بفروشد . (4)

استاندار گیلان ترور و به شهادت رسید

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور طی اطلاعیه ای شهادت مهندس علی انصاری استاندار گیلان را که صبح امروز به دست ضد انقلاب به شهادت رسید را به امام خمینی رهبر انقلاب تسلیت گفت.(5)

عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی شناسایی شد

امروز اعلام شد که عامل بمب گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی مردی به نام محمدرضا کلاهی است که پس از انفجار بمب ها ناپدید شده است .  کلاهی یکی از اعضای گروهک مجاهدین خلق است که ماموریت داشته در حزب جمهوری اسلامی نفوذ کند .

یک مقام آگاه در سپاه پاسداران انقلاب گفت : عمل بمب گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی از نظر سازماندهی پیچیده و کار مهمی نبوده بلکه محمد رضا کلاهی که توانسته بود اعتماد اطرافیان را تا حدودی جلب کند و کارمند دفتر حزب باشد یا هر کس دیگری می توانسته دست به چنین کاری بزند . وی این عمل را از نظر نظامی مهم ندانست . (6)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 15 تیر 1360 ، صفحه 1 ، مقایسه آن چه که میرحسین موسوی یک روز پس از تصدی وزارت خارجه در باب چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سال 1360 بر زبان راند با ممشای وی بعد از شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و اظهار نظرهای وی نتیجه تاسف باری را نشان می دهد . شاید گفته شود که زمانه تغییر کرده و با اصول اول انقلاب نمی توان کشوری را اداره کرد و اگر این ادعا از سوی فردی چون بنی صدر پذیرفتنی باشد که از ابتدا خود را مقید به هیچ اصلی نمی دانست از موسوی که خود را در سال 88 با عنوان نخست وزیر امام وارد عرصه انتخابات کرد بی شک پذیرفتنی نخواهد بود . موسوی با عنوان نخست وزیر امام وارد عرصه انتخابات شد ، خود را فردی جا مانده از دهه 60 معرفی کرد و در جذب آرا از یاد و نام امام و شهدا بهره ها برد شهدایی که برای مجد و عظمت اسلام و ایران کوشیده و در این راه شهد شیرین شهادت نوشیده بودند ...کوتاه سخن نظرات موسوی درباب مشی و مرام سیاست خارجی جمهوری اسلامی و بایسته های آن در اوائل دهه 60 و در اولین روز تصدی گری وزارت خارجه از سوی وی موجود است . از 15 تیر 1360 پلی بزنیم به اردیبهشت 1388 ! میرحسین موسوی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم شهر قدس (قلعه حسن خان) تاکید می کند که در عرصه سیاست خارجی باید تنش زدایی کنیم و نباید ملت ایران چوب سیاست های بی فکر و احساسی و همراه با ریسک را بخورد.

موسوی یک روز پیش از انتخابات نیز در مصاحبه با تایم می گوید : معنای سیاست خارجی تنها رابطه با یک کشور نیست. آمریکا یکی از کشورهاست. انتقادی که من داشته‌ام این بوده که ما از پتانسیل عظیمی که برای ایجاد دیپلماسی موثر داریم، استفاده نکرده‌ایم. در سیاست خارجی‌مان مسایل و موضوعات بنیادینی را که در شمار منافع ملی ما هستند با جنجال آفرینی که بیشتر مصرف داخلی دارد، خلط کرده‌ایم.

وی در اظهار نظری دیگر پرداختن به آرمان فلسطین را به حل مشکل تورم در ایران منوط دانسته و گفته بود باید ابتدا خود قوی شویم تا به فکر نجات دیگران باشیم !

همزمان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در اطلاعیه ای 13 دلیل حمایت خود از میرحسین موسوی را شرح داده و در بند 12 آن تاکید می کند : چنان که به مناسبت‌های دیگر تأکید کرده‌ایم نتایج رویکرد ستیزه‌جویانه و هماورد طلبانه در عرصه سیاست خارجی طی سه سال گذشته به دستاوردها و آثار مستقیمی نظیر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران محدود نمی‌شود. حجم خسارت‌های غیر مستقیم ناشی از توقف همکاری‌های اقتصادی، کاهش چشمگیر روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تنزل چشمگیر جایگاه جهانی ایران و کاهش توان تأثیرگذاری رسمی ایران به ویژه بر تحولات منطقه، از نظر مادی به هیچ وجه با حجم خسارت‌های مستقیم چند میلیارد دلاری ناشی از تحریم رسمی کشور قابل مقایسه نیست. بر این موارد باید بذل و بخشش‌های سخاوتمندانه و دادن امتیازات چشمگیر و جذاب از جیب منابع ملی به منظور تشویق طرف‌های خارجی به همکاری اقتصادی با ایران در شرایط تحریم رسمی و غیر رسمی را افزود.

بر اساس این اطلاعیه : اعتقاد آقای میرحسین موسوی به سیاست تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی و برقراری روابط دوستانه با کشورهای جهان و انتقاد صریح ایشان از رفتارهای ماجراجویانه در عرصه دیپلماسی، می‌تواند در صورت پیروزی در انتخابات، چشم انداز مثبتی از روابط دیپلماتیک ایران و درنتیجه آغاز مجدد همکاری‌های اقتصادی و فنی با کشورهای جهان، ترسیم کند.

چنان چه مشاهده می کنید موسوی دهه 80 تفاوتی غیرقابل انکار با آن چه که در اوایل دهه 60 از خود نشان می داده و به آن معروف بوده دارد . او که در روز نخست تصدی وزارت خارجه حمایت از هر مظلومی در هر نقطه ای از جهان را وظیفه انقلاب اسلامی می دانست و بر آن تکیه داشت در اواخر دهه 80 حمایت از آرمانهای فلسطین را به حل معضل تورم و... منوط می‌ داند و این همه در حالی است که ایران اسلامی و انقلابی امروز به مراتب از زمان جنگ قوی تر بوده و اگر قرار به حمایت از مظلومی در هر نقطه ای از جهان باشد با توجه به نظرات جدید موسوی امروز نسبت به دیروز مقدم تر است .

آری ! انسان ها تغییر می کنند ولی فردی که امروز پرچم دیگری را بلند کرده است نباید از پرچمداران دیروز هزینه کند و با نام و یاد آن ها مسیر دیگری را طی نماید ...

در این زمینه گفتنی های فراوان دیگری نیز هست که به تدریج در روزهای آینده بدان ها اشاره خواهد شد.

2- اطلاعات ، 15 تیر 1360 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 15 تیر 1360 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 15 تیر 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 16 تیر 1360 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 16 تیر1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول