اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کلمبیا «فارک» را برای تمایل به مشارکت در صحنه سیاسی تحسین کرد

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که دولت کلمبیا ابراز تمایل نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) به مشارکت در صحنه سیاسی کلمبیا را تحسین کرد.

کلمبیا «فارک» را برای تمایل به مشارکت در صحنه سیاسی تحسین کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، دولت کلمبیا ضمن تحسین ابراز تمایل نیروهای مسلح انقلابی این کشور (فارک) به مشارکت در صحنه سیاسی کلمبیا گزارش داد که اعلام مذکور این گروه شبه‌نظامی در روز پنج شنبه هفته گذشته واکنش‌های مختلفی را دربرداشته است.

«ادواردو مونته آلگره» دادستان کل کلمبیا طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت پس از جنگ در این کشور نزدیک است؛ توافق صلح نهایی با «فارک» به زودی امضا می‌شود و متذکر شد که با وجود ابراز ترس چندین بخش مختلف کلمبیا، این توافق تنها از سوی نیروهای مسلح انقلابی این کشور صورت نخواهد گرفت بلکه مذاکرات میان طرفین انجام می‌شود و عدالت حکم‌فرما است.

واکنش‌ها به اعلام «لوسیانو مارین آرانگو» با نام مستعار «ایوان مارکز» مذاکره‌کننده ارشد نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا درباره احتمال مشارکت «فارک» در صحنه سیاسی این کشور به طور فعال و تحویل سلاح‌هایشان، دور از انتظار نمی‌باشد.

«خوآن فرناندو کریستو» وزیر داخلی کلمبیا در این راستا گفت: روند مذاکرات صلح در این کشور با یک تایید شهروندی یعنی حمایت مردم از توافقات صلح پیشرفت می‌کند به طوری‌که روند ویژه قانونی صلح که شامل کمیسیون قانون‌گذاری و توانایی‌های خاص می شوند، می‌توانند با قدرت وارد این روند شوند.

«خورخه رسترپو» مدیر مرکز منابع برای تجزیه و تحلیل جنگ در کلمبیا (سراک) با توجه به اظهارات «مارکز» تصریح کرد که این گروه برای نخستین بار پذیرفته که دست از مبارزه مسلحانه، خشونت و جرم و جنایت بردارد و اعلام مذکور یک اعلام ضروری برای تحکیم روند صلح و از بین بردن گروه‌های جنایتکار می‌باشد؛ در این راستا یک مبارزه قانونی علیه خشونت سیاسی در این کشور نیز لازم است که بایستی در تاریخ ثبت گردد.

«فدریکو اویوس» نماینده حزب دموکرات مرکز کلمبیا (PCD) نیز در این زمینه به نوبه خود مشارکت سیاسی «فارک» را در این کشور تا همیشه و تا زمانی‌که شرایط اساسی همچون تحویل سلاح‌ها وجود داشته باشد، مثبت ارزیابی کرد.

هیئت نمایندگی «فارک» در مذاکرات صلح در «هاوانا» (پایتخت کوبا) در روز پنج شنبه هفته گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد: احتمال مشارکت این گروه شبه‌نظامی در عرصه سیاست را روشن می‌بیند و با این حال قبل از این‌که این ابتکار، عملی شود هشدار داد که دولت «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا نیز بایستی متعهد به مبارزه با ساختارهای شبه‌نظامی گردد زیرا در غیر این صورت برقراری صلح در این کشور آمریکای لاتین پایدار و باثبات نخواهد بود.

ارتش کلمبیا به انجام عملیات نظامی علیه مواضع «فارک» مبادرت ورزیده است در حالی‌که نیروهای مسلح انقلابی این کشور بار دیگر آتش‌بس یک جانبه و موقت خود را از 20 ژوئیه تا 20 آگوست سال جاری میلادی (29 تیر تا 29 مرداد 94) تحت چارچوب مذاکرات صلح که در «هاوانا» (پایتخت کوبا) در جریان است، اعلام کرده بودند.

«فارک» و دولت کلمبیا روند صلح را در نوامبر 2012 (مهر 1391) با هدف پایان دادن به درگیری مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کردند که طبق آمار و ارقام تقریبا 5 میلیون آواره و دست کم 600 هزار کشته بر جای گذاشته است.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول