اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای ترور عسگراولادی و ناطق نوری

مهاجمین که سه نفر بودند و دو نفر آن ها موتور سوار و یک نفر در داخل صندوق عقب پیکانی مخفی شده بود به عسکر اولادی و دو نفر محافظ وی حمله می کنند و در نتیجه تیری به دست عسکراولادی اصابت می‌کند.

ماجرای ترور عسگراولادی و ناطق نوری

رخدادهای 28 و 29 تیر 1360

چکیده

  • سخنگوی نظامی سوریه دیروز اعلام کرد که نیروهای دفاعی این کشور روز جمعه دو جنگنده رژیم صهیونیستی را هنگام حمله به بیروت و جنوب لبنان سرنگون کرده اند.
  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای موقت ریاست جمهوری صبح دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ضد انقلاب تمام نیروی خود را روی انتخابات متمرکز کرده است .
  • محمد الدراجی سفیر صدام در پادشاهی سعودی اظهار داشت : تصمیم ملک خالد برای تقبل مخارج بازسازی مرکز هسته ای تموز که به وسیله اسرائیل بمباران شد مردم و دولت عراق را سرشار از احساسات قدردانی و احترام نسبت به پادشاهی سعودی کرده است .
  •   دکتر اسدالله مبشری وزیر اسبق دادگستری در کابینه دولت موقت دستگیر شد .
  • احمد بن بلا مبارز بزرگ الجزایری: آن چه در انقلاب ایران برای من مهم است این است که برای اولین بار انقلابی با طرح فرهنگی تولد یافته است.
  • هزاران ایرلندی برای شرکت در یک راهپیمایی به حمایت از چریک های اعتصابی زندان میز به خیابان های دوبلین ریختند.
  • اطلاعیه شماره 574 ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته و طی آن اعلام شد جنگنده های ایران تاسیسات نیروگاه آبی دوکان عراق را منهدم کردند .
  • حبیب الله عسکر اولادی نماینده مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز هنگام خروج از منزل مورد سوء قصد قرار گرفت .
  • خبر دیگر این که ترور حجت الاسلام ناطق نوری نماینده تهران و نیز نماینده امام در جهاد سازندگی ناکام ماند.
  • سازمان آزادی بخش فلسطین طی اعلامیه ای گزارش داد  که نیروهای اسرائیلی با پشتیبانی ناوچه های توپدار به ساحل قاسمی در 5 کیلومتری شمال شهر طائر نزدیک شده اند.
  • میرحسین موسوی وزیر امورخارجه در پاسخ به تشکر سفیر لبنان اظهار داشت : لبنان تنها با اتکا به توده های میلیونی مستضعفین منطقه می تواند با دشمن متجاوز صهیونیست مقابله کند.
  • با حذف 7 تن از کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی که طبق نظر شورای نگهبان صورت گرفت 26 نفر کاندیدا برای این مرحله باقی مانده است .
  • گفتنی است از 7 کاندیدای حذف شده محمد علی عمویی ، نورالدین کیانوری و احسان طبری از حزب توده ایران ، مهدی فتاپور و رقیه دانشگری از سازمان فدائیان خلق اکثریت بودند.

28 تیر 1360

در بمباران هوایی لبنان 1750 نفر کشته و مجروح شدند

سخنگوی نظامی سوریه دیروز اعلام کرد که نیروهای دفاعی این کشور روز جمعه دو جنگنده رژیم صهیونیستی را هنگام حمله به بیروت و جنوب لبنان سرنگون کرده اند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا هواپیماهای جنگنده رژیم صهیونیستی دیروز مجددا جنوب لبنان را مورد حمله قرار دادند. در پی حملات دیروز جنگنده های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان 10 پل هدف قرار گرفت.

جنبش ملی لبنان به دنبال حمله هوایی روز جمله رژیم اشغالگر قدس به مواضع فلسطینی استقرار موشک های ضدهوایی در اطراف بیروت را پیشنهاد کرد .  دیروز حداقل 10 موشک کاتیوشا از داخل خاک لبنان به منطقه جلیله غربی در شمال قدس اشغالی شلیک شد ولی هیچ گونه خسارت و تلفات به بار نیاورد .  مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تائید حملات هوایی به مناطق مسکونی لبنان اظهار داشت : این حملات در آینده نیز ادامه خواهند یافت . بگین گفت اسرائیل پایگاه های فلسطینی را هرچند که در مناطق مسکونی نیز قرار گرفته باشند مورد حملات خود قرار خواهند داد.

از سوی دیگر سفیر لبنان در ابوظبی تعداد تلفات این حملات را 470 کشته و 1280 مجروح ذکر کرده است . (1)

آیت الله موسوی اردبیلی : ضد انقلاب فشار کار خود را روی انتخابات متمرکز کرده است

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای موقت ریاست جمهوری اظهار داشت : امروز ضد انقلاب فشار کار خود را روی انتخابات متمرکز کرده است ، ضد انقلاب با رادیوها و مطبوعات خارجی و وسایل دیگری که در اختیار دارد روی انتخابات کار می کند ، شایعه می سازد ، تبلیغات و تلاش می کند که بگوید مردم از انتخابات استقبال نمی کنند و نسبت به انتخابات بی اعتنا هستند و این انتخابات را قبول ندارند .

آیت الله موسوی اردبیلی در پاسخ به سوالی در رابطه با بهره بانکی و حذف آن نیز گفت : مسئله بهره بانکی از روز اول انقلاب حتی قبل از انقلاب فکر ما را مشغول کرده است راه هایی هم برای آن پیدا و به بانک پیشنهاد شده است مننتهی باید عمل بشود تا در مقام عمل ببینیم جواب مثبت می دهد یا نمی دهد ؟ بهره حرام است و هیچ تردیدی در آن نیست منتهی یک مسئله پیچیده اقتصادی است . آن چه مسئله را باز هم به تاخیر انداخته این است که هم مجلس ، هم قوه قضائیه و هم گروه های اقتصادی روی آن کار می کنند تا راهی پیدا بکنند هم بهره به عنوان این که حرام است حذف بشود و هم یک راه اقتصادی پیدا بشود که یک مرتبه اخلال در کار به وجود نیاید . (2)

تشکر صدام از شاه عربستان

محمد الدراجی سفیر صدام در پادشاهی سعودی اظهار داشت : تصمیم ملک خالد برای تقبل مخارج بازسازی مرکز هسته ای تموز که به وسیله اسرائیل بمباران شد مردم و دولت عراق را سرشار از احساسات قدردانی و احترام نسبت به پادشاهی سعودی کرده است . (3)

وزیر اسبق دادگستری دستگیر شد

دکتر اسدالله مبشری وزیر اسبق دادگستری در کابینه دولت موقت دستگیر شد . نامبرده در حدود یک هفته قبل بر اثر پاره ای از اتهامات توسط پاسداران دستگیر و به دادسرای انقلاب اسلامی مرکز واقع در زندان اوین انتقال داده شد .  آیت الله موسوی اردبیلی ضمن تائید این خبر گفت : چون اتهامات نامبرده به دادگاه انقلاب ارتباط دارد فعلا من نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم. (4)

مبارز بزرگ الجزایری : انقلاب اسلامی ایران اولین انقلاب فرهنگی است

احمد بن بلا مبارز بزرگ الجزایری در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لومتن در دفاع از انقلاب اسلامی ایران گفت : آن چه در انقلاب ایران برای من مهم است این است که برای اولین بار انقلابی با طرح فرهنگی تولد یافته است.

وی افزود : جوانان کلیه کشورهای اسلامی هویت واقعی اسلامی خویش را می جویند . آن ها برنامه های تمدن غربی را رد می کنند . وقتی این جوانان به مسجد می روند صحبت از فرهنگ غرب به تنهایی کافی نیست بلکه باید از فرهنگ اسلامی سخن گفت . طرد فرهنگ غربی از جانب ما به دلیل نژاد پرستی نیست بلکه به دلیل آن است که مناسب حال و شرایط ما نیست. (5)

17 هزار ایرلندی خشمگین با پلیس فاشیست انگلیس جنگیدند

منابع جمهوری خواه در بلفاست اعلام کردند مقامات ایرلند شمالی شب گذشته اطاقی را در اختیار خانواده دوهرتی که از 58 روز پیش در بیمارستان زندان میز دست به اعتصاب غذا زده است قرار داده اند. ناظران خاطرنشان کردند معمولا این چنین تصمیمی هنگامی اتخاذ می شود که اعتصاب کننده با مرگ فاصله چندانی ندارد .

دیروز هزاران ایرلندی برای شرکت در یک راهپیمایی به حمایت از چریک های اعتصابی زندان میز به خیابان های دوبلین ریختند. این راهپیمایی از جانب چریک های ارتش جمهوری خواه ایرلند که در زندان میز به سر می برند درخواست شده بود و دولت انگلیس نیز انجام این راهپیمایی را غیرقانونی اعلام کرده بود. حدود 17 هزار تن از مردم خشمگین به پشتیبانی از چریک های ارتش جمهوری خواه در مقابل سفارت انگلیس در دوبلین دست به تظاهرات زدند و با یک هزار مامور پلیس سرکوبگر انگلیس به زد و خورد پرداختند.

این درگیری حدود نیم ساعت به طول  انجامید و در جریان حادثه 100 مامور پلیس روانه بیمارستان شدند و 60 نفر از مردم نیز به شدت مجروح گردیدند. خشونت های اخیر دوبلین از سال 1972 تاکنون بی سابقه بوده است . (6)

29 تیر 1360

جنگنده های ایران تاسیسات نیروگاه آبی دوکان عراق را منهدم کردند

اطلاعیه شماره 574 ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته و طی آن اعلام شد جنگنده های ایران تاسیسات نیروگاه آبی دوکان عراق را منهدم کردند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در این عملیات موفقیت آمیز توربین های این نیروگاه به میزان 50 درصد و ترانسفورموتورهای آن حدود 70 درصد منهدم گردید . در این اطلاعیه همچنین آمده است : با این حمله برق آسا و پیروزمندانه به احتمال زیاد برق قسمت وسیعی از عراق قطع شده است . (7)

طرح ترور عسکر اولادی کاندیدای ریاست جمهوری ناکام ماند

حبیب الله عسکر اولادی نماینده مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز هنگام خروج از منزل مورد سوء قصد قرار گرفت . بر اساس گزارش های رسیده ساعت 8 بامداد امروز عسکراولادی که به اتفاق دو پاسدار محافظ خود از خانه خارج شده بود و قصد سوار شدن به اتومبیل را داشت از دو طرف توسط نارنجک و اسلحه ژ-3 و یوزی مورد حمله قرار می گیرد .

مهاجمین که سه نفر بودند و دو نفر آن ها موتور سوار و یک نفر در داخل صندوق عقب پیکانی مخفی شده بود به عسکر اولادی و دو نفر محافظ وی حمله می کنند و در نتیجه تیری به دست عسکراولادی اصابت می کند و یک نفر از محافظین وی از ناحیه پا مجروح می گردد. با تیراندازی محافظین عسکراولادی یکی از مهاجمین کشته ، یک نفر دیگر دستگیر و نفر سوم موفق به فرار می شود . خبرگزاری پارس نیز گزارش داد در این حادثه عسکراولادی از ناحیه دست راست جراحات سطحی برداشت که پس از انتقال به بیمارستان سوم شعبان تحت درمان قرار گرفت . (8)

ترور ناطق نوری ناکام ماند

خبر دیگر این که ترور حجت الاسلام ناطق نوری نماینده تهران و نیز نماینده امام در جهاد سازندگی ناکام ماند. بر اساس گزارش های رسیده ساعت 9 و 30 دقیقه امشب هنگامیکه محافظ ناطق نوری برای انجام کاری از منزل خارج شده بود در خیابان الهیه مهاجمین به تصور این که ناطق نوری در اتومبیل است به طرف خودرو شلیک کردند که در این حادثه محافظ ناطق نوری مجروح شد .  حجت الاسلام ناطق نوری گفت : هدف مهاجمین من بودم و فکر کرده بودند که من در اتومبیل هستم.(9)

صهیونیست ها در جنوب لبنان پیاده شدند

سازمان آزادی بخش فلسطین طی اعلامیه ای گزارش داد  که نیروهای اسرائیلی با پشتیبانی ناوچه های توپدار به ساحل قاسمی در 5 کیلومتری شمال شهر طائر نزدیک شده اند. سربازان پیاده شده در ساحل با حمله متقابل نیروهای ضد اسرائیلی متوقف شده اند ولی ناوچه ها همچنان مواضع چریک های فلسطین در ساحل قاسمی را زیر باران سنگین گلوله های خود قرار داده اند .

از سوی دیگر خبر می رسد که تلاش بالگردهای اسرائیلی برای فرود در لبنان با شکست مواجه شده . این هلیکوپترها قرار بود در شهر مسیله در 40 کیلومتری شمال مرز فلسطین اشغالی در حوالی شهر بندری صیدون فرود آیند.  اسرائیل از ده روز پیش به این طرف حملات منظمی را با استفاده از توپخانه ، ناوچه های توپدار و بالگردها و جنگنده ها علیه سکنه جنوب لبنان دنبال می کند.(10)

مخفیگاه حزب منحله دموکرات در یک روستای سنقر کشف شد

به دنبال  کشف یک مخفیگاه افراد مسلح حزب منحله دمکرات در یک زاغه در روستای حاجی آباد سنقر کلیایی و درگیری بین افراد مسلح و پاسداران انقلاب یک تن از ضد انقلابیون کشته و دو تن دیگر نیز اسیر شدند.(11)

پاسخ میرحسین موسوی به تشکر سفیر لبنان در ایران

میرحسین موسوی وزیر امورخارجه در پاسخ به تشکر سفیر لبنان در کشورمان که از همدردی مقامات ایرانی با مردم لبنان قدردانی کرده بود با تاکید بر مواضع سرسخت ایران در قبال تجاوزات صهیونیست های اشغالگر و حمایت از ملت های مستضعف فلسطین و لبنان اظهار داشت : لبنان تنها با اتکا به توده های میلیونی مستضعفین منطقه می تواند با دشمن متجاوز صهیونیست مقابله کند.(12)

پیروزی های ایران برا بر عراق در تاریخ جنگ های منظم بی سابقه است

روزنامه های انگلیسی که از کودتای بعثی عراق به عنوان انقلاب عراق یاد می کنند دیروز نطق صدام در بغداد را که به طور زنده از تلویزیون عراق پخش می شد منتشر کردند. این روزنامه ها ضمن درج قسمتی از نطق صدام به این مضمون که «طولانی شدن جنگ عراق با ایران ، آن چنان تصویر پرقدرتی از عراق به وجود آورده است که اسرائیلی ها مجبور شده اند دست به حمله مستقیم بزنند» می افزایند : برای اولین بار در تاریخ یک کشور جهان سوم مانند ایران توانسته است در یک جنگ تدافعی برنده شود و این طولانی ترین جنگ بین دو ارتش منظم در تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم است .

روزنامه گاردین در تفسیری در حاشیه این نطق علاوه بر این که اذعان می کند که عراق آغاز کننده جنگ بوده است می نویسد : مردم عراق امروز می خواهند بدانند این مناقشه که هیچ پیروزی نظامی برای کشورشان در پی نخواهد داشت چگونه پایان می پذیرد و ظاهرا پایان این جنگ مبتنی بر تعدیل موضع عراق در اداره ابر راه اروند رود خواهد بود. (13)

7 کاندیدای مجلس حذف شدند

با حذف 7 تن از کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی که طبق نظر شورای نگهبان صورت گرفت 26 نفر کاندیدا برای این مرحله باقی مانده است . در بخشی از اطلاعیه فرمانداری تهران در مورد حذف این هفت تن آمده است : بر اساس نظریه مورخ 28 تیر شورای نگهبان اسامی داوطلبین مشروحه ذیل : محمد علی عمویی ، نورالدین کیانوری ، احسان الله طبری ، رقیه دانشگری ، مهدی فتاپور ، محمود صیرفی زاده و رضوان روشناس از لیست کاندیداهای مجلس شورای اسلامی حذف گردیدند. گفتنی است از 7 کاندیدای حذف شده محمد علی عمویی ، نورالدین کیانوری و احسان طبری از حزب توده ایران ، مهدی فتاپور و رقیه دانشگری از سازمان فدائیان خلق اکثریت بودند. دو تن دیگر یعنی صیرفی زاده و روشناس از حزب کارگران بودند. (14)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 28 تیر 1360 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 28 تیر 1360 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 28 تیر 1360 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 28 تیر 1360 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 28 تیر 1360 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 28 تیر 1360 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 15

8- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 30 تیر 1360 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 4

11- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 4

12- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 4

13- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 16

14- اطلاعات ، 29 تیر 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول